Kamat reppuun tai takapenkille/takakatteen päälle tulevaan laukkuun. Luottokortti taskuun, kaverit mukaan omilla pyörillä, vauhdikkaat autobahn-siirtymät, mutkaisia Alppiteitä, illaksi hotelliin. Yes please!
Uusimmassa Performance Bikes:ssa lädit ottavat varsin mukavan reissun. 1198SP, RSV4 Factory APRC ja S1000RR kulkuvälineiksi ja pommittamaan kohti Etelä-Ranskaa. Tulee ihan mieleen huimat Fast Bikes videot vuosituhannen vaihteesta (suosittelen googlettamaan). Homman ideahan on mennä ajamaan hyville teille upeilla pyörillä, jotka on suunniteltu sporttiseen ajoon. Mutkaa mutkan perään. Täten on syytä minimoida kantamukset, koska liika paino on vain turhaan hidastamassa ja sotkemassa pyörän ajettavuutta. Vaatii pientä suunnittelua ja miettimistä, ettei homma mene ihan reisille.
Itse ajan reissut aina normaalissa ajovarustuksessa eli 1-osainen nahkapuku, ratasaappaat, -hanskat ja kypärä. Alle vaatetus kelin mukaan. Matkakamat menee siististi repussa (itse käytän Kriega R35 -reppua). Jos reppua käyttää, kannattaa siihen panostaa. Varsinkin Kriegan yksi loistava ominaisuus on repun kiinnityssysteemi. Painoa ei tule hartioille yhtään = jaksaa ajaa paremmin kun ei vedä niska-hartiaseutua jumiin. Etupuolella on pieni tasku johon menee rahaa ja luottokortit eli kunnon endurance pitstopin saa tehtyä kun ajaa vain tankkiautomaatille, kortti sisään, tankki täyteen ja baanalle. Kaikki tämä nousematta pyörän päältä. Lisäksi tuollainen mp-hommiin suunniteltu reppu kestää vauhtia. Kokeiltu on ja hyvin pysyy tavarat mukana 250kmh++ vauhdeissa pitkän aikaa. Ainoa huono puoli on hieman heikompi aerodynamiikka kovissa vauhdeissa kuin ilman reppua. Reppuun menee niin viikonloppukamat kuin kahden viikon Italian reissun kamat.
Toinen hyvä pakkaustapa on takapenkille tuleva laukku. Oikeastaan samat edut kuin repussa, mutta ehkä hitusen paremmat aero-ominaisuudet ja ei tule painoa kropalle. Huonona puolena sitten liikuteltavuus. Aina joutuu ottamaan sen irti ja köyttämään taas kiinni kun pysähtyy syömään, hotelliin jne. kun ei laukkua voi jättää pyörään kiinni varkauksien vuoksi.
Tankkilaukku (ainakaan vähän isompi) ei oikein sovi muutamista syistä. Kovassa vauhdissa ei pääse pleksin taakse suojaan kun laukku on edessä, toki siihen on mukava nojata maantienopeuksissa mutta baanalla tuuli repii niskat jumiin jos vähänkin kovemmin ajaa. Lisäksi tankkauksissa saa sitä ottaa pois ja kiinnitellä taas (varsinkin baanoilla tankkitaukoja on n. tunnin välein). Sitten kun ajaa mutkaa niin laukku on vain tiellä painonsiirroissa ja (ylä)kropan liikkeissä.
Mitä sitten mukaan? Tärkeimpänä sääntönä itsellä on "kaikki turha pois", mukaan riittää yksi vaatekerta+kengät illanviettoihin, uimahousut, pari kolme settiä alushousuja ja t-paitaa, sukkia, niukasti muuta vapaa-ajan vaatetta. Hygieniatuotteet ja mahd. lääkkeet, taskulamppu, kännykkä, kukkaro, GPS/kartat, kamera, Leatherman... Näillä pärjää ja monia voi yhdistellä, esimerkiksi älypuhelimella napsii kuvia, navigoi, selaa säätiedotukset ja hotellivaraukset sekä lähettää terveiset kavereille (mielummin niille, joille ei matkalupaa irronnut hallitukselta). Mutta kunnon kamera ikuistaa parhaat reissukuvat ja oikea GPS on kätevämpi. Läppäri on minusta ihan turha ottaa mukaan. Vie tilaa ja kännykällä saa selattua tärkeimmät asiat ja päiviteltyä facebook-statukset.
Tyypilliset ajopäivät itsellä ovat n. 300-600km. Jätetään rautaperseilyt muille. Useita taukoja (lounas, välipalaa, kahvi&jäätelö, valokuvia, juomista...), mitä enemmän sen parempi, jo monestakin syystä:
- Pääsee nauttimaan nestettä tasaisesti. Mikään muu ei vie ajohaluja kuin nestehukka ja sitten ei enää malta pysähdellä kuin pakon edessä koska haluaa mahdollisimman äkkiä makuulleen hotellin sänkyyn. Kokemusta on kun tuli ensin suunniteltua liian pitkä ajopäivä ja sitten hellettä oli +35 koko ajan.
- Tauoilla pääsee hengähtämään, tutkimaan reittiä, nauttimaan paikallisesta maisemasta, ruuasta jne.
- Kiire jää pois. Usein kyseessä on loma, joten miksi riehua koko ajan kaikkimulleheti-asenteella. Ei ne Alpit siitä katoa tai kulu pois. Ensi kesänä sitten uudestaan.
- Samalla voi katsoa, että varusteet ja pyörä on kunnossa. Mielummin huomaa kankaille kuluneen renkaan kahvilan parkkiksella kuin rotkon pohjalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti