torstai 21. helmikuuta 2013

SBK 2013

Kausi on taas ovella ja perinteinen kauden avaus Phillip Islandilla 24.2 eli tulevana viikonloppuna. Siellä ehdittiin ajaa jo ensin epäviralliset testit ja sitten viralliset kaudenalustestit. Nopeimman kierrosajan ajoi Carlos Checa Panigalella. Testien tulokset täällä. Kuitenkin koko kärki oli todella tasainen ja viime kauden tyylinen trilleritaistelu mestaruuudesta on hyvinkin mahdollista, jos nyt testeistä joitain johtopäätöksiä voi vetää. Viime kauden mestari Biaggi lopetti ja siirtyi TV-kommentaattoriksi.

Suurempia muutoksia ei tapahtunut kuski&talli puolella. Biaggin korvaa Sylvain Guintoli, Rean tallikaveriksi tuli Leon Haslam, Checan tallikaveriksi Ayrton Badovini ja samalla Ducatin tehdastallista tuli Team Ducati Alstare kun mm. Suzuki-vuosista tuttu Francis Batta & kumppanit tulivat pyörittämään tallia. Bemarin viimevuotinen tehdastalli lopetti ja tehtaan panos, Melandri ja suuri osa henkilöstöä siirrettiin GoldBet tallin alaisuuteen. Tallikaveriksi tuli Chaz Davies. Althea Racing vaihtoi Apriliaan ja Giugliano jatkaa nyt RSV4:sen puikoissa. Myös toinen ex-Ducati-talli, Red Devils Roma, vaihtoi Apriliaan. Mukava nähdä myös Max Neukirchner takaisin SBK:ssa. Aikoinaan Monzan lähtökolarissa hajonnut jalka ja siitä lähtenyt alamäki on kulkenut mm. Moto2-kokeilujen kautta takaisin Superbiken ja Panigalen satulaan.

Tallit & kuskit.
Kalenteri.

Jälleen ajetaan siis legendaarisilla radoilla, hienoa nähdä Laguna Seca jälleen mukana. Toivottavasti tulisi myös pari villin kortin jenkkikuskia mukaan siihen kilpailuun, vaikka AMA-säännöt eroavatkin jonkin verran SBK-säännöistä. Kausi päättyy Intiassa, samalla Buddh Circuitilla, jossa Formula ykköset ovat pari kautta ajaneet. Siellä tosin SBK käyttää hieman eri konfiguraatiota parissa mutkassa.
Sääntöpuolella ehkäpä näkyvimmät ja isoimmat muutokset on kolmiriviset starttirivit, 17 tuuman vanteet (ennen oli 16,5") sekä ajovalotarrojen pakollisuus, joita mm. Kawasaki ja Honda käytti jo viime kaudella. Myös varikkokäyntien tulo muuttuvien olosuhteiden kisoihin on uutta. Tarkemmin säännöistä täällä.

Meinasin jo itse kirjoittaa isompaa analyysiä kausiennakon muodossa, mutta turha naputella mitään kun Alan Cathcart on tehnyt näin hienon ennakon.

2013 on viimeinen kausi "vanhoilla hyvillä säännöillä", sillä 2014 on povattu isompia muutoksia ja sarjan kustannustasoa ajetaan alas. Mitä se sitten tulee olemaan, todennäköisesti mennään kohti Superstock-sääntöjä. Lisäksi uusia merkkejä on todennäköisesti tulossa mukaan (Yamaha, KTM ja MV Agusta) ja mm. Hondan uskotaan tuovan uuden RC213V-pohjaisen tuotantokilpurin Superbiken MM-sarjaan. Kuitenkin asetelmat tälle kaudelle on kunnossa kun takana on kaikkien aikojen tiukin kausi (mestaruus ratkesi puolella pisteellä) ja mestaruus voidaan realistisesti voittaa usealla eri pyörämerkillä ja 5-6 kuskin toimesta.

Ainiin, Eurosport televisioi koko kauden, joten kanavapaketit kuntoon. Dornan alaisuuteen liittynyt SBK ei harmillisesti (ainakaan vielä) tarjoa virallista netti-tv-palvelua, kuten esim. MotoGP:n puolella on.

Supersporteissa ehkäpä parasta on aivan täynnä oleva lähtöruudukko. Päälle 30 kuskia, Yamahan ja Suzukin paluu, sekä erityisesti MV Agustan mukaantuleminen tekee sarjasta todella mielenkiintoisen hieman vaisumpien aikojen jälkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti