keskiviikko 5. lokakuuta 2011

F1 vs. SBK

Kuinka käy jos Formula 1-auto ja Superbiken MM-sarjan pyörä laitettaisiin vastakkain radalle? Vähänkin lajeja seuraava tietää, että F1 vie pääasiassa formulan aerodynaamisen pidon, downforcen vuoksi. Idea tähän juttuun tuli Moottoripyörä.orgin keskusteluissa olleen näytösajospekuloinnin myötä.


Kun ei ole vielä julkaistu/tiedossa miltä vuosilta mahdollisesti toteutuvan leikkimielisen näytösajon laitteet ovat, niin voitaneen spekuloida miten F1 vs. WSB meni tänä vuonna. Kyseiset sarjat ajoivat kahdella samalla radalla tänä kautena, Monzassa ja Silverstonessa, joten on järkevää vertailla laitteita näillä radoilla. On kuitenkin syytä huomata, että Monzassa Superbiket ajoivat ekan shikaanin hieman suoremmin, eli saavat siitä pikkaisen etua, ehkä n. sekunnin kun huomioidaan lyhyempi jarrutusmatka, nopeampi mutkavauhti ja myös nopeampi ulostulo kohti Curva Grandea ja siten saatu parempi suoranopeus. Shikaanin erot näkyvät tästä kuvasta. Vastaavasti Silverstonessa Superbiket ajoivat pitkälle taka- eli Hangar-suoralle johtavan nopean vasurin hieman tiukempaa ajolinjaa kuin F1:set. Tuosta saatu haitta lienee joitain kymmenyksiä, alle sekunti kuitenkin. Kaikkiaan erot ovat niin marginaaliset, että ne eivät vaikuta lopputulokseen käytännössä yhtään.

Paras aika Monzan kisassa formuloilla oli 1,26. Aika-ajossa Vettel ajoi 1,22, mutta tuohon vaikuttaa jo aika paljon avattava DRS-takasiipi, kun sen käytölle aika-ajoissa ei ole rajoitusta. DRS parantaa suoranopeutta mutta ei vaikuta mutkissa negatiivisesti ja kisassa sen käyttö on sallittu vain tietyillä suorilla tietyin edellytyksin. SBK ajoi paalulle ajalla 1,41 ja kisassa 1,43. Aika-ajoissa on käytössä ns. qualifier-rengas, joten siitä pääosin tuo ero. Silverstonessa F1 liikahti aika-ajoissa 1,30 ja kisassa 1,34. SBK samalla radalla aika-ajoissa 2,04 ja kisassa 2,05. Mainittakoon, että MotoGP:ssä Silverstonessa (sama rata kuin Superbikella) Stoner ajoi paalulle ajalla 2,02. Kisa oli sateinen, joten sen kierrosajat eivät ole vertailukelpoisia.

Silverstonessa ero on heti suurempi kun siellä on paljon nopeita mutkia = downforcesta mieletön etu mutkissa. Juuri Silverstonen kaltaisella radalla F1 pääsee hyödyntämään sitä kovinta syömähammastaan, ja aikaero repeää heti isommaksi kuin mitä se Monzassa oli. Vastaavasti Monza on "pienen siiven" rata, joten downforce-etu ei ole formulalle niin suuri. Pyörissähän downforcea ei ole. Monzassa F1:llä oli n. 15kmh kovemmat suoranopeudet, kun Max Biaggin Aprilia kulki n. 335kmh ja Formulat hipoivat 350kmh-lukemia. Toinen merkittävä etu formuloilla on lyhyemmät jarrutusmatkat (seuraus downforcesta).

Mitä tuohon Suomen näytösajoon tulee, on täysin selvää, että F1:llä on kalustoetu puolellaaan ja kuskeissa saisi olla todella iso ero (esimerkiksi aloitteleva harrastaja vs. huipputason ammattilainen), jotta tuotantopyörään perustuva Superbike olisi nopeampi. Uskon kuitenkin saman tahon järjestämän aiemman näytösajon perusteella kuskivalintojen osuvan kohdilleen, jolloin vertailussa korostuu kalustojen erot eikä niinkään kuljettajien ajotaidot. Suomen mikkihiiri-radat eivät tuo sen suurempaa etua kummallekaan, vaan uskoisin rataedun menevän aikalailla fifty-fifty. Kaikesta huolimatta mielenkiintoinen kokeilu show-näkökulmasta ja onpahan kerrankin sellainen auto suomalaisella radalla, joka kuulostaa kisapeliltä. Hymiö.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti