sunnuntai 13. marraskuuta 2011

2012 KTM RC8R


KTM:n superbike sai pieniä teknisiä päivityksiä vuodeksi 2012, joilla on pyritty parantamaan paria tämänvuotisen mallin ongelmaa tai heikkoa kohtaa:
- vaihteiston toimintaa parannettu uudella vaihderummulla ja vaihdepolkimen linkustolla
- kampiakseli sekä vauhtipyörä ovat painavammat
- moottorinohjauksen asetuksia hiottu ja mm. joka vaihteelle on erilainen moottorijarruasetus
- jo ennestäänkin kattavassa mittaristossa lisätoimintoja
- keulassa on pehmeämmät jouset, mutta iskareiden ilmatilavuutta on kasvatettu
- takaiskarin linkuston ajokorkeudensäätöalue on laajempi

Mielenkiintoista, että ajokorkeuteen tai -geometriaan ei ole tulossa isompia muutoksia (ellei sitten takana vakioajokorkeus ole suurempi), koska 2011-mallissa oli hieman ongelmia maavaran kanssa. Tapit ja seisontatuki raapii helposti maata. Moottorissa on panostettu hieman parempaan alavääntöön lisätyllä massalla voimansiirrossa.

Ulkoisesti muutoksia ei ole ja väritykset säilyvät samoina. Toivottavasti ajokorkeuteen liittyvät ongelmatkin on ratkaistu. Edelleen pyörässä on markkinoiden parhaat säätömahdollisuudet kun lähes kaikki on säädettävissä niin ergonomian kuin geometrian suhteen.

Omilla "listoillani" yksi suosikkipyöristä.

3 kommenttia:

  1. Suosikki. Mites Panigaleen verrattuna? Kiitokset kivasta blogista. Miten muuten arvelet, koska tuota teknopornoa alkaa tippua halvempiin kyykkyihin?

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista. Panigale on paperilla kovempi peli jo painon ja tehon puolesta, mutta hankala vielä sanoa kun ei ole ajokokemuksia siitä, edes lehdistöllä. Toisaalta RC8R on paljon halvempi. Itse pidän RC8R:n filosofiasta ja siitä, kuinka siinä on panostettu oikeasti merkittäviin asioihin, kuten laajat säätömahdollisuudet tai helppo peilien ja kilpitelineen irroitus ratapäiville. Lisäksi se on muutenkin tasapainoinen paketti. Pidän myös ulkonäöstä.

    Eiköhän elektroniikka yleisty lähivuosina melko nopeasti, varmasti jo japsien tulevissa versioissa parin vuoden sisällä on laajemmin elektroniikka kuin nyt. Ducati toi luistoneston ensin vuonna 2008 1098R:ään. 3-4 vuodessa on tullut huimasti kehitystä laajalla rintamalla.

    VastaaPoista
  3. Jeps. Mutta eipä se ihan ilmaisimman pään pyörä ole se RC8R:kään. Pääosin nätin oloinen, mutta jotenkin se takahäkki ottaa silmään ja on kirveellä veistetyn oloinen. Monesti tuollaiset alkuun rumat yksityiskohdat on myöhemmin silmä hyväksynyt, mutta tuota ei ole pystynyt sulattamaan mallin elinkaaren aikana.

    VastaaPoista