Sijoitusyhtiö Bridgepoint hankki ensin MotoGP-promoottori Dornan vuonna 2006 ja SBK-sarjaa pyörittävän Infront Sports & Median vuonna 2011. Täten saman yhtiön alaisuudessa ovat molemmat kahden suurimman roadracing-sarjan yhtiöt. Mielenkiintoinen päätös tuli viime viikolla, kun Dorna ottaa myös SBK:n toiminnan haltuunsa. Pyörittelin asiaa ja mietin mitä tästä yhdistymisestä voisi seurata. Ensiksi tuli mieleen, että Dorna haluaa turvata selustansa ja hallinoida kilpailijaa, jonka tuote on uhkaavan hyvä ja viihdyttävä samalla kun oma tuote kärsii tylsistä kisoista. Toisaalta SBK ei ole koskaan mielestäni lähtenyt kilpasille MotoGP:n kanssa, lähinnä keskittynyt omaan juttuunsa ja olemalla ”pikkuveli”. Uskon, että päällimmäisenä syynä yhdistymiseen on raha. Bridgepointille näyttäisi olevan selvää, että Dorna on parempi organisaatio, joka pystyy tuottamaan enemmän kuin Infront.
Bridgepointin roolin käytännön asioissa voi jättää pois, koska se ei vastaa mistään operatiivisesta kummassakaan sarjassa, ainoastaan haluaa sijoituksilleen tuottoa. Dorna on kaikille tuttu ja sanoisinpa, että melko parjattu organisaatio, varsinkin viime vuosien tapahtumien vuoksi. MotoGP:ssä on ajettu kustannuksia alas (tai pyritty ainakin) lukuisilla sääntömuutoksilla, jotka ovat tuoneet paljon eripuraisia ratkaisuja. Ensin mentiin valmistajien pyynnöstä 990cc->800cc moottoreihin, jotka sitten palautettiin tonnisiksi. Tuli bensamäärärajoituksia, moottorien lukumäärää rajoitettiin ja viimeisimpänä CRT-säännöt. Tulevaisuudessa häämöttää mm. yksityyppi ecua ja/tai kierrosrajoitinta. MotoGP on pysynyt teknologisesti ja imagollisesti ns. ykköslajina, mutta viihdearvo on kärsinyt.
SBK on ollut pitkään Flamminin veljesten tuote. Italialaiset Paolo ja Maurizio Flammini ovat hallinnoineet sarjaa vuosikaudet. Sarja on mielenkiintoinen, tasainen ja ”jatkumo” on ollut läsnä positiivisesti. Koko ajan on menty eteenpäin pienillä muutoksilla. Viime vuosina varsinkin euromerkkien mukaantulo on tehnyt sarjalle ainoastaan hyvää. Lähes kaikki merkit voittavat kilpailuja ja kukaan ei ole ylivoimainen. Kustannustaso on ollut alhaisempi ja se onkin ollut pääsyy miksi moni tehdas (Kawasaki, BMW, Aprilia) on mennyt sinne MotoGP:n sijasta. Silti sarjan taloudellisella puolella on kehitettävää, koska pienten tallien vaihtuvuus on suurta ja tehtaatkin ovat yksityistäneet talleja muiden hoidettavaksi.
Dornan ottaessa myös SBK:n hoitoonsa, en usko, että sillä on isompaa vaikutusta MotoGP:lle. Siellä Dorna jatkanee omaa ohjelmaansa kuten ennenkin ja pitää sarjan ykköspaikalla. SBK:lle näkisin ainakin muutamia selkeitä hyötyjä ja pelkään joitain haittoja. Dornalla on varmasti paljon annettavaa SBK:lle markkinointi- rahoitus- ja tv-puolella. Enpä yllättyisi jos SBK:n nettisivuilta voi lähitulevaisuudessa hankkia kausikortin nettilähetyksille kuten on MotoGP:n puolella. SBK:llahan oli omat nettistriimit n. viitisen vuotta sitten, mutta se homma oli vielä lapsenkengissä ja taisi kaatua tv-yhtiöiden vastustukseen ja sopimusseikkoihin. Ensin tuo oli kaikille vapaa striimi, sitten siitä karsittiin ne maat pois, joissa oli tv-sopimus ja lopulta koko homma kuivui kasaan. Mielenkiintoista kuitenkin nähdä mihin tv-sopimukset asettuvat, mennäänkö kalliimpaan suuntaan vai haluaako Dorna tuoda SBK:n tavallaan entry level –lajiksi telkkareihin ilmaiskanaville. En kuitenkaan usko, että ilmaiskanavat ovat enää tv-urheilun tulevaisuus, se on nähty lähes lajissa kuin lajissa ja asiakas on jo tottunut maksamaan. Telkkarisopimukset ovat hyvä tulonlähde ja tämä on varmasti hyvä asia SBK:lle, jos rahakkaista tv-sopimuksista jaettaisiin jotain talleille. Olisi jälleen yksi porkkana talleille lähteä mukaan. Televisiokysymykset sanelevat myös joitain sääntömuutoksia aikatauluja silmällä pitäen, ainakin sateen vuoksi keskeytettävät ja uudelleen startattavat lähdöt jäänee pois.
Dorna perusteli ja puolusteli muutosta myös synergiaetuna. On turha kilpailla vastaavilla tuotteilla toisiaan vastaan tuhlaten siihen resursseja, vaan koko lajin kannalta on parempi, että markkinointi, rahoitus ja promootio hoidetaan yhdistetysti. Moottoripyöräilyfanit eivät ole joko/tai-porukkaa vaan seuraavat pääsääntöisesti molempia sarjoja, joten tässä valossa sarjojen kilpailu ei ole välttämätöntä. Dornalla on tähän varmasti paljon annettavaa ja mutuilisin, että markkinointipuoli ainakin on heillä vahva, joten tämä voi olla hyödyllinen SBK:lle, joka ei tahdo saada palstatilaa isoissa medioissa. Kuinka usein luemme esimerkiksi tulokset vaikka sanomalehdestä tai näemme kisavälähdyksiä illan urheiluruudussa? Ollakseen isolle yleisölle kiinnostava laji, SBK pitää tuoda ison yleisön äärelle. MotoGP:ssä tässä on onnistuttu. Yhteinen ajattelu näkyy varmasti kisakalentereissa. Vuoroviikoilla mennään ja tuskin laitetaan mitään kisoja samoille viikonlopuille, ainakaan samoille aikavyöhykkeille. Nythän se on ollut näin jo pitkään, ja molemmat ovat katselleet vähän toistensa kalentereita, mutta päällekkäisyyksiäkin on ollut.
Eniten ainakin itse pelkään sitä, että Dorna onnistuu sössimään SBK:n mielenkiinnon tuomalla sääntömuutoksia, jotka jollain tavalla vie mielenkiintoa sekä sarjan identiteettiä. Dorna kuitenkin haluaa pitää MotoGP:n ykkösenä, ja kun sitä ollaan ”ajamassa alaspäin” erilaisilla säästöillä, niin pakostakin SBK:hon tulee kohdistumaan jonkin sortin downgreidaamista. Dorna-pomo Carmelo Ezpeletan ensimmäiset kommentit kun olivat mm. ”on outoa, että prototyyppisarjassa sallitaan 6 moottoria, kun tuotantopyöräsarjassa käytetään jopa 40 moottoria kaudessa” ja ”tärkein asia yhdistymisessä on parantaa SBK-tuotetta ja leikata kustannuksia”.
Varsinkin tuon jälkimmäisen voisi kopioida suoraan vuosien takaisista MotoGP-puheista. Tuotteella tarkoitetaan tv-näkyvyyttä, viihteellisyyttä ja plusmerkkisiä rahavirtoja. Minusta tuossa ei kannattaisi keskittyä kuin tv-puolen optimointiin, sillä se ei veisi viihteeltä mitään pois ja toisi rahaa kassaan. Ensimmäinen ja toinen kommentti kun lasketaan yhteen niin ei tarvitse kauaa miettiä mihin kustannussäästöt tulevat iskemään. SBK:n tekniset säännöt ovat varsin vapaat (lue kalliit) huolimatta tuotantopyörätaustasta, joten uskoisin, että niitä kiristetään kohti Superstock-sääntöjä. Ei ehkä niin tiukoiksi mutta siihen suuntaan. Moottorilukumääriä ja viritysastetta rajoitetaan, elektroniikassa saatetaan mennä kohti yksityyppi eli ns. spec ecuja kohti, ehkä karsitaan alustamuutoksia… Tämä on jo oletettavissa siitä, että SBK:sta ei haluta vauhdillista ja teknillistä kilpailijaa MotoGP:lle. Jos ja kun MotoGP:hen ajetaan tiukempia rajoituksia, on niitä syytä olettaa myös SBK:hon. Sarjojen suoraan yhdistymiseen lähivuosina en usko. Ehkäpä yhteistyö kuitenkin lisääntyy ja voi olla, että samat tallit ajattavat molemmissa sarjoissa esimerkiksi ykköstalli – juniorteam -asettelulla ja esimerkiksi kuskimarkkinat saattavat olla tiukemmin toisissaan kiinni.
Ensi kaudeksi (2013) ei kuitenkaan ole oletettavissa mitään isompaa muutosta SBK:n kohdalle, koska säännöt ja kauden yksityiskohdat on lyöty lukkoon hyvissä ajoin. Isoimmat muutokset ovat pakolliset ajovalotarrat (kuten oli Kawasakeissa puoli kautta ja Hondassa viimeisissä lähdöissä), vannekoko kasvaa 16,5 tuumaisesta 17 tuumaan ja todennäköisesti sadekisoja ei enää keskeytetä, vaan kuljettajat tekevät tarpeen vaatiessa varikkostopin. Mutta kaudelle 2014 voi olla tulossa isompaa muutosta kun Dorna pääsee vauhtiin ja vaikuttamaan siihen kauteen enemmän. 2014 on tulossa myös isot sääntömuutokset MotoGP-luokkaan, joten ensi vuosi voi olla viimeinen kausi vanhoilla hyvillä säännöillä molemmissa luokissa. Mielenkiinnolla jäädään kuitenkin odottelemaan mitä tuleman pitää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti