Painaumien tai "sägin" (engl. sag) mittaus ja säätö esijännityksien avulla ei vaadi suurempaa alustatietoutta, ja noudattamalla yleisiä ohjeita sekä maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Mikäli säätäminen tuntuu epävarmalta, on syytä kysellä vinkkejä ja apua kokeneemmilta. Yleensä jos alustahommissa touhuaa ilman ajatusta ja perustietoa, on tulos todennäköisesti vain vakioasetuksia huonompi. Työkaluiksi riittää mittanauha, kaveri, kynä&paperia, hylsysetti&räikkä sekä takajousen esijännitystä saa säädettyä parhaiten sille tarkoitetulla työkalulla (usein mukana pyörän työkalusetissä):
Helpoiten säätö tapahtuu muuttamalla jousien esijännityksiä. Kuitenkin kaikkein keveimmille ja painavimmille kuskeille voi olla tarpeen vaihtaa jouset löysempiin tai jäykempiin, koska esijännityksen säätöalue ei ole riittävä kaikenkokoisille. Normaalisti vakiojouset on mitoitettu (rankka yleistys) n. 70-80kg kuskeille. Esimerkiksi yli satakiloiselle kuskille vakiojouset ovat lähes poikkeuksetta liian löysät (mm. allekirjoittaneen kohdalla) eikä esijännityksen säätäminen edes tiukimpaan asentoon tuo haluttua tulosta. Tällöin on syytä vaihtaa jousi jäykempään.
Jousitusta ei säädetä iskunvaimennusten namiskoista. Usein niitä on houkuttelevan helppo kliksautella suuntaan ja toiseen, mutta niiden säätö vaatii jo enemmän tietoutta asiasta ja ymmärrystä mitä alusta tekee väärin ja kuinka ongelma korjataan. Tässäkin on helppo mennä vaarallisesti metsään jos summamutikassa compression ja rebound nappuloita kääntelee.
Ohjeita jousituksen painaumien mittaukseen ja ja esijännityksen säätöön:
Öhlinsin ohjeet: painaumien mittaus ja esijännityksen säätö.
Keith Code / Twist Of The Wrist II:
Dave Moss / OnTheThrottle:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti