keskiviikko 16. marraskuuta 2011

Mitä tapahtui Suzukille?

Suzuki vetäytyi tehdastallina MotoGP:stä ja Superbiken MM-sarjasta. GSX-R:iä ei enää näy lähtöruudukoissa monessakaan luokassa niin kuin aiempina vuosina. Esimerkiksi kaudella 2011 yhteensä kaksi Suzukia kiersi vakituisesti koko MotoGP-sarjan ja Superbiken MM-sarjan oheisluokat mukaan laskettuna. Gixerit ovat junnanneet paikoillaan katumalleina jo vuosia.

Milleniumin alkupuolella tonninen GSX-R oli luokkansa parhaita pyöriä aina n. vuosien 2007-2008 kieppeille (subjektiivinen mielipide). 750 Gixeri oli vielä race replica, kiitos aikakauden SBK-sääntöjen. Kaudella 2005 tonnisella voitettiin Superbiken MM-sarja Troy Corserin toimesta ja pyörä oli niin suosittu, että monilla oli K5:nen käytössä monessa sarjassa kansallisella tasolla. Minullakin oli K5 ja sellainen pyörä tuntui aivan uskomattomalta katupyörältä. Suzuki todella osui naulankantaan sen mallin kohdalla. MotoGP:ssä Suzuki nappasi pari podiumsijoitusta noina vuosina ja vuonna 2007 Chris Vermeulen voitti yhden kilpailun, olkoonkin sadekisa, ja oli muutamaan otteeseen podiumilla.

Sitten alkoi talouden taantuma ja tehtaalla löytiin rahahanoja kiinni. Tämä näkyi jo pyörien kehityksessä. Ensin luovuttiin tutusta kahden vuoden päivityssyklistä. Sitten kun päivitykset tulivat, olivat ne yhä pienempiä. Samalla kun muut merkit (erityisesti eurooppalaiset) toivat kovempia pyöriä markkinoille, syventyi kierre entisestään kun ensin tippuivat pyörien kokonaismyyntimäärät ja kilpailu asiakkaista koveni. Tsunami pyyhki viimeisenkin innostuksen johtoportaassa ja kilpailutoimintaa alettiin ajamaan alas, mistä Cycle News teki mielenkiintoisen artikkelin haastattelemalla Alstare Suzukin tallipäällikköä Francis Battaa. Lue juttu Cycle Newsin verkkolehdestä. Kiiltävän MM-sarjaglorian takana on usein karu todellisuus.

1 kommentti:

  1. Oli muuten aika karua luettavaa toi Battan haastattelu.. on kaveri ollu aika hyväsydäminen jo monta vuotta.. ja uskoa on ollut..
    Kiitos linkistä!

    VastaaPoista