tiistai 6. maaliskuuta 2012

Moto2 2012 kausiennakko



Moto2:ssa jatketaan tutussa formaatissa. 600cc Honda CBR:n moottori vauhdittaa prototyyppirunkoisia kilpureita. Mukana Mika Kallio tutussa Marc VDS-tallissa. Täksi kaudeksi pyörien määrää on vähennetty turvallisuussyistä:


3
Simone Corsi
FTR
IODA Racing
4
Randy Krummenacher
Kalex
GP Team Switzerland
5
Johann Zarco
Motobi
JiR
7
Alex Lundh
FTR
MZ
8
Gino Rea
Moriwaki
Gresini
12
Thomas Luthi
Suter
Interwetten Paddock Moto2
14
Ratthapark Wilairot
Moriwaki
Gresini
15
Alex de Angelis
Suter
Forward Racing
18
Nicolas Terol
Suter
Mapfre Aspar
19
Xavier Simeon
Tech 3
Tech 3
24
Toni Elias
Suter
Mapfre Aspar
29
Andrea Iannone
FTR Speed Up
Speed Master
30
Takaaki Nakagami
Kalex
Italtrans
36
Mika Kallio
Kalex
Marc VDS
38
Bradley Smith
Tech 3
Tech 3
40
Pol Espargaro
Kalex
Pons
44
Roberto Rolfo
Suter
Technomag CIP
45
Scott Redding
Kalex
Marc VDS
47
Angel Rodriguez
FTR
Team SAG
49
Axel Pons
Kalex
Pons
50
Damian Cudlin
Moriwaki
QMMF
57
Eric Granado
Motobi
JiR
60
Julian Simon
FTR
BQR
63
Mike di Meglio
FTR
Speed Up
71
Claudio Corti
Kalex
Italtrans
72
Yuki Takahashi
Suter
Forward Racing
76
Max Neukirchner
Kalex
Kiefer Racing
77
Dominique Aegerter
Suter
Technomag CIP
80
Esteve Rabat
Kalex
Pons
82
Elena Rosell
Moriwaki
QMMF
88
Ricky Cardus
Suter
Bainet Sport
93
Marc Marquez
Suter
Monlau Competicion

TBA
FTR
Team SAG

Listalla on tukku viime kauden kovimpia kuskeja, sekä muutama mielenkiintoinen tulokas. Kautta aikojen ensimmäinen Moto2-maailmanmestari Toni Elias tekee paluun luokkaan hankalan MotoGP-vuoden jälkeen. Piikkiluokan mestaruuskamppailijat Johan Zarco ja Nicolas Terol nousivat yhden luokan ylöspäin. MotoGP:ssä villillä kortilla ajanut Damian Cudlin tulee mukaan vakituisena Moto2-kuskina ja naiskauneuttakin on mukana kun Elena Rosell ajaa täyden sarjan.

Viime kauden mestari Bradl lähti kuninkuusluokkaan. Kovin haastaja Marc Marquez kärsii yhä silmävammasta, jonka sai Malesian GP:n harjoituksissa. Radalla oli ollut paikallinen sadekuuro, tai vettä oli yhä radalla eikä lippumiehet huomioineet tätä keltapunaisilla lipuilla. Marquez pannutti parin muun kuskin ohella ja sai pahan kolhun päähänsä, joka oireilee vieläkin kaksoisnäkönä huolimatta leikkaushoidosta, joskin kunnossa on tapahtunut edistystä talven aikana. Ongelmana on silmää liikuttavan lihaksen kärsimä hermovaurio ja lihas on ikäänkuin halvaantunut, jolloin silmä ei seuraa liikkeissä tervettä silmää normaalisti. Hän on joutunut jättämään kaikki talven testit väliin ja paluusta ei ole annettu vieläkään tarkkaa ilmoitusta, joskin Marquez oli äskettäin kokeilemassa kuntoaan BSB-testeissä Espanjassa. Jopa kauden avaus voi olla vaarassa. Tämä onkin yksi suurempia uhkia Marquez'n mestaruudelle. Ilman loukkaantumishuolia nuori espanjalainen olisi mestaruussuosikki numero yksi.

Ketkä sitten haastavat Marquez'n luokan nopeimpana kuljettajana? Suoralta kädeltä voisi mainita nimet Elias, Redding, Luthi, de Angelis ja Iannone. Nyt Eliaksella on alla hänelle paremmin soveltuvat renkaat ja mitään estettä voitoille ei ole. Silti hänen suorituskyky ja ehkäpä mentaalipuolen tilanne on pieni kysymysmerkki. Raskas MotoGP-räpellys on voinut jättää jälkensä. Scott Redding on ollut vahva testeissä ja paukutteli sekä Valenciassa että Jerezissä kovimpia kierrosaikoja. Kalex tuntuu istuvan lapaseen aika nätisti ja huippuvauhtia löytyy. Vielä tulisi parantaa tasaisuutta ja erityisesti kisavauhtia. Viime kaudella Redding usein oli aika-ajoissa korkealla mutta hiipui kisassa. Luokan soturit de Angelis ja Iannone ovat vahvoilla kisoissa, varsinkin Iannone jos saa aika-ajot osumaan putkeen. Bradley Smith on myös vakuuttanut talvitesteissä, mutta löytyykö nyt tasaisuutta ajaa kisasta toiseen kärkiporukassa. Harmittavasti hän välillä katoaa kuvasta täysin ja sitten yllättää seuraavassa kisassa. Claudio Corti voi olla myös yksi musta hevonen vahvan testikunnon perusteella. Mielenkiintoista on seurata tulokkaiden vauhtia. Varmasti tämä kausi on budjetoitu kuitenkin oppivuodeksi.

Mika Kallion tilanne on mielenkiintoinen. Viime kaudella alla ollut Suterin runko vaihtui Kalexiin. Kallion ensikommentit olivat lupaavia kun mm. Kalexin runko reagoi säätöihin paremmin kuin Suter ja säätöväli on laajempi. Tämän pitäisi olla hyvä merkki säätöongelmien kanssa painineelle valkeakoskelaiselle. Loppukaudesta vauhtia oli jo kärkikamppailuihin, joten siitä on hyvä jatkaa. Luokka on kuitenkin niin tasainen, että kaiken on osuttava nappiin, jotta podium-paikat olisivat arkipäivää. Vauhti riittää kärkiryhmässä taisteluun pyörän säätöjen osuessa nappiin. Avausvoitto Moto2:ssa on mahdollista.

Viime kauteen verrattuna Suterin pyöriä on vähemmän. Suter sai aikamoista kritiikkiä siitä kun se suosi Marquez'ta uusien osien, rungon kehityksen ja testaamisen osalta. Vastaavasti vain muutaman pyörän voimin mestaruuteen ajanut Kalex sai paljon uusia asiakkaita ja ainakin lehdistotiedotteissa kommentit ovat olleet vain positiivisia vaihdon suhteen. Kuljettajakamppailun ohella parhaan runkovalmistajan titteli on mielenkiintoinen sivujuoni alkavan kauden sarjassa.

Moto2 lienee jälleen tapahtumarikkain ja jännittävin luokka mitä kisoihin tulee. Viime kauden muutamat klassikot Aragonin GP:n johdolla tulevat varmasti toistumaan tänäkin vuonna. Tiukkaa kamppailua, ohituksia ja osumia tuntuu olevan luokan motto. Suuren alkukritiikin jälkeen Moto2 on noussut yhdeksi mielenkiintoisimmista RR-luokista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti