Mikäli shikaanin mutkien välillä olisi pidempi suoran pätkä, jolloin niistä tulisi enemmänkin s-mutkia, olisi turva-aluetta mutkien välissä enemmän. Normaaleissa mutkissa tätä ongelmaa ei ole koska kaatunut pyörä ja kuski lähtee tangentin suuntaan ja se vie ajolinjasta poispäin. Shikaanin toisen mutkan ajolinja ja ensimmäisen mutkan tangentti kohtaavat.
Ongelma pyörien kannalta on lähinnä kahdessa eri onnettomuustyypissä:
1) Jos kuljettaja kaatuu ennen shikaania jarrutusvaiheessa esimerkiksi ohitustilanteessa tulevan osuman vuoksi, tulee pyörä todella lujaa edellä ajavien päälle, jotka jarruttavat voimakkaasti shikaaniin.
2) Jos kuski vetää shikaanin pitkäksi, hän ajautuu helposti takaisin ajolinjalle ylitettyään ensin turva-alueen. Usein tuossa joutuu ensin taistelemaan läpi korkean kanttikiven sekä nurmikko- ja hiekka-alueen. Varsinkin jos tullaan ylikovaa, jolloin ei kääntyile tarpeeksi, niin usein tulee kaato joko kanttikivistä tai nurmi- ja hiekka-alueista. Tällöin pyörä tulee takaisin radalle ja samoin kuski. Nyt pelkästään yhden viikonlopun aika oli muutama tällainen tilanne, jossa kuski veti ensin pitkäksi, menetti pyörän hallinnan nurmikolla tai hiekalla ja kaatui takaisn radalle shikaanin toisen mutkan ulostuloon.
Tässä pari esimerkkiä. Ensin Superstock1000-kilpailun keskeyttänyt onnettomuus, jossa kuski kaatui jarrutuksessa ja pyörä tulee todella rajusti shikaanin läpi. Onneksi kukaan ei joutunut tuon keilapallon eteen. Huomaa myös shikaanin pitkäksi ajava Ducati, kuin "tämän artikkelin oppikirjasta".
Superbiken ensimmäisessä lähdössä Haslam ja Guintoli taistelivat jarruissa loppuun asti ja molemmat valuvat leveäksi. Sen jälkeen Guintoli menettää pelin hiekalla ja lentää juuri ajolinjalle takaatulevien eteen.
Monzassa vuonna 2009 Max Neukirchner koki kovia lähdön jälkeen ensimmäisessä shikaanissa kun taaempana kaatunut pyörä tuli vauhdilla kylkeen. Maxilta murtui mm. jalka pahasti ja kausi oli jalan tavoin paketissa.
Selostaja Jack Burnicle on videon lopun kommentissaan täysin oikeassa ja Monzassa tuota shikaania loivennettiin sen jälkeen SBK-kisoja varten mm. siksi, että sitä ei ajettaisi niin hitaasti läpi ja täten muut pääsevät alta pois nopeammin, sekä jarrutuspaikka muuttui.
Vauhti tällaisissa tilanteissa vaihtelee suuresti, mutta minusta huolestuttavinta on se, että kuljettajia ja pyöriä tulee ajolinjalle eikä kukaan ehdi niitä väistämään. Kolme viimeisintä ns. isomman profiilin kuolemantapausta (Craig Jones Supersporteissa, Shoya Tomizawa Moto2:ssa ja Marco Simoncelli MotoGP:ssä) johtui siitä, että kuljettaja ajautui tai kaatui ajolinjalle ja jäi takaatulevien yliajamaksi. Esimerkiksi yo. videoista Guintolin kaatuminen oli todella onnekas, ettei jäänyt kenenkään alle. Etenkin kun tuo tapahtui vain kierros pari lähdön jälkeen jolloin ajetaan vielä tiiviimmässä ryppäässä. Toinen ongelma on kaatuneet pyörät, jotka eivät hidastu lähellekään sitä tahtia, mitä kumipuoli alaspäin jarruttavat pyörät.
Suomessa vastaantyyppinen tilanne voi syntyä esimerkiksi Motoparkin viimeisessä mutkassa, johon tullaan päälle kahtasataa ja shikaani ajetaan n. 60-80km/h. Olen pari kertaa nähnyt siinä vapailla ratapäivillä tilanteen, jossa on ajettu pitkäksi ja kevyen rodeon jälkeen palattu takaisin radalle lähes poikittain ajolinjaan nähden. Kanttikivet siinä on korkeat ja sen jälkeen epätasainen hiekka-alue. Onneksi kukaan ei tullut lähellä takana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti