maanantai 7. marraskuuta 2011

Ducati 1199 Panigale



http://www.1199panigale.ducati.com/en/

EICMA-messuilla Ducati on vihdoin julkaissut kauan odotetun ja spekuloidun superbiken, 1199 Panigalen. Täysin uusi pyörä, johon ladattu uskomaton määrä uutta tekniikka. Monokokkirunko, TFT-mittaristo, sähkösäätöinen jousitus. Nuo ehkä hyppäsi silmään ensiksi. Unohtamatta moottoria tai kattavaa elektroniikkapakettia.

Strategiset lukemat 195hv ja 164kg.

Pyörästä tulee kolme eri versiota:
- 1199 Panigale
- 1199 Panigale S
- 1199 Panigale S Tricolore

Perusmallissa Showan keula ja Sachsin takaiskari sekä 10-puolaiset vanteet. S-mallit ovat Öhlinsin sähkösäätöisellä alustalla (edessä NIX30, takana TTX36) eli DES:lla ja kolmipuolaisilla vanteilla. Tricoloressa on vielä lisäksi edistynyt DDA+ tiedonkeruu, ABS ja Ducati Performancen titaaniäänenvaimentimet vakiona sekä nimenmukaiset värit katteissa. Moottoriteho on kaikissa malleissa sama, kuten myös peruselektroniika eli DTC (luistonesto), DQS (shifteri), EBC (moottorijarrutus) ja 3 ajomoodia. ABS on lisävaruste perus- ja S-malliin.

Moottorinohjauksessa on kolme ajomoodia: race, sport ja wet. Race ja sport tarjoavat täydet 195hv hieman erilaisilla kaasuvasteilla sekä luistoneston, ABS:n ja moottorijarrun asetuksilla, ja wet antaa vain 120hv miedolla kaasuvasteella sekä enemmän rajoittavilla elektroniikan asetuksilla. Esimerkiksi ABS on race-moodissa päälla vain etujarrussa, kun taas sport- ja wet-moodeissa ABS on päällä edessä ja takana, sekä järjestelmä tunnistaa takarenkaan nousun kovissa jarrutuksissa. Elektroniikka-asetuksia voi muuttaa ohjaustangon painikkeista.

S-malleissa jousitus säätyy myös ajomoodien mukaan ja jousitusasetukset voi itse säätää haluamakseen mikäli tehdasasetukset eivät ole sopivat. Sähkösäädöt vaikuttavat vain vaimennuksen säätöihin (rebound ja compression), jousen esijännitys tulee säätää perinteisesti työkaluilla.

Mittaristossa on tarjolla kattavasti tietoa ja mittariston layout muuttuu käytössä olevan ajomoodin mukaan. Mittaristossa näkyy elektroniikan säädöt normaalien toimintojen lisäksi. TFT-näyttö on aika hieno lisä pyörän moderniin ilmeeseen. Saa nähdä millainen näyttö on sitten käytännössä eri valaistuksissa ja auringon paisteessa.

Mielenkiintoinen on myös takaiskarin paikka. Ducatin mukaan sillä on saatu pyörästä kompaktimpi, joka antaa taasen vapauksia muun geometrian, koon ja muiden laitteiden sijoittelun suhteen. Lisäksi takaiskarin säädettävyys on helppoa ja mm. ajokorkeutta tai linkuston välitystä voidaan säätää helpommin, koska ne ovat paremmin esillä. Kätevää jos ajaa paljon eri kuormalla (lue: joku masokisti on hypännyt kyytiin).

Runko on täysin uusi mitä katupyörissä on nähty. Runkorakenne on samantyyppinen kuin Ducatin MotoGP-pyörissä käytetty monokokkirunko, paitsi materiaalina on alumiini. Eturunko kiinnittyy sylintereihin ja eturungon sisällä on airbox sekä ohjauslaakerointi. Vastaavasti takarunko kiinnittyy moottorin takaosaan.

Jarruina Brembon uudet kevyemmät M50-monoblocit ja 330mm levyt. Pysähtynee.

Kaikenkaikkiaan aika namukas paketti.

4 kommenttia:

  1. epäsatunnainen lukija17. marraskuuta 2011 klo 1.55

    Tuleeko tämä kisoihin jo ensi kaudelle.

    VastaaPoista
  2. MM-tasolla ainoastaan Superstock-sarjaan. Kaudeksi 2013 Superbiken MM-sarjaan. Mutta uskoisin, että kansallisissa sarjoissa 1199 nähdään jo ensi kesänä.

    VastaaPoista
  3. epäsatunnainen lukija17. marraskuuta 2011 klo 16.04

    Olis kyllä muikea, kun ottaisivat tästä teknopornot ja iskisivät pienempää konetta kiinni. En mie tarvitse tuota tehoa, mutta lelufaktoria ja ulkonäköä riittäisi. Toisaalta, voiskohan sen penkittää ja vakuuttaa jollain rajoitetulla tehokartalla.

    Kiva nähdä, miten tämä tulee pärjäilemään. En ole tarkemmin seuraillut, mutta eikös tuo KTM esim ole kansallisissa sarjoissa pärjäillyt aika hyvin, että eivät tvinit siinä mielessä ole kelvottomia. Toki tarvitsevat hieman enemmän kuutioita, mutta toisaalta vähemmän mäntiä. Mikä sitten onkaan se oikea tapa määritellä konekonstruktiot reilusti samalle viivalle.

    VastaaPoista
  4. Sepä se ikuisuuskysymys on.

    KTM on menestynyt hyvin juuri kansallisissa sarjoissa, joissa säännöt eivät salli niin vapaata rakentelua kuin esim. Superbiken MM-sarjassa, ja kovin saavutus lienee Saksan Superbiken eli IDM:n mestaruus.

    VastaaPoista