torstai 16. kesäkuuta 2011

Ducatin tuleva superbike?


Ducati on huhujen mukaan tuomassa uuden Superbiken vuodelle 2012. Kyseinen laitos on jo bongattu testeistä, kuten yo. Moto Sprintin kansi kuvaa. Lisäksi mm. Troy Bayliss on testannut uutukaista Mugellossa.

Ensinnäkin silmään pistää pyörän koko. Aika pieni paketti. Takahaarukka on melko pitkä, kuten trendi on viime vuosina ollut. Takaiskari on vaakatasossa ja pyörän vasemmalla puolella. Pakoputkisto majailee moottorin alla, hieman kuin KTM RC8R:ssä. Lisäksi Ducati näyttää hylänneen yhden tavaramerkeistään: trellis-rungon. Putkirunko on vaihtunut johonkin muuhun, mutta mihin? Huhujen mukaan myös yksi Ducatin ominaispiirre eli kilkattava kuivakytkin olisi vaihdettu normaaliin öljyssä kylpevään märkäkytkimeen.

Moottori on varmasti yksi mielenkiintoisin spekuloinnin kohde. Uskoisin, että Porgo Panigalessa on pitäydytty v-twin konstruktiossa. Italomediassa pyörästä on puhuttu nimille Extreme ja Superquadrata. Äkkipikaisin voisi päätellä, että kyseessä on jotain neloseen viittaavaa... V4? Neliventtiilitekniikka? Itse uskon, että superquadrata tulee moottorin porauksen ja iskun suhteesta eli kyseessä on ns. oversquare-moottori, jossa poraus on suuri ja isku lyhyt. Eli kyseessä olisi n. 1200-kuutioinen v-twini, jossa olisi huomattavan suuri poraus. Tuo kielisi ns. kierroskoneesta, joka toki on yhtäkuin paljon huipputehoa. Mutta on siinä insseilläkin pohdittavaa. Kuinka saada moottorista kestävä, koska noin iso twini ei pysty kiertämään loputtomasti koska osien (mäntä, kiertokanki jne.) paino on melko suuri, mikä asettaa omia haasteita luotettavuudelle. Moottorin osalta muitakin huhuja on, mm. jääkö jakohihnat pois ja tilalle ratasvetoiset nokka-akselit. Siinä olisi ainakin iso säästö huoltokuluissa.

Oli miten oli, loppuvuodesta varmaankin saamme lisätietoja ja nimenomaan virallista tietoa. Eiköhän loppuvuodesta EICMA:ssa käy kuhina Ducatin ständillä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti