keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

GT3 vs Moto2

Auto vs. MP -väittelyitä on netti pullollaan ja usein asia menee päättömäksi kahnaukseksi kuppikuntien välillä. Minua asiassa lähinnä kiinnostaa laitteiston erot eri tasoilla ja mistä erot johtuvat. Molemmilla osapuolilla on omat vahvuutensa ja usein leikkimielisen kisan tulos riippuu siitä mitkä säännöt kisalle asetetaan. Jos sallitaan downforcen käyttö aero-osien myötä, auto on vahvoilla. Äärimmäisenä referenssinä Formula 1-autojen kierrosajat. Jos taas käytetään esimerkiksi kulukattoa tai uuden laitteen hintaa, on moottoripyörä voittaja. Tai jos laitetaan katulailliset vehkeet vastakkain, on mp vahvoilla. Lisäksi kuljettajalla on oma vaikutuksensa, kisalta menee pohja jos vastakkain on amatööri ja ammattilainen oli kalusto mikä tahansa.

Twitterissä asiaan otettiin kantaa ihan mielenkiintoisen tahon voimin. Superbiken MM-sarjassa kilpaileva PATA Honda twiittasi kuvan, jossa vakioautosarjan Honda Civic ajaa radalla Firebladen kanssa. Challenge accepted, tuumaili Marc VDS Racing ja nokitti tarjoamalla GT3-sarjan Endurance-autoa Moto2:sta vastaan ja vieläpä Span legendaarisella tosimiesradalla. Itse uteliaana tungin vielä nokkani väliin ja ehdotin suomalaisittan mielenkiintoista taistelua. Marc VDS:n palkkalistoilla on autopuolella Markus Palttala ja Moto2:ssa Mika Kallio. Niinpä heitin, että laittakaas suomipojat vastakkain omilla laitteillaan.

Tästä Marc VDS otti kopin ja samoin Palttala oli heti innoissaan asiasta. Lisäksi kun aikataulut ja logistiikat voisi sopia kesäkuussa Assenin Moto2-kisojen jälkeen jolloin autopuolen pojat testaavat Spassa niin tuossa olisi aika otolliset olosuhteet testille. Roudataan Kallio ja Moto2 Assenista sinne, toivottavasti osuu joku sateeton päivä ja kisa voidaan toteuttaa.

Jos kisa toteutuu, niin millaisella kalustolla ajetaan? Markus Palttalan GT3-sarjalainen on BMW Z4 "pienillä" (heh) modeilla. Tarkempaa speksilistaa voi ihailla täällä mutta lyhyesti kyseessä alle 1200 kiloinen kilpuri, jossa 4.4 litrainen V8, 515hv, sekventaalivaihteisto, hiilikuitujarrut ja luokan hengen mukaiset aero-osat.



Mika Kallion laite on ehkä tutumpi. Prototyyppirunkoinen 600cc kilpuri. Pyörän minimipaino on 135kg, tehoa n. 140hv.






Suoranaista vertailudataa näiden kierrosajoista ei ole, koska eivät samalla radalla ole ajaneet. Kovavauhtinen Spa on ehkäpä mielenkiintoisin rata tällaiselle, koska radalla on pitkiä suoria ylämäkeen, joka kysyy raakaa voimaa. Pari teknisempää mutkaa ja paljon kovavauhtisia, pitkiä mutkia. Hieman samantapainen ns. ajettava rata pienessä koossa on esim. Phillip Island, jossa GT3 sarjan rataennätys on Mercedes SLS GT3:lla ajettu 1.27,1. Moto2 menee saman radan 1.32,5. Sachsenringillä vastaava Z4 GT3 menee 1.21,9 kun Moto2 1.24,6. Olisi hienoa jos Marc VDS vielä tarjoaisi telemetriaa tästä kisasta, jossa edes näkyisi kummankin laitteen vauhti radalla. Siitä pystyisi hienosti vertailemaan kiihtyvyyksiä sekä suora- ja mutkanopeuksia. Ehkä GT3 on tässä tapauksessa niskan päällä, mutta enemmän minua ainakin kiinnostaisi missä ja miten erot tulevat sekä kuinka suuria ne ovat, siinä telemetria olisi upea työkalu faktojen tarjoamiseen.

Kesää odotellessa.

1 kommentti:

  1. Pistän virtuaalisen 1 eurosen likoon auton puolesta. Sääolot huomioiden, vaadin, että ajamattomuus tuomitaan auton eduksi, sillä autossa on katto ja motoristit ovat tunnetusti tehty sokerista :)

    VastaaPoista