Hallitus puuhailee veneille ja moottoripyörille vuotuista veroa, joka on saanut paljon vastustusta koska verossa ei ole mitään järkeviä perusteita. Sen sijaan tarjolla on enemmän onelinereita (juppikootterit) ja muiden syyttelyä sekä vastuunpakoilua. Keskusta sanoo, että veron takana oli Perussuomalaiset ja toisin päin. Kokoomus tyytyy sanomaan että esitys oli hallituksen. Hallituksen esityksessä veron määräksi on kaavailtu 150eur ja sillä pitäisi kerätä 50 miljoonaa euroa ja verokausi alkaisi 1.5.2017.
Ensinnäkin spekuloitu mp:n "ajoneuvovero" ei millään logiikalla istu nykyisiin ajoneuvojen verotuskäytäntöön. Autoissa ajoneuvoveron eli vuotuisen veron verotusperuste on Co2-päästöt tai massa. Se on päiväkohtainen ja veroa ei makseta, jos auto on poistettu liikenteestä. Nyt julkisuudessa spekuloidaan, että mp:lle tuleva vero olisi sama kiinteä vuosittainen summa, oli pyörä liikenteessä koko vuoden tai vain yhden päivän. Jos olet maksanut jo pyöräsi veron ja myyt sen, et saisi siitä hyvitystä vaan uusi omistaja hyötyisi siitä. Vastaavasti ostaessa voisi hyötyä samalla tavalla. Autoissahan päiväkohtaisuus takaa sen, että veroa menee omistajavaihdosten mukaan oikein. Mp-veron kohdalla kyseessä on omistusvero ja kansankielellä kateusvero, mutta se on minusta tyhjä latteus koska pääosin kalusto on ikivanhaa tonnin ritsaa ja siitä on paha kateutta keksiä. Etenkin kun vero sama 40 000eur kisareplikassa ja tonnin matkalehmässä. Kerrankin edes joku tasavero!
Ehkä veroa valmistelevat tahot ovat miettineet, että päiväkohtainen mp-vero olisi torso, koska kaikki poistaisi pyörät liikenteestä ajokauden ulkopuolella tai kun pyörää ei käytetä. Näin ollen vaaditun tavoitteen täyttämiseksi päiväkohtainen vero olisi todella iso ja jos ajaisit ympärivuoden, kuten yllättävän moni nyt tekee, muodostuisi vuotuisesta summasta todella iso (useita satoja euroja)
Trafi laski hienon, tätä veroa ovelasti valmistelevan miinan loppuvuonna 2015 kun pyörille tuli liikennekäytöstäpoisto. Nykyisin pyöräsi on joko:
- rekisteröimätön/kilvetön kuten kisapyörät, crossit, enskat, lasten minicrossit jne.
- liikenteessä, eli normaali kilvellinen pyörä jolla ajetaan
- liikenteestä poistettu eli normaali kilvellinen pyörä jolla ei ajeta
- lopullisesti romutettu, jolloin se on vasta rekisteristä poistettu eikä sitä runkonumeroa/pyörää voi koskaan sen jälkeen enää rekisteröidä.
- myyty ulkomaille ja siellä rekisteröity, jolloin se vasta poistuu Suomen rekisteristä.
Aiemminhan oli vaihtoehtoina mm. seisonta-aika, mutta se on enää jäänne muutamien yhtiöiden vakuutuksissa. Ei siis pidä enää sotkea vakuutustermejä pyörien rekisterissä oleviin termeihin. Seisonta-aika ilman Trafille tehtyä ilmoitus liikennepoistosta on valtion silmissä sama kuin pyöräsi on liikenteessä. Lisäksi pyöräsi ei todennäköisesti ole pois rekisteristä vaikka niin luullaan ja kansansuussa se termi sitkeästi pyörii.
Uuden lain myötä siis saatiin pyörät ansaan koska rekisteristä ei enää pääse pois ilman romutusta tai myymällä pyörää ulkomaille. Näin ollen kilvelliset pyörät on helppo "aidata ja raippaverottaa". On vielä epäselvää, voiko veroa pakoilla liikennekäytöstäpoistolla. Ilmeisesti vain siten, että pitää koko verovuoden pois liikenteestä, mutta silloin ei saa ajaakaan. Mutta veroa ei voisi pienentää pitämällä pyörän pois liikenteestä esim. loka-huhtikuun kuten moni tekee talvella ajokauden ulkopuolella.
Suomessa on pyöriä rekisterissä n. 193 000 kappaletta. Trafin tiedoista tämän voi haarukoida seuraavasti. Kaikkiaan pyöriä (L3-ajoneuvoluokka) oli syksyllä 2015 n. 234 000kpl. Näistä mopot ja kevarit pois niin päästään n. 190 000kpl lukemaan. Vuonna 2015 Suomessa rekisteröitiin 3 192 moottoripyörää ja 2016 myyntimäärät oli ainakin alkuvuonna huonommat kuin 2015. Jos viime vuonna eli 2016 meni kaupaksi sen 3 000kpl niin tällöin kaikkiaan pyöriä on Trafin tietojen mukaan se n. 193 000kpl. Jos vero olisi ehdotettu 150eur, tulisi pyöristä tällöin hieman vajaa 29 miljoonaa euroa verotuloja. Veneistä pitäisi saada loput, jotta vaadittu 50 miljoonaa euroa tulisi täyteen. Jotenkin epäilen, että veron tuotta tullee olemaan yllättäen pettymys valtion mielestä.
Radio Novassa oli vuoden vaihteessa haastattelu, jossa todettiin, että omistajia on n. 102 000. Useamman kuin yhden pyörän omistaa n. 31 000 henkilöä lakiluonnoksen mukaan. Eli jos kaikki pyörät olisi liikenteessä, maksaisi moni omistaja useampaan kertaan tämän veron. Aika iso lovi kukkaroon kun pyörien arvo on vain joitain tuhansia euroja, eli mistään ökyeliitin harrastuksesta ei puhuta. Aikoinaanhan mp oli halpis-vaihtoehto köyhälle jolla ei ollut varaa autoon. Ja usein on vieläkin näin.
Mp-ala on ollut todella alamaissa alkaen vuodesta 2008. Konkursseja, myynnin laskua, harrastajamäärien vähentymistä jne. Siihen vielä raippavero päälle niin en pysty ymmärtämään kuinka hallitus ei pysty näkemään talouden isompaa kuvaa. Verojen kiristyessä verojen kokonaistuotto laskee, koska verotettava pohja lopulta pienenee. Lisäksi välilliset vaikutukset vie verotuloja muualta: bensankulutus vähenee, mp-palveluiden (huollot, osto, matkailu jne) käyttö vähenee ja sitä kautta alv sekä yhteisöverotulot pienenee. Työttömyys kasvaa alalla ja se vähentää ansiotuloveroa ja lisää työttömyysmenoja. Jännä nähdä miten vero kohtelee mp-kauppiaiden myynnissä olevia pyöriä. Isolle käytettyjen pyörien hallille 150eur per pyörä iskisi kassaan ison loven. Uskoisin, että siihen kuitenkin saadaan joku järkiratkaisu, mutta kaikki on vielä mahdollista.
Norjassa vähennettiin mp-veroa. Lopputulos valtion kassaan oli positiivinen koska alv-tuotto kasvoi uusien pyörien myynnistä. Suomessa yhteisöveroa laskettiin ja tuotto pysyi samana. Vastaavia esimerkkejä voi kaivaa käytännöstä ja teoriasta. En pysty käsittämään kuinka hallituksessa pystytään tällaiset faktat sivuuttamaan. Valtion talous on kokonaisuus, ja pitää katsoa kokonaismenoja ja -tuloja. Nyt halutaan tehdä poliittinen päätös väkisin vaikka sillä olisi negatiivinen vaikutus kokonaisuuteen. Yleensä ekaluokkalainen lapsi kiukuttelee ja perustelee valintansa noin kuten valtio nyt. 150eur olisi pois jostain muusta kulutuksesta. Valtio ilmeisesti näkee, että rahaa on jossain yksityisessä sektorissa loputtomasti. Tämän jälkeen kun huomataan, että oho tarvitaan vielä vähän, niin samoilla askelmerkeillä isketään joku toinen vero.
Veron myötä kotimaan kaluston arvo laskee, koska kulut juoksee koko ajan. Jo nyt monet pyörät on Suomessa niin halpoja laskeneen kysynnän vuoksi, että ei kannata Saksasta hakea. Itse asiassa jopa kannattaisi Saksaan viedä. Lisäksi jos haluat ostaa esim projektipyörän ja varmasti välttää veron, kannattaa tuoda pyörä ulkomailta suoraan talliin ja tullata/verottaa vasta kun haluaa ajaa, jos edes haluaa, eikä ostaa käytettyä Suomesta.
Veron valmistelu on varmasti aiheuttanut työtä mm. Trafille ja valtionvarainministeriölle. Lisäksi vero aiheuttaa lisää työtä heille vuosittain kun se kohdistetaan, kerätään, pidetään rekisteriä yllä jne. Väliin muutama kampaviineri ja taas harrastajan kukkarolle. Myös he pitävät itsensä töissä valmistelemalla tällaisia veroja. Etenkin kun haettu kertymä 50 miljoonaa euroa on niin pieni siivu valtion budjetissa, pelkään että raha menee vain byrokratian pyörittämiseen. Harrastaja maksaa ja valtion leivissä ylitarkastajat, asiantuntijat ja johtajat saavat palkkansa.
Varmasti moni miettii, että okei, 150eur, kai sen voi maksaa. Voin minäkin, jos sellainen vero on oikein perusteltu, oikeudenmukainen, järkevästi laadittu ja kokonaiskuvassa järkevä. Mutta nyt veron peruste on ontuva. Maksat pakolla ja pakoon et pääse. Veroa ei ole vielä laadittu, mutta valmistelu on ainakin julkisuudessa olleiden kommenttien mukaan huonoa ja epäselvää kun poliitikot puhuu asioista väärillä termeillä. Eniten kuitenkin sieppaa se, että veron vaikutus on kokonaiskuvassa negatiivinen. Etenkin kun hallitus tai mikään puolue ei suostu pienentämään julkisia menoja tai velkaantumista, vaan aina pitää kaivaa lisää verotuloja paikkamaan tuhlailevan julkisen sektorin menoja. Jos samassa leikattaisiin valtion velkaa ja julkisen sektorin menoja niin voisin niellä mp-veron paremmin. Nyt näyttää, että meidät laitetaan vain maksamaan lisää, koska rahaa menee ja menee eikä lopputulos isossa kuvassa muuta mitään. Valtion musta-aukko nielee vuosittain rahaa sadan tuhannen kansalaisen joukolta ja mitään ei siitä hyödytä. Huomenna kohderyhmänä on joku muu ja perusteet on tosiasiassa samat. Bernerin GPS-seurantaa odotellessa...
Voidaanko mitenkään enää toimia kun äänestettiin taas huonosti ja vaalilupaukset petettiin? Suosittelen tekemään näin:
1) poista pyöräsi liikenteestä Trafin sivuilla.
2) ole yhteydessä kansanedustajaasi/puolueeseesi ja kerro mielipiteesi verosta ja siitä että et äänestä enää heitä jos vero tulee
3) yritä vaikuttaa lakiin kun se on nyt lausuntokierroksella. SMOTO, MMAF jne tekee asian vuoksi hyvää työtä, tue heitä.
4) kannattaa myös jakaa asioita sosiaalisessa mediassa. Vero ei kosketa kaikkia kavereitasi, mutta fiksut ymmärtävät että perusteet ja hyödyt verolle on olemattomat.
5) suunnittele maksamasi verosi mahdollisimman agressiivisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti