Uusi luokka, uudet kujeet. Nelitahtiset 250cc moottorit vauhdittavat uutta Moto3-luokkaa ja lisätietoja pyörien tekniikasta löytyy Moto3-kirjoituksesta.
Kuljettajat ja tallit:
3 | Luigi Morciani | IODA | IODA Racing |
5 | Romano Fenati | IODA | Team Italia FMI |
7 | Efren Vazquez | Honda | Laglisse |
8 | Jack Miller | Honda | Techno Racing |
9 | Toni Finsterbusch | MZ Honda | Racing Team Germany |
10 | Alexis Masbou | Honda | Techno Racing |
11 | Sandro Cortese | KTM | Red Bull Ajo |
14 | Brad Binder | Kalex KTM | RW Racing |
19 | Alessandro Tonucci | IODA | Team Italia FMI |
23 | Alberto Moncayo | Kalex KTM | Aspar |
25 | Maverick Vinales | FTR Honda | BQR |
26 | Adrian Martin | Honda | Laglisse |
27 | Niccolo Antonelli | Honda | Gresini |
30 | Giulian Pedone | Aprilia Oral | Phonica Racing |
31 | Niklas Ajo | KTM | TT Motion Events |
32 | Isaac Vinales | Honda | Ongetta Centro Seta |
39 | Luis Salom | Kalex KTM | RW Racing |
42 | Alex Rins | Honda | Monlau Competicion |
44 | Miguel Oliveira | Honda | Monlau Competicion |
51 | Kenta Fuji | TSR Honda | Technomag CIP |
52 | Danny Kent | KTM | Red Bull Ajo |
53 | Jasper Iwema | FGR Honda | Moto FGR |
55 | Hector Faubel | Kalex KTM | Aspar |
61 | Arthur Sissis | KTM | Red Bull Ajo |
63 | Zulfahmi Khairuddin | KTM | AirAsia SIC Ajo |
77 | Marcel Schrötter | Mahindra Oral | Mahindra |
84 | Jakub Kornfeil | Honda | REDOX Ongetta Centro Seta |
89 | Alan Techer | TSR Honda | Technomag CIP |
94 | Jonas Folger | MZ Honda | MZ |
96 | Louis Rossi | FTR Honda | Racing Team Germany |
95 | Miroslav Popov | Aprilia Oral | Phonica Racing |
99 | Danny Webb | Mahindra Oral | Mahindra |
Pyörien osalta sarja voidaan jakaa käytännössä KTM:n ja Hondien kesken. Molemmat toimittavat kokonaisia pyöriä ja pelkkiä moottoreita käytettäviksi toisen runkovalmistajan rungon kanssa. Lisäksi mukana on pari pienempää valmistajaa, joista Mahindra ehkäpä se kaikkein mielenkiintoisin. Uskon kuitenkin, että voitoista ajetaan vain Hondalla ja KTM:llä. Hondalla on ehkäpä hienoinen etu puolellaan koska heidän pyörää on kehitetty pidempään ja sillä on ajettu jo kilpaa mm. Espanjan CEV-sarjassa. KTM sen sijaan tuli aika ryminällä parrasvaloihin kun helmikuun alkupuolen testeissä Kotareilla paukuteltiin kärkiaikoja jatkuvasti ja kaikkien kuskien kommentit olivat positiivisia. Lisäksi huippunopeuksissa KTM oli n. 8km/h nopeampi Valencian pääsuoralla. Tuo on jo merkittävä ero pienessä luokassa. Kuitenkin nämä kaikki on vielä testejä ja pyörissä tapahtuu vielä nopeaakin kehitystä, joten kortit lyödään pöytään vasta Qatarissa. Ainakin Hondalta pitäisi tulla uusi moottoriversio ennen kauden alkua. Luokan uutuus tuo varmasti oman lisämausteensa kisoihin ja alkukaudesta on mahdollista nähdä koviakin yllätyksiä. En kuitenkaan usko, että itse kilvanajossa tapahtuu suurempia muutoksia vaikka ajotekniikka hieman muuttuu nelitahtimoottorin myötä. Tiukkoja kisoja ja toisten imussa ajamista tullaan varmasti näkemään.
Suomalaisittain kaudelle on erittäin mielenkiintoiset asetelmat. Niklas Ajo pääsee kauteen KTM:n tehdaspyörällä tutussa tallissa, jossa hän opetteli viime vuoden sirkuksen meininkiä ja ratoja. Nyt ns. oppivuosi on takana ja pääsee heti huippukalustolla kilpailemaan. Niki kolkutteli jo sinne top-10:n sakkiin viime kaudella ja nyt on täysin realistista odotella jatkuvia sijoituksia kympin sakkiin. Uskoisin, että parhaana päivänä jopa podium-paikka on mahdollinen. Kaatumiset jos jäivät viime kauteen niin mitään esteitä ehjälle ja menestyksekkäälle kaudelle ei ole.
Toinen seuraamisen kiintokohde on Aki Ajon johtama KTM:n tehdastalli. Sandro Cortese kiinnitettiin talliin ehkäpä ykköskuljettajan asemaan, ainakin meriittien perusteella. Viime kaudelta tuttu Danny Kent jatkaa Ajon mukana ja uutena tulokkaana tulee Red Bull Rookies Cupista aussi Arthur Sissis, jolla on hyvät saumat pokata vuoden tulokkaan titteli. Varsinkin Kent on vakuuttanut hyvällä testivauhdilla. Lisäksi malesialainen Zuhlfami Khairuddin ajaa "kakkostallin" väreissä. Vaikka Aki Ajo mm. MP12-messuilla toppuutteli pahinta suosikkiasemaa pois niin todellisuudessa ainoa tavoite on mestaruus. Panostus, kuljettajat ja tiimi on kaikki sillä tasolla mitä mestaruuteen vaaditaan.
Ehkäpä kovin vastus tulee jälleen Asparin tiimistä. Tähän on kehkeytynyt jo hyvä kamppailuasetelma viime vuosina parhaan pikkuluokan tiimien välille kun Ajo ja Aspar ovat vieneet mestaruudet viime vuosina. Aspar ajaa ns. satelliitti-KTM:llä, jossa on KTM:n moottori ja Moto2-luokasta tutun Kalex-runkovalmistajan runko. Asparin pyörät ovat olleet myös nopeita, joten kokenut kehäkettu Hector Faubel on varmasti kova haastaja, samoin hienon loppukauden ajanut ja urallaan nousujohteinen Alberto Moncayo.
Muista kuskeista kovimpia haastajia on ainakin äskettäin Repsol-siipien suojaan haalittu FTR-Hondalla ajava Maverick Vinales. Viime kaudella upeasti voittoihin noussut tulokas on varmasti mitalitaistossa kauden päättyessä. Efren Vazquez, Adrian Martin ja Jonas Folger (mikäli saa ajaa rahoitusvaikeuksissa painivan tallinsan kalustolla) ehkäpä muita kovia nimiä. Mahindra-kaksikko Webb&Schrötter ovat myös melko varmoja taistelijoita top-10 sijoituksista.
Mestaruuden kannalta monena vuonna tasaisuus on ollut erittäin tärkeää. Pikkuluokassa harvoin yksi kuljettaja dominoi täysin läpi vuoden, ja täten on mahdollista nousta erittäin korkealle loppupisteissä jos naputtaa tasaisesti sijoituksia podiumille. Varsinkin nyt voittajia voi olla useita, koska kalusto on vielä kysymysmerkki ja voimasuhteissa voi olla isojakin muutoksia kauden mittaan. Uskoisin, että kovimmat mestarisuosikit ovat Sandro Cortese, Danny Kent ja Maverick Vinales. Kaikilla heistä mestaruus vaatii tasonnostoa ja tasaista voittamista, mitä heiltä ei vielä olla nähty. Lisäksi on mielenkiintoista nähdä kuinka Cortese käsittelee paineita. Hän on jo luokan konkari, mutta on voittanut vasta kahdesti. Nyt kaikki muut tekijät mahdollistavat huipputuloksen, se on enää kuskista kiinni. Toivottavasti tallin käsittelyssä saksalaisesta saadaan muovattua voittajatyyppi. Vinales taasen voi lähteä kauteen tavallaan paineitta. Hänellä ei ole mitään hävittävää, mutta Repsolin sponsorointi tuo odotuksia, näkyvyyttä ja mediaa miehen ympärille, varsinkin Espanjassa. Hän on vielä nuori ja vasta toista vuottaan MM-sarjassa, joten virheitä voi tulla ja tiukka mestaruuskamppailu olisi kova testi.
Jäädään mielenkiinnolla odottamaan kuinka käy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti