maanantai 10. lokakuuta 2011

Superquadro

Aiemmin kesäkuussa kirjoittelin Ducatin tulevasta Superbikesta. Sittemmin pyörästä on vuotanut testikuvia ja muuta materiaalia, jotka vahvistavat aiemmat huhut pyörästä. Ducati on myös julkaissut pyörän nimen: Ducati 1199 Panigale:


Nyt Ducati julkaisi jälleen pienen herkkupalan: Superquadro-moottorin. Video Youtubessa. Ducatin mukaan tehoa on 195hp. Se on uskomattomat 25hp enemmän kuin poistuvassa 1198-mallissa, vaikka moottorien perusmitat ovat samoja: molemmat ovat edelleen n. 1200-kuutioisia, 90-asteen V-twin moottoreita. Kuitenkin moottorilohkojen sisällä kaikki on uutta. Kuten nimikin jo sanoo, moottori on erittäin lyhytiskuinen, joka mahdollistaa suuremman kierrosnopeuden (=tehoa) ja samalla mm. venttiilien kokoa saadaan kasvatettua, koska sylinterin poraus on niin suuri. Moottorissa on myös märkäkytkin ja nokka-akselit ovat ketju- ja ratasohjatut eli huoltokulujen kannalta uusi Superquadro lienee merkittävästi halvempi kuin vanha kuivakytkimellä ja nokkahihnoilla varustettu moottori ja uuden moottorin isomman huollon huoltoväli on 24tkm.

Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta on automaattinen "puolipuristin", joka jättää venttiilit hieman auki pienillä kierrosnopeuksilla (alle tyhjäkäynnin). Näin ollen puristuspaine on pienempi startatessa, joka mahdollistaa pienemmän starttimoottorin ja akun käytön, mikä auttaa painonsäästössä. Varsinkin iso akku tuo paljon painoa ja normaalisti noin ison V-twinin käynnistys vaatisi melko paljon käynnistysvirtaa. Nerokasta.

On the end of each exhaust cam drive gear is a centrifugal flyweight which retracts at speeds below tick-over to rotate a “protrusion” from the concentric section of the cam, thus creating just enough inlet valve lift to act as a de-compressor. This ingenious device enables the Superquadro engine to be started easily without using a larger battery and starter motor, which has reduced overall vehicle weight by approximately 3.3kg (7.3lb). When the engine starts and the camshafts begin to rotate at tick-over speed, the centrifugal flyweight flicks out, retracting the “protrusion” back into the cam and allowing complete valve closure for full compression.

Pyörä julkaistaan lopullisesti Milanon EICMA-messuilla 8-13 marraskuuta. Mutta jo pelkät moottorin ominaisuudet ovat niin lupaavat, että koeajolle on päästävä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti