Preseason on nyt virallisesti ohi, kun Jerezin päätöstestit laitettiin pakettiin viikonloppuna. Testitulokset on nähtävissä MotoGP.comissa. Omissa havainnoissa muutama asia nousi esiin:
1) CRT-tallien kehitys, mutta pilviä leijailee yhä taivaalla. Huonoimmatkin ajat olivat odotettua paremmalla tasolla, joskin mm. Moto2-kierrosajat olisivat oikeuttaneet pistesijoihin. Usean pyörän kehitys on tapahtunut käytännössä vain talven aikana ja jo nyt ollaan melko lähellä prototyyppipyöriä. Pitää myös muistaa, että suurin osa CRT-kuskeista ei aivan ole protomiesten tasolla, joten osa eroista tulee kuljettajista. Vaikka yhdellä kierroksella vauhtia olisikin kelvollisesti, on syytä muistaa, että nykyisten protojen yksi vahvuuksista on kisavauhti. Yhdellä kierroksella kuka tahansa voi olla nopea, mutta viime vuosien kehitys on painottunut juuri kisavauhdin kasvattamiseen. Monella radalla ei olla enää rikottu kierrosennätyksiä viime vuosina, mutta kisavauhti on ottanut huimia harppauksia eteenpäin. Tasaiset ja kovat kierrosajat tulevat kuskin ohella lähinnä elektroniikan kautta ja tuo on yksi asia, jossa CRT on vielä pahasti jäljessä. Tätä taustaa vasten on syytä pelätä, että ero repeää isoksi ennen kuin ruutulippu heilahtaa vaikka aika-ajoissa olisikin pienemmät erot. Yksi mielenkiintoinen seikka on pyörien äänissä. Radanvarrelta kuultujen kommenttien mukaan CRT:t ovat huomattavasti hiljaisempia kuin prototyypit.
2) Randy de Puniet. Asparin tallissa ART:n pyörällä ajava ranskalainen on ehdottomasti kovin CRT-mies ja hätyytteli jo mm. Rossin aikoja ja oli samassa vauhdissa, ellei jopa nopeampi kuin satelliitti-Ducatit. Upea suoritus alle miljoonan euron pyörältä n. 3 miljoonan leasing-Ducatia vastaan. Ero Stoneriin on jatkuvasti n. 1,7-1,9 sekuntia. ART on kehittynyt huimasti kauden alla ja on nopein CRT tällä hetkellä. Pitää toki muistaa, että RdP paikkaa todella paljon hanskalla ja tuo näkyy jo tallikaverin yli sekuntia hitaammissa kierrosajoissa.
3) Fausto Gresinin CRT-projekti. Pyörä valmistui vain alle kuukausi sitten ja ovat ajaneet sillä käytännössä vain kaksi shakedown-testiä ennen Jereziä. Imolassa he ajoivat vielä Pirellin renkailla ja Aragonin avaustestit menivät reisille sään vuoksi. Silti Michele Pirro onnistui piiskaamaan Fireblade-moottorisen pyöränsä CRT-lauman keskivaiheille.
4) Honda ja Yamaha dominoi, Ducatilla hankalaa. Sama mantra on toistunut koko talvisesongin ajan. Voittotaistelu näyttäisi olevan nelikon Stoner, Lorenzo, Pedrosa ja Spies välinen. Varsinkin Stoner on kova. Jerez on hänelle ollut aina paha rata ja nyt paukutteli kisasimulaatiossa jatkuvasti alle 1.40 aikoja kun muut pääsivät yksittäisillä kierroksilla sen alle. Yamahalla säteillään tyytyväisyyttä mutta en usko, että heillä on eväitä Stonerin vauhtiin, ainakaan Qatarissa, joka on ollut Stonerin hiekkalaatikko jo vuosia. Ducati näyttäisi jäävän kolmanneksi nopeimmaksi merkiksi.
5) Rossi valitteli yhä samoja ongelmia. Outoa, että he ovat käyneet läpi jo niin monta runkoversiota, kaikkea on kokeiltu, mutta silti keulan pito ja tuntuma on puutteellinen. Rossi myös puhui, että hänen ajoasento ei ole niin etupainoinen kuin hän haluaisi. Olisiko Ducatin pohjimmainen ongelma moottorin rakenteessa? Kaikki osat on käytännössä uusittu sen ympärillä ja ongelmat ovat samoja. Ilmeisesti heillä on yhä 90-asteen V4, joka on rakenteeltaan melko pitkä ja asettaa omat vaatimuksensa muiden osien suunnittelulle, jottei pyörästä tulisi liian pitkä, mikä taas hankaloittaa ajettavuutta.
Kausi alkaa pääsiäisviikonloppuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti