Kaudeksi 2012 viimeinenkin 2-tahti-pyörä on kielletty MM-tasolla ja uusi Moto3-luokka korvaa nykyisen 125-luokan. Harmi.
Luokan, kuten muunkin kisatoiminnan, ainakin isommassa mittakaavassa, idea on tuoda hyötyä mp-valmistajille kehitystyön muodossa, koska siinä kehitettävää 4-tahtitekniikkaa voidaan myydä katupyörissä. En voi olla mainitsematta, että yksi tämän idean takapiruna on Honda, joka oli ajamassa jo siirtoa MotoGP-luokkaa (500cc 2t -> 990cc 4t), yllättäen sai moottoridiilin yksinoikeudella 250-luokan korvanneeseen Moto2-luokkaan ja nyt lopulta sai mieleiset säännöt myös pikkuluokkaan. Honda myös ensimmäisenä julkaisi oman Moto3 pyöränsä, NSF250R:n. Hondalle tällainen sarja on täydellinen, koska kaikissa luokissa ajetaan heille sopivilla laitteilla ja täten pääsevät käyttämään lähes loputtomia R&D-resurssejaan ainakin paremmin kuin ennen, joka tuonee myös kilpailuetua.
Moto3-pyöriä on jo sisäänajettu kisatoiminnassa Euroopan sarjoissa. Espanjan CEV-sarjassa ajettiin Moto3-pyörillä piikkejä vastaan ja mm. RR:n EM-kisoissa viime viikonloppuna oli yksi Moto3-pyörä 125-lähdössä. Täten pyörille on saatu jo pientä kilpailutuntumaa ja tiedetään missä mennään. Tähän mennessä Moto3 on ollut hitaampi kuin satakaksvitonen, mutta mielenkiinnolla seurataan ensi kauden kierrosaikoja. Alustavasti huhuiltiin, että Moto3-moottoreissa on tällä hetkellä n. 50-55 hevosvoimaa kun piikeistä saadaan jo n. 60hv.
Moto3 on täysin prototyyppiluokka, jossa ajetaan maksimissaan 250cc, yksisylinterisillä 4-tahtimoottoreilla. Moottoreista on pyritty tekemään halpoja (kisamittarilla) ja melko yksinkertaisia:
- maksimi poraus on 81mm
- kaikissa sama Dell'Orton ecu, sallii alkeellisen luistoneston käytön
- max. rpm 14 000
- moottorissa ei saa olla mitään muuttuvia ominaisuuksia kuten muuttuvat nokka-akselien ajoitukset, muuttuvapituuksiset imusuppilot tai pakoputkiston avautuvia läppiä.
- nokka-akselit ketjuvetoisia, ei paineilma- tai hydraulisia venttiilinnostajia
- 2 ruiskusuutinta sallittu, max. bensanpaine 5bar
- perinteinen kaasuvaijeri (ei ride-by-wire tms. virityksiä)
- perinteiset vaihdelaatikot, max. 6 vaihdetta ja vain kaksi eri välitystä per vaihde sallittu, ja ne valitaan ennen kauden alkua
- moottorin hinta maksimissaan 12 000€
Kustannustehokkuutta on lisäksi rajattu vara- ja viritysosien hintakatoilla ja hallinoinnilla. Mikäli vakio-osa maksaa vaikka 100€, ei vastaava vara- tai viritysosa saa olla kalliimpi. Lisäksi kaikki käytettävät osat tulee olla etukäteen hyväksyttyjä. Lisäksi moottoreita ja osia tulee olla saatavilla vähintään 15 kuljettajalle.
Sen sijaan rungon suhteen säännöt ovat vapaat.
Honda luonnollisesti tuo oman pyöränsä ensi kaudelle, lisäksi KTM on vahvistanut paluunsa tehdastiiminä pikkuluokkaan. KTM:n tehdastiiminä toimii Ajo Motorsport. Tehdastiimin käytössä on KTM:n moottori ja runko ja asiakastiimeille on tarjolla KTM:n moottori + runkovalmistaja Kalexin runko.
Moto3 lienee vielä ensi vuonna melko harvinainen pyörä muualla kuin MM-tasolla, sillä monissa maissa ei vielä ole päätetty luopua 125 2t-pyöristä, esimerkiksi Suomessa ne on sallittu ainakin vielä pari vuotta. Mikä on ihan fiksu päätös sillä nyt on tarjolla MM-tason 2t-pyöriä (jopa melko huokeasti) ja uudet Moto3-pyörät ovat melko kalliita ja varmasti vielä kiven alla näin heti ensimmäisenä kautena.
Kiitos tästä, hyviä juttuja!
VastaaPoista