Hondan toimitusjohtaja Takanobu Ito julkaisi äskettäin, että Honda tekee katukelpoisen, V4-moottorilla olevan sporttipyörän vuodeksi 2014. Ilmeisesti kyseessä on löyhä replica nykyisestä MotoGP-mallista, RC213V:stä. MCN epäilee, että kyseessä olisi pieni ja rajoitettu painos, hieman kuin Ducatin Desmosedici vuosina 2007-2008. Ehkäpä pyörä voisi toimia eräänlaisena lähtökohtana CRT-pyöräksi tulevien MotoGP-sääntöjen valossa, jotka näyttävät muuttuvan yhä enemmän kohti tuotantopyöriä moottorien osalta. Kallis moottoriteknologia (pneumaattiset ventiilit, erilaiset metalliseokset, lyhyt käyttöikä jne.) tullaan ajamaan alas tai hyödyttömiksi mm. kierrosrajoittimille ja/tai yksityyppi ecuilla, joten RC213V-tyyliselle miljoonapyörälle ei ole odotettavissa pitkää ikää useamman vuoden päähän. Samalla Hondalla olisi tarjota hyvä asiakaspyörä, jota voitaisiin sitten muunnella kilpuriksi. Pyörää voisi jopa käyttää Superbiken MM-sarjassa, mikäli vain tuotantomäärät ja muut tekniset ratkaisut mahdollistavat luokituksen. Tiedot on vielä niukat, joten kaikki tämä spekulointina, mutta varsin komealta tämä kuulostaa jo nyt.
Kaikkiaanhan tuo on loistava boosti hieman väsyneelle Hondan imagolle viime vuosina. CBR:t (niin 600 kuin 1000) ovat polkeneet melko paljon paikoillaan ja huolimatta isoista uudistuksista muiden merkkien kohdalla, Honda ei ole lähtenyt mukaan kilpavarusteluun. Pyörät ovat olleet peruskauraa, joskin arkipäiväisessä ajossa erittäin hyviä, ja Hondan innovatiivinen ja laadukas R&D-työ ei ole päässyt oikeuksiin katumalleissa esimerkiksi elektroniikan tai nopean vaihteiston osalta. Mitkä sitten ovat realistisia katupyörään, hankala sanoa, mutta ainakaan MotoGP:stä tuttua nopeaa vaihdelaatikkoa ei ihan hinnat alkaen -malliin laiteta kun kilpailutoiminnassa sen hinta on n. 700-900 tuhatta euroa kaudessa. Ennen oli mm. ikonen NR750 ovaalimäntineen, lyhyet sarjat RC30 ja RC45-spesiaaleja ja viimeisimpänä RC51 eli VTR 1000 SP-1 ja -2-mallit. Nyt Iton mukaan halutaan herättää henkiin RC30 ja RC45 henkinen pyörä ja tekniikka, eli vahvasti V4-moottorilta haiskahtaa. RC213V-henkinen pyörä ladattuna kovalla suorituskyvyllä ja uusimalla teknologialla (ja ehkäpä isolla hintalapulla) olisi aika hieno piriste.
Mielenkiintoista myös nähdä miten tämä vaikuttaa CBR:n asemointiin. Mikäli Honda alkaisi rakentamaan sporttipyöriään V4:sen ympärille, saattaisi se merkitä CBR:n laskemista ykköspaikalta sporttimallistossa. CBR:llä on pitkät perinteet, joten aivan hevillä niistä ei luovuta kokonaan ja onhan se käyttökelpoinen konsepti sekä 1000- että 600-kuutioisissa kaikkine sisarmallineen. Honda on kuitenkin nyt rakentanut monet uudet mallinsa V4:sen ympärille touring- ja adventure-pyörissä, joten V4:sen tuominen sporttipyöriin on ihan luonnollinen jatkumo tälle ja yhtenäistäisi merkin linjaa. Voihan se olla, että Honda luo V4:sta oman markkinointivalttinsa, heillä on siitä kokemusta ja perinteet, joten aivan tyhjästä ei tarvitsisi lähteä. Rivi-4 on jo aika arkipäivää, eikä kukaan voi sillä erottua. Kilpailu pyörämarkkinoilla on kovaa ja mille tahansa merkille jokin oma ja erilainen on varmasti positiivinen asia. Samalla pitää kuitenkin muistaa, että Honda tekee tuloksensa Aasian pikkupyörillä ja skoottereilla, joten mikään graalin malja V4 heille ei ole tuloksellisesti, mutta markkinoinnissa ja mielikuvapuolella se toimisi mielestäni mainiosti. Tällaiseen käyttöön ”tappiin speksattu MotoGP-pyörä kadulle” olisi ihan onnistunut konsepti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti