perjantai 11. toukokuuta 2012

Kolme ylitse muiden

Crème de la crème. Nyt kun kauden 2012 tonnisten testejä alkaa tulemaan ulos, on kolme pyörää erottumassa muista: BMW S1000RR, Ducati 1199 Panigale S ja Aprilia RSV4 Factory aPRC. Mikä ei sinällään yllätä, kun katsoo mitä on tarjolla ja vertailee muihin kilpailijoihin. BMW paransi vain ennestäänkin kärjessä keikkunutta pyörää, Ducati toi kauden kovimman uutuuden ja Aprilialta saa SBK ja MotoGP-fiilistä samassa ketterässä paketissa. Kaikissa on tiptop elektroniikat, täysin erityyppiset moottorit, eksoottisia teknisiä yhteiskohtia, ulkonäköä... kaikkea mitä tämän hetken halutuimmat sporttipyörät edustavat.

Motociclismo.it on tehnyt varsin komean videon heidän omasta Monzan testistä. Lisää videoita, mm. onboardia täältä. Monza ratana asettaa hieman erilaiset haasteet pyörillä verrattuna ns. normaaleihin ratoihin. Monzassa huippunopeus, kiihtyvyys ja balanssi jarrutuksissa on tärkeintä. Ei ole yllätys, että BMW on nopein. Sen sijaan Aprilia ja Ducati tulevat melkolailla tasoissa vaikka Ducatissa on enemmän tehoa. Aprilia on pakko repiä eroa jarrutuksissa, mutkissa ja ulostuloissa koska kierrosaika on parempi kuin Ducatilla vaikka huippunopeus on lähes sama. Toisaalta Monza ei varmasti ole kaikkein suotuisin paikka twinille.


MCN ja Motorcycle.com testasivat pelkän kärkikolmikon keskenään:



... there's no bad bike here... 

1 kommentti:

  1. Höhööö....Komeasti Honda CBR1000RR 2012 näyttää pesevän näitä eksoottisia kulkineita testeissä. Sinällään tilanne on erikoinen että Hondan "perusrakenne" on jo vuositolkulla vanha, pyörässä ei ole mitään luistonestoja yms (eABSää lukuunottamatta) ja silti pyörä on testeissä ylhäällä arvosteluasteikossa. Motorradin testissä taisi olla toisena, heti S1000RR Bembun jälkeen. Way to go!

    VastaaPoista