Viime vuosina ns. seisovan mailin nopeusajo on nostanut suosiotaan. Lentokentällä ajetaan 1609 metrin matka ja mitataan sen aikana saavutettu huippunopeus. Itsekin kävin sitä muutama vuosi sitten kokeilemassa ja äkkiseltään laji kuulostaa helpolta. Vedetään tuppi nurin mailin ajan ja that's it?! Kuitenkin viimeisten km/h-lukemien eteen joutuu olemaan jo hieman tietotaitoa kuinka vaihtaa vaihdetta ja ajoasennon on oltava sentilleen kohdillaan. Se maaliviiva lähestyy armottomasti ja jos pikaisenkin mokaa niin peli on menetetty. Vakiopyörä ei siitä enää jaksa ihmeitä tehdä ennen kuin mailin merkki ohitetaan. Sitten kun aletaan oikeasti ajamaan niin pyörän kimpussa saa viettää jokusen hetken ja Suomessa on pari tiimiä, joilla on palanut ilta jos toinenkin asian tiimoilta.
Aiemmin kesällä TFM ajoi uuden Suomen ennätyksen 390km/h ja sentit päälle. Kyseinen tiimi on kasaillut pyöräänsä mm. OAMK:n kanssa ja luottaa ilokaasuun. TFM:n "arkkivihollinen", jos näin voi sanoa, on pääkaupunkiseudulta tuleva Any10, joka kaikessa hiljaisuudessa kävi tänä viikonloppuna laittamassa SE-lukemat muotoon 397,2km/h turboahdetulla Kawasaki ZZR1400:lla. Onnittelut Any10:n porukalle komeista SE-lukemista! Ajoitus oli loistava, varsinkin kun TFM:n puolella oltiin jo taputtelemassa kautta voitonmerkeissä ja kotimaan ennätyksen haltijana. Katsotaan miten TFM vastaa, ainakin pientä säpinää oli jo havaittavissa kun SE karkasi toiseen tiimiin.
Mielenkiinnolla odotellaan kuka rikkoo 400km/h rajapyykin ja tuleeko se mahdollisesti vielä tänä syksynä. Uskoisin, että viimeistään ensi kesänä tuo raja paukkuu. Em. tiimien kisailua on mielenkiintoinen seurata jo siksi, että heillä on erilaiset kalustot käytössä ja sopiva kuittailu puolin ja toisin pitää mielenkiinnon yllä. Talven keskusteluja odotellessa...
Moi, asia tekstiä.
VastaaPoistaTFM pyrkii vielä tälle suvelle kentälle eli kelien vuoksu se kenttä täytyy hommata etelä-euroopasta. Taxissa on nyt paukut 410kmh lukemiin mailille joten turhaa reissua ei tarkoitus tehdä. T. JouniRi