Bernerin esitys uudesta liikennemallista ehdottaa autoveron poistoa monen muun asian ohella. Spekuloidaan mitä vaikutuksia autoveron poistolla olisi. Alkuun totean, että itse kannatan ehdottomasti autoveron poistoa. Olisi pitänyt poistaa jo ajat sitten vääristämästä markkinoita. Vaikka käsittelen tässä vain moottoripyöriä, pätee samat asiat autoihinkin.
Voittaja on uuden pyörän ostaja ja vaihtaja, riippumatta ostatko/vaihdatko täysin uuteen tai käytettyyn kalliimpaan pyörään. Uusista pyöristä menee autovero ja sen puute olisi suora kerta-alennus hintoihin. Samoin käytetyn pyörän ostaja, koska käytettyjen hinnat olisi samalla tasolla muun Euroopan kanssa. Myöskin pyörän vaihtaja olisi voittaja, koska välirahan määrä pienenee kun vaihdellaan vähempiarvoista tavaraa. Esimerkiksi uuden BMW S1000RR verollinen hinta on 24 200€. Ilman autoveroa hinta on 18 600€. Jos tuot nyt pari vuotta vanhaa käytettyä S1000RR vaihdokkina jonka hinta on 15 000€ olisi välirahasi nykyisin autoveroaikana 9 200€. Autoverottomana aikana käytetyn hintasi tippuu n. 12 000€ tasolle. Tällöin väliraha autoverottomana aikana olisi 6 600€.
Suurin häviäjä olisi juuri kalliin autoverollisen pyörän ostanut, vielä pahempi jos rahoituksella. Koska pyörän arvosta sulaisi yössä useita tuhansia euroja mutta velan määrä säilyy. Toisaalta jos kaupat olisi juuri tehty, kannattaisi viedä pyörä ulkomaille, rekisteröidä ja myydä siellä sekä hakea Suomesta autoveron palautusta. Myyntihinta+veron palautus jättäisi rahaa käteen sen verran että voisit hakea uuden liikkeestä ja jäisi rahaa vähän jäljellekin.
Jos olisit myymässä ja lopettamassa harrastusta, olisi siinäkin tappio kohdattava koska käytetyn pyörän arvosi tippuu hieman. Riippuu tietysti pyörän hintaluokasta, mutta tonnin pari ruoskat on vieläkin samoissa hinnoissa, ainoastaan uudehkojen ja kalliimpien pyörien arvo merkittävästi tippuu.
Autoveron poisto vaikuttaisi myös vakuutusmaksuihin alentavasti, ainakin teoriassa ellei ahneuksissaan pitäisivät hintoja samana. Koska pyörien arvo on pienempi, olisi korvaustenkin summa pienempi, mikä taas tarkoittaisi pienempiä maksuja erityisesti kaskoon.
Autoveron poisto auttaisi myös
kilvettömien pyörien ongelmiin. Nythän moni jättää enduron tai
ratapyörän kilvettömäksi veroja säästääkseen. Kuitenkin kilvettömien
vakuutusmaksu on noussut huimasti viime vuosina, joten nyt saisi
"ilmaiseksi" kilven mukaan uutta ostaessa, joten vakuutusmaksukin olisi
järkevämällä tasolla.
Autoveron poisto helpottaisi myös uusien myyntiä, mikä
tekisi vain hyvää pyöräkaupalle. Ainoa ryppy rakkaudessa olisi varaston
arvon tippuminen. Lisääntynyt myynti on myös valtiolle hyvä koska
alv-tulot kasvavat.
Toisaalta kauppiaat ovat saaneet nauttia suojellusta markkinasta autoveron turvin vuosikymmeniä. Lisäksi Suomea on hätistelty poistamaan veroa jo ikuisuus EU:n toimesta, joten asia on ollut omissa käsissä jo pitkään. Sen sijaan Heikki Kuitusen opetuslapset Tullissa ja Valtionvarainministeriössä, sekä tiettyjen tahojen lobbaamina ovat päättäneet pysyä autoverokannassaan ja katsoa kortit loppuun saakka. Loppu on kuitenkin nyt tulossa muutenkin EU:n myötä (mm. leasing-mahdollisuus ulkomailta, jolloin jäisi autovero ja alv saamatta, tai vapaan liikkuvuuden periaate, jolla saisi ajaa eri maahan rekisteröidyllä ajoneuvolla) ja kertarysähdys on aina kovempi, mutta onneksi vain hetkellinen. Samalla kotimaan kaupan pitää ketteröityä ulkomaan tasolle hinnoissa ja palveluissa, joten ei sekään huono tuulahdus tänne ole.
Toinen merkittävä häviäjä on rahoituslaitokset. Niin tyhmältä kuin se kuulostaa, nykyisin otamme lainaa veron maksuun (Only In Finland). Kun autovero putoaa pois, on jatkossa tarvittavan rahoituksen määrä pienempi ja täten pankkien saama korkotulokin pienempi kun rahoitettavat pääomat pienenevät.
Bernerin avaus on ehkä ainoa laatuaan, jossa ministeri ehdottaa autoveron poistoa. Aiemmin kukaan noin korkealla valtion virassa oleva ei ole asiasta julkisesti puhunut. Nyt kun asia on julkisesti tiedossa, ei se voi olla muuttamatta kuluttajien ostokäyttäytymistä. Ei missään tapauksessa kannata vielä ostaa uutta, ennen kuin autoveroasia on käsitelty loppuun. Koska tämän uutisen pitäisi jäädyttää auto- ja pyöräkauppa, tulisi valtion toimia asiassa mahdollisimman pikaisesti. Valtio saa päivässä n. 2,5 miljoonaa euroa autoverotuloa ja 2 miljoonaa alvia auto/pyöräkaupasta. Eli teoriassa jokainen odoteltu päivä on tuon n. 4,5 miljoonan arvoinen pelkästään näiden verotulojen osalta. Päälle vielä menetetyt muut tulot oheismyynnistä. Uskon, että autokauppiaatkin haluavat mahdollisimman nopean päätöksen asiassa, koska odottelu on heillekin vain turhaa.
Pyörien kohdalta vaikutukset ihmisten arkeen on toki pienempi kuin autoilun osalta, mutta kaikkiaan odottelen innolla joko viimein tuosta vuonna 1958 säädetystä tilapäisestä verosta päästäisiin eroon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti