Huhtikuussa alkaa jälleen rähinä GP-puolella. Nelonen Pro televisioi koko kauden suorana. Ohessa ennakopaketin ensimmäinen osa MotoGP-luokasta, Moto2 ja Moto3 käsitellään myöhemmin. Kalenteri on kaikille sarjoille sama lukuunottamatta paria poikkeusta (kts. kalenterin merkinnät).
Kisakalenteri ja radat:
8.4 Qatar* Doha/Losail
29.4 Espanja Jerez
6.5 Portugali Estoril
20.5 Ranska Le Mans
3.6 Katalonia Barcelona
17.6 Iso-Britannia Silverstone
30.6 Hollanti** Assen
8.7 Saksa Sachsenring
15.7 Italia Mugello
29.7 USA*** Laguna Seca
19.8 Indianapolis Indianapolis
26.8 Tsekki Brno
16.9 San Marino & Riviera di Rimini Misano
30.9 Aragon Motorland
14.10 Japani Motegi
21.10 Malesia Sepang
28.10 Australia Phillip Island
11.11 Valencia Ricardo Tormo
* iltakisa
**kilpailut lauantaina
*** vain MotoGP-luokka
Tallit ja kuskit:
1 | Casey Stoner | Honda RC213V | Repsol Honda |
26 | Dani Pedrosa | Honda RC213V | Repsol Honda |
11 | Ben Spies | Yamaha YZR-M1 | Yamaha Factory Racing |
99 | Jorge Lorenzo | Yamaha YZR-M1 | Yamaha Factory Racing |
46 | Valentino Rossi | Ducati GP12 | Ducati Marlboro |
69 | Nicky Hayden | Ducati GP12 | Ducati Marlboro |
4 | Andrea Dovizioso | Yamaha YZR-M1 | Monster Tech3 Yamaha |
35 | Cal Crutchlow | Yamaha YZR-M1 | Monster Tech3 Yamaha |
19 | Alvaro Bautista | Honda RC213V | San Carlo Gresini |
6 | Stefan Bradl | Honda RC213V | LCR Honda |
8 | Hector Barbera | Ducati GP12 | Pramac Ducati |
17 | Karel Abraham | Ducati GP12 | Cardion AB |
| | ||
5 | Colin Edwards | Suter / BMW | NGM Forward Racing CRT |
9 | Danilo Petrucci | IODA / Aprilia | IODA Racing CRT |
14 | Randy de Puniet | Aprilia ART | Mapfre Aspar CRT |
41 | Aleix Espargaro | Aprilia ART | Mapfre Aspar CRT |
22 | Ivan Silva | FTR / Kawasaki | BQR CRT |
68 | Yonny Hernandez | FTR / Kawasaki | BQR CRT |
51 | Michele Pirro | FTR / Honda CBR | San Carlo Gresini CRT |
75 | Mattia Pasini | Aprilia ART | Speedmaster CRT |
77 | James Ellison | Aprilia ART | Paul Bird CRT |
Kuninkuusluokan osalta suurimmat muutokset liittyvät pyörien tekniikkaan. Suurin sallittu moottoritilavuus on nostettu 1000cc:iin. Lisäksi säännöissä sallitaan nyt tuotantopyöriin perustuvien moottoreiden käyttö. Perustietoa muuttuneista säännöistä ja CRT-pyöristä voi tarkastella aiemmasta kirjoituksesta. Lyhyesti mainittakoon, että CRT-moottoreilla on hieman eri vapauksia säännöissä, joista tärkeimpänä on enemmän sallittuja moottoreita kautta kohdin ja 24 litran maksimi bensamäärä kilpailua kohden, joka on 3 litraa enemmän kuin prototyyppipyörillä, joiden bensamäärä on sama kuin viime kaudella 800cc-moottoreilla. Testirajoituksia on myöskin pienennetty ja täten kauden aikana saa testata huomattavasti enemmän kuin viime vuonna.
Bensamäärä voi olla erittäin ratkaiseva tekijä kilpailuissa. Bensan säästö oli pakollista jo 800cc-aikakaudella ja viimeistään nyt siitä tulee yksi tärkeimpiä kisastrategioiden osia, koska käytössä on tehokkaammat moottorit ja luonnollisesti teho tulee bensasta, eli vaikka talleilla on nyt käytössään moottorit, joiden huipputeho on suurempi, on heillä yhä sama määrä energiaa (bensaa) käytettävissä tehon tuottamiseen kisan ajaksi.
Toinen mielenkiintoinen, joskin vain aavistuksen muuttunut yksityiskohta on renkaissa. Bridgestone on hieman muokannut renkaiden ominaisuuksia täksi kaudeksi osittain tallien toiveiden mukaisesti. Viime kaudella Bridgestone-renkaista puhuttaessa nousi erityisesti esiin sen uskomattoman jäykkä runkorakenne, joka osaltaan aiheutti monille ongelmia (mm. Toni Elias), sekä kylmissä olosuhteissa vaivannut hidas lämpeneminen optimilämpötilaan, mikä aiheutti muutamia kaatoja sessioiden alussa esimerkiksi tilanteissa, joissa radalla on vähän mutkia toiseen suuntaan. Tällöin rengas saattoi olla jo lämmin esimerkiksi oikealta puolelta, mutta ensimmäisessä nopeassa vasurissa pito loppui yllättäen. Korjaus ongelmaan on hieman oudon kuuloinen ja ehkei (vielä) täysin onnistunut. Japanilaismerkki on pehmentänyt erityisesti takarenkaan rakennetta, jolla pyritään rasittamaan eturengasta enemmän. Idea on siinä, että pehmeämpirunkoinen rengas joustaa enemmän rasituksen aikana (jolloin se myös lämpeää helpommin). Joustaminen aiheuttaa sen, että renkaan kosketuspinta-ala kasvaa ja tällöin pitokin lisääntyy. Nyt pitävämpi takarengas saa pyörän puskemaan helpommin ja samalla rasittamaan enemmän eturengasta. Luulisi, että tämä korjaisi ongelman eturenkaan kanssa, mutta ilmeisesti korjaustoimenpide on ollut liian raju, koska useat tallit kärsivät testeissä pahasta eturenkaan tärinästä (chatter), jonka hallitseminen pyörän säätämisellä on melko hankalaa. Tämä ongelma oli etenkin talven avaustesteissä ja ilmeisesti Bridgestone hieman muokkasi rengasta toisiin testeihin tai tallit ovat päässeet ongelmasta eroon, koska chatterista ei valitettu niin paljoa Malesian kakkostesteissä.
Testiajat ovat antaneet pientä osviittaa kilpailutilanteesta ja voimasuhteista. Odotuksien mukaisesti kovimmat pyörät näyttäisivät olevan Honda ja Yamaha. Stoner lähtee puolustamaan mestaruuttaan varsin hyvistä lähtökohdista on mielestäni suurin mestarisuosikki. Uusi RC213V näyttäisi olevan nopea ja istuu hyvin kuljettajan hanskaan. Paketti tuntuisi olevan kasassa ja testeissä on päästy hiomaan jo pienempiä yksityiskohtia. Ainoa piikki lihassa on testeissä kärsitty chatter-ongelma, sekä yksittäinen Pedrosan moottoririkko, joka pysäytti testaamisen koko Honda-katraalta yhdeksi päiväksi varotoimien vuoksi. Huolimatta pienistä ongelmista, Stonerin vauhti on ollut erittäin lupaavaa. Stonerin ajamisesta postattiin lyhyt video youtubeen. Tuntuma on, että Pedrosan vauhti ei riitä tallikaverin vauhtiin ja mestaruusmahdollisuus aukeaa vain jos Stoner kohtaa pahempia ongelmia (loukkaantuminen).
Yamahalla näyttäisi olevan myös hyvin pullat uunissa. Aina hienosti käyttäytyvä pyörä on ollut melko helppo ajaa ja nyt he ovat saaneet kurottua viime kausia vaivanneen tehoeron umpeen. Ainoa ongelma tuntui chatterin lisäksi olevan elektroniikassa kun kiihdytetään mutkasta ulos. Keuliminen on hallinnassa, mutta luistoa esiintyy ehkä liikaa. Spies kertoi Malesian ensimmäisten testien jälkeen, että ensimmäistä kertaa heillä on tarpeeksi tehoa, tai ainakaan ei selkeästi vähemmän kuin muilla ja täten suoranopeudet ovat kunnossa ja samalla tasolla mm. Hondan kanssa. Testeissä on tehty myös työtä vaihdelaatikon parantamiseksi, ennen kaikkea vaihtamisen nopeuden parantaminen on ollut tavoitteena. Uskon, että nämä ovat varsinkin Lorenzon mieleen, joka nalkutti jo viime vuonna puuttuvista tehoista ja kiihtyvyydestä. Lorenzo on varmasti yksi kovempia haastajia Stonerille ja yleinen näky podiumilla. Uskoisin, että Lorenzo on yhä aavistuksen Spiesia edellä vauhdillisesti. Spiesin tulisi saada lisää tasaisuutta, koska sillä noustaan MM-taulukossa ylöspäin. Hetkellisesti on jo väläytellyt, mutta damage controllia huonoina viikonloppuina hän saisi opetella Lorenzolta.
Ducati on täysi kysymysmerkki. Tuskin kuitenkaan mestaruudesta Bolognan punaisella ajetaan, mutta kuinka korkealle he yltävät? Rossi sanoi, että uusi, runkopaja FTR:n rakentama alupalkkirunko on selkeä hyppäys eteenpäin ja viime vuoden hiilikuiturungon ongelmat pyörän keulassa on ratkaistu. Nyt eturenkaan tuntee paremmin ja agressiivisempi ajaminen ei aiheuta yllättävää pidon menetystä. Jeremy Burgessin mukaan pyörän säätöalueesta on saatu laajempi ja pyörä reagoi muutoksiin. Osa viime kauden ongelmista oli varsin kapea säätöalue ja vaikka säädöissä mentiin laidasta laitaan, ei se aiheuttanut pyörässä merkittävää muutosta ongelmien ratkaisuun. Uuden pyörän kehitys on kuitenkin vasta aluillaan, joten odottaisin, että Ducatin kilpailukyky paranee kauden edetessä, etenkin kun testaaminen on taas sallittua. Voittaako Rossi? Maksimissaan kerran tai pari, podiumilla kuitenkin useammin. Hayden taistelee parhaimmillaan podium-sijoituksista, mutta muuten sijat 4-7 lienevät tyypillisiä. Hänellä talvitestaaminen on hieman häiriintynyt olkapäävamman vuoksi.
Yksityistallien puolella Tech3-miehet, etenkin Dovizioso, sekä Bautista & Bradl Hondillaan ovat vahvimpia. Simoncellin paikalle tullut Bautista ajaa täydellä HRC:n tuella. Kannattaa kuitenkin huomata sellainen seikka, että hän ajaa Showan alustalla eikä Öhlinsillä kuten Repsol-kuskit. Muillakin on alkukaudesta lähes tehdaskalusto käytettävissä koska uudet pyörät ovat kaikille lähes samat. Varsinkin Bautistalla on potentiaalia ajaa podium-paikoista. Viime kauden päätös Suzukilla oli erittäin hieno ja nyt alla on varmasti kilpailukykyisempi pyörä. Alvaro jo hehkuttikin uutta Hondaa ja erityisesti sen vaihdelaatikkoa sekä elektroniikkaa. Hänen mukaansa kiihdytykset kallistuksissa ovat paljon sulavampia ja elektroniikka huomaamattomampaa. Hän sanoikin, että luuli ajaneensa hitaasti koska pyörä meni niin eleettömästi. Suzuki oli välillä rodeomaisempi. Moto2-mestari Bradl on varmasti vuoden tulokas, koska muita haastajia ei löydy.
Ducatin satelliittipyörät sen sijaan ovat vanhempaa versiota, ns. GP-zero, jota käytettiin viime kauden jälkeisissä testeissä Valenciassa (tehdaspyörät ovat tätäkin vielä uudempaa versiota), jolloin (silloin) uusi alumiinirunko debytoi. Karel Abraham on listannut muutamia teknisiä tietoja pyörästä nettisivuilleen. Uskoisin, että Ducatin satelliittipyörät ovat peränpitäjiä prototyyppipyöristä.
CRT-osastolla yksi nousee ylitse muiden: Aprilia
Edwards Suter/BMW:llä on toinen selkeästi korkeamman profiilin CRT-osallistuja. Edwardsin pyörää on kehitetty pisimpään ja Texas Tornado sanoikin, että teho ei ole enää ongelma, nyt vain pitää saada elektroniikka kuntoon sekä painia chatter-ongelmien kanssa. Viime kauden päätöstesteissä hänen mukaansa elektroniikka oli n. 10% valmis, nyt Cycle Newsin haastattelussa hän sanoi, että ollaan n. 88 prosentin tasolla. Tällä hetkellä ero nopeimpiin prototyyppeihin on n. 3-4 sekuntia, mutta ilman chatter-ongelmia ehkä n. 2-3 sekuntia. Sepangissa heillä oli käytössään jo uudet runko- ja takahaarukkaversiot.
Kawasaki-moottorisella BQR-tallilla oli pahoja moottorihuolia Sepangin ensimmäisissä testeissä ja he joutuivat mm. hankkimaan osia merkkiliikkeestä ja yksityisiltä henkilöiltä. Jo tällaiset tarinat kertovat, että matka on pitkä. Eikä kaikkia pyöriä olla edes vielä nähty tositoimissa testeissä. Toisaalta CRT-tallit joutuvat ajamaan julkisuudessa näitä ensitestejään, jolloin ongelmat nousevat esiin. Helppohan se on tehtaiden piilotella privaattiradoillaan...
Kaudella 2012 tulee olemaan kahden kerroksen väkeä. Tehdastallit ajavat mestaruudesta muutaman kuljettajan kesken, muut protot härkkivät siinä imussa ja CRT:n kehitystä sekä kierrosaikaa pyritään saamaan lähemmäksi prototyyppejä. Ehkä ART voi lähennellä Ducarin satelliittipyöriä ja onkin mielenkiintoista seurata kuinka italialaiset ottavat yhteen asian tiimoilta. Ducati on jo nyt protestoinut Aprilian mukaantuloa "tehdastallina" CRT:n vaatteissa.
Kaikenkaikkiaan 2012 on vielä opetteluvuosi CRT:n osalta ja 2013 todellinen testi. Varsinkin alkukaudesta erot voivat olla todella rumia ja varmasti aikoja vertaillaan jopa Moto2-paaluaikoihin, kun pikaisella aikataululla ja pienellä budjetilla löydään pyörät viivalle vuosikausia kehitettyjä kovan budjetin prototyyppejä vastaan. "Don't hate the player, hate the game". Mielenkiintoista on myös kuunnella kisojen äänimaailmaa. Korkealta laulavat rivineloset ovat tulleet takaisin.
Hieno kausi tulossa. Vahinko vaan ettei sita kovinkaan paljon enää seurata Suomessa. Nelonen aiheutti tämän petoksellaan. Se lopetti viimekaudella kisojen näytön pro1 kanavallaan keken kauden ja ryhtyi vaatimaan lisähintaa katseluoikeudesta.
VastaaPoistaVahinko, että tällaiset tumpelot päästetään pilamaan hieno laji.