torstai 19. tammikuuta 2012

Superbiken MM-sarja 2012 kausiennakko

Superbiken MM-sarja tärähtää tulille reilun kuukauden päästä Phillip Islandilla. 14 kisaviikonlopun mittaiseen sarjaan on ilmoittautunut 24 kuljettajaa:


Kalenteri:

26.2  Phillip Island
1.4    Imola
22.4  Assen
6.5    Monza
13.5  Donington
28.5  Salt Lake City
10.6  Misano
1.7    Aragon
22.7  Brno
5.8    Silverstone
26.8  Moskova
9.9    Nürburgring
23.9  Portimao
7.10  Magny-Cours

Moskovan kisa mielenkiintoinen uutuus. Muutenhan kalenteri on tuttu viime vuosilta.

Sarjaan tuli täksi kaudeksi muutamia sääntömuutoksia. Merkittävimpinä muutoksina on 1200cc twinien minimipainon kasvu 171 kg:aan ja vain yhden pyörän salliminen per kisaviikonloppu (ei enää kakkos-/varapyöriä). Koko sääntökirja on luettavissa FIM:n sivuilla.

Kuljettajalistaa selaillessa on heti pari "puutetta". Sarjaikoni Troy Corser lopetti uransa viime kauteen ja monivuotinen mestaruuskandidaatti ja taistelija Noriyuki Haga jäi ilman ajopaikkaa. Haga ilmeisesti hakee tallia brittien BSB-sarjasta. Valmistajista Yamaha jättäytyi pois tehdastallina eikä kukaan yksityistiimikään ajata R1:stä. Näin ollen japseista mukana ovat Honda, Kawasaki ja Suzuki. Euromerkeistä mukana on tutut Aprilia, BMW ja Ducati. Mikään merkki ei ole radikaalisti uudistunut viime vuodesta, joten dramaattisia muutoksia voimasuhteissa ei ole odotettavissa.

Carlos Checa on puolustamassa mestaruuttaan vanhalla 1098R:llä (1199 Panigale tulossa sarjaan vasta 2013) . Ajaa varmasti voitoista hitaimmilla radoilla, jotka istuvat Ducatille, mutta kuinka paljon lisäpaino vaikuttaa kulkuun yleisesti? Nousee loppupisteissä korkealle tasaisuudellaan. Tallikaveriksi noussut Davide Giugliano on kovassa nosteessa. Nuorukainen voitti viime vuonna SuperStock1000:set ja on varmasti yksi sarjan mielenkiintoisimpia tulokkaita.

Biaggilla on menossa uransa viimeiset vuodet ja viime kausi oli heikko vahvan mestaruusvuoden jälkeen. Useassa kisassa hermot petti ja virheet harjoituksissa pilasi monta kisaviikonloppua. Aprilia on edelleen nopeimpia pyöriä, joten kalustosta voittojen ei pitäisi olla kiinni. Biaggi sai teknistä tukea lisää kun Marco Simoncellin entinen pääinssi tuli mukaan kuvioihin. Lisäksi tallikaverina on nyt viime kaudella Yamahalla Monzan tuplavoittoihin ajanut Eugene Laverty, joka varmasti kirittää kovemmin kuin Camier, joka oli täysin Biaggin jaloissa kakkoskuskina. Lavertyn lähtökohdat ovat paremmat. Aprilia-kuskit pystyvät yksittäisiin voittoihin, mutta mestaruuteen vaaditaan tasaisuutta.

Hondalla Johnny Rea yksi suurimpia mestaruusehdokkaita. Viime kauden lopetus oli täyttä timanttia kun talli sai käyttöön uudistetun CBR Firebladen ja odotettavissa on nyt vahva kausi. Viime kauden pilanneet loukkaantumiset ovat takana. Talli on tuttu ja pyörä ei ole muuttunut paljoakaan, joten alkukausi ei mene opetteluun. Kaikki ennusmerkit lupailevat hyvää kautta. Tallikaveriksi tuli MotoGP:stä Hiroshi Aoyama. Rea on voittajatyyppi, mutta Aoyaman kohdalla kaikki on auki. Voi olla kauden kovimpia yllättäjiä tai kova pettymys.

BMW:n tehdastiimissä on kovat piipussa monellakin rintamalla. Budjetti on kunnossa ja Melandri hankittiin Haslamin rinnalle. Ainoa kysymysmerkki on elektroniikka, joka on osoittautunut heikoksi lenkiksi Bemarin SBK-taipaleella. Pyörässä on potentiaalia, mutta sitä ei saada valjastettua täysillä. Joko nyt, kuljettajista voitot eivät enää ole kiinni. Melandri varmasti ajanee kärkisijoista ja Haslam on tasainen 3-5. sijojen mies.

Mustana hevosena on pakko mainita John Hopkins. Mies selätti elämänsä ongelmat ja nousi viime kaudella pinnalle. Hävisi BSB-tittelin maalikamerassa, ajoi villillä kortilla Superbiken MM-sarjaa ja MotoGP:tä, jossa loukkaantumiset pilasi näyttöpaikat. Viime kaudella pahasti loukkaantunut sormi lopulta amputoitiin viime viikolla. Pyöränä on lähes sama Gixeri, jolla vauhti oli kohdallaan Briteissä - nyt moottoripuolesta vastaa Suzukin hovivirittäjä Yoshimura. Antaa ehkä hieman tasoitusta kalustopuolella yksityistiimistä kun kyse on, mutta pystyy paikkaamaan hanskalla. Yltänee muutamaan huippusuoritukseen, mutta tasaisen vahva ja ehjä kausi olisi yllätys.

Effenbert Liberty Racing säilyi samassa kokoonpanossa ja heiltä voi odottaa pistoja podium-taistoon. Tom Sykes näyttäisi olevan nopein Kawasaki ja hienoa nähdä, että hän sai pidettyä paikkansa Kawalla, jonka kehitystyöstä hän on pääosin vastannut. Yksityistiimiläisistä Aprilialla ajava Chaz Davies voi olla potentiaalinen musta hevonen varsinkin Briteissä ajettavissa kisoissa. Mukana on myös Mika Kallion entinen Ducati-tallikaveri Niccolo Canepa.

http://www.worldsbk.com/en/home.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti