torstai 30. tammikuuta 2014

SBK 2014

Hoplaa, uusi kausi on taas ovella.

Täksi kaudeksi on taas tullut muutoksia, niin kuskirintamalla kuin sännöissä. Kuskien osalta on tapahtunut kierrätystä, eli äijät on vaihtunut talleissa mutta suurempia tai nimekkäämpiä tulijoita ei ole. Oikeastaan tallien ja merkkien puolella on uusia tuulia kun mukaan lähtevät sellaiset, jopa eksoottiset merkit kuin EBR (Erik Buell Racing), Bimota ja MV Agusta. Lisäksi kun mukana on vanhat tutut niin oikeastaan kaikki vähänkin sporttisia laitteita tekevät merkit ovat mukana paitsi KTM. Hienoa nähdä näinkin monta merkkiä mukana ja Etenkin kun EBR ja MV Agusta ajaa SBK-säännöillä. Bimota osallistuu EVO-säännöillä. Bimota käyttää Bemarin konetta eli ihan kilpailukykyinen siltä osin. Bimotan koneen tunnistaa aina pyörän mallinimestä, eli BB on BMW Bimota, DB on Ducati Bimota jne. Numero perässä on juokseva numero monesko malli on kyseessä.

Tarkempi listaus osallistujista täällä.

Sääntöjen osalta on isommat muutokset. Sarjasta on tullut ns. kahden kerroksen väkeä kun sisäänajossa on uusi luokka Superbike EVO (EVO), joka ajaa vanhan tutun Superbiken (SBK) rinnalla. SBK on edelleen vanhoissa voimissaan, mitä nyt moottorien määrää on rajattu (8kpl) eli enää ei voida vetää Aprilian tyyliin 38 moottoria kaudessa. Moottorien perusrakenne aina sytytysjärjestystä myöten pitää säilyä samana kuin homologointipyörässä, mutta moottorin osia voi muokata tai vaihtaa melko vapaasti.

EVO-luokassa moottorien määrä on rajattu kuuteen. Lisäksi moottorien pitää olla käytännössä vakiokuntoisia aina suuttimista moottorin sisäisiin osiin. Kannentiivisteen ja muut tiivisteet voi vaihtaa. Kiertokanget, kampiakseli, männät, nokat jne. pitää olla vakioita. Ride-by-wirea ei saa lisätä jos sitä ei ole alkuperäisessä mallissa. Moottorinohjauksen pitää olla hardwareltaan sama kuin homologointimallissa, eli softaa saa kuitenkin muokata. Mahdolliset lisämoduulit ovat sallittuja sytytyksen tai ruiskutuksen muuntelussa (tyyliin Power Commander) kunhan niiden hinta ECU:n kanssa ei ylitä kit-ECU:n hintaa. Toinen mahdollisuus on käyttää em. kit-ECU:a, joka saa maksaa korkeintaan 1,5 kertaa alkuperäis-ecun verran.

Vaihdelaatikoissa on myös varsin jänniä ja sekavia sääntöjä. SBK voi käyttää kahta optiota:
1) kaksi eri laatikkoa, jonka välityksiä ei saa sekoittaa keskenään (eli ottaa esim. kolmosvaihdetta toisesta ja nelosta toisesta). Lisäksi on kuitenkin mahdollisuus käyttää kahta eri vaihdevälityksiä, joista toinen on alkuperäinen ja toinen vapaavalintainen.
2) kolme eri välityksellä olevaa laatikkoa, joiden välityksiä ei saa muokata kauden aikana.

EVO:lle on käytössä vain yhdet välitykset koko kaudeksi.

Painoraja on kaikille moottoriversioille, EVO:lle sekä SBK:lle sama 165kg. Minimipainoa voidaan kuitenkin muuttaa menesteyksen mukaan 3 kisaviikonlopun jaksoissa. Eli lasketaan keskiarvo eri moottorityypeille ja sen mukaan lisätään painoja muille jos ovat liian ylivoimaisia. Suurin minimipaino voi olla 171kg. Twineille voidaan lisäksi laittaa 52-46mm kuristuslaippoja imupuolelle menestyksen mukaan.

Alustan ja rungon säännöt ovat molemmille samat, eli käytetään vakiorunkoja, joita voi vahvistaa. Jarrut ja jousitusosat saa vaihtaa. Mikäli käytetään ABS-jarruja tai aktiivialustaa, voidaan käyttää vain hologoituja ratkaisuja jos ne on homologointimallissa. Takahaarukan ja linkuston voi vaihtaa. Vanteet ovat 3,5x17 ja 6,0x17.

Säännöt tarkemmin ja yksityiskohtaisesti FIM:n sivuilla.

Eli käytännössä EVO pyörät tulevat antamaan aika rajusti tasoitusta moottoripuolella verrattuna SBK-pyöriin. Jos vanhoissa SBK-koneissa oli noin 230 hv, lienee uusissa parisen kymmentä vähemmän koska koneiden tulee kestää pidempään. EVO:n tehot ehkä jotain reilua kahta sataa. Säästöjähän tällä haetaan, mutta MotoGP:stä tuttu CRT vs tehtaat-asetelma tästä tulee mieleen. 2015 on sitten vain EVO-säännöt. Eli viimeinen mahdollisuus nähdä äkäisiä Superbike-speksien laitteita, joten kalenteri auki ja reissua suunnittelemaan. Tietty haikeus ainakin painaa omaa mieltä kun miettii kuinka trimmattuja esim. Aprilia RSV4-koneet ovat SBK:ssa tai vanhat Ducatin moottorit 999-vuosilta. Ne oli niitä kilpamoottoreita ne ja siinä katupelin moottori on/oli valovuoden jäljessä.

Kalenteri täällä. Kausi alkaa siis reilun kolmen viikon kuluttua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti