tiistai 13. marraskuuta 2012

2013 Ducati 1199 Panigale R

EICMA:ssa Ducati julkaisi uuden R-mallin. Perinteisesti superbike-malliston huipulla olleet R-mallit saavat näin ollen jatkoa. Sama laite on myös luokitteluversio Superbiken MM-sarjaan ensi kaudeksi.

Strategiset mitat 195hv ja 189kg (märkäpaino) ovat aivan kärkiosastoa luokassaan. Normimalliin verrattuna R:ssä on hiilikuitukatteet ja muita pienempiä hiilikuituosia, Termignonin putkisto, titaaniset kiertokanget, moottorissa 500rpm lisää kierroksia, uusi ecu-ohjelmisto, säädettävä takahaarukan korkeus/kiinnityspiste, 1,5kg kevyempi kuin Tricolore S-malli ja korkeampi pleksi. Muuten R:ssä on samat varusteet mm. elektroniikkapuolella kuin muissa versioissa.

Välttämättä muutokset eivät ole niin R-maisia kuin oli esimerkiksi 2000-luvun alkupuolella, jolloin R-malli erosi huomattavasti perusmallista alustaltaan ja moottorin osalta. Nyt mm. moottori on pääsoin sama (pl. kiertokanget ja moottorikartat), elektroniikkapaketti sama (DDA+ tiedonkeruu R:ssä vakiona), jarrut samat, sama alusta löytyy jo S-mallista, samat vanteet kuin S-mallissa... Niin ja Panigale R on myös kaksipaikkainen!? Minusta kaikki nämä kuitenkin kertoo enemmänkin siitä, kuinka kisaorientoitunut Panigale on jo muissa versioissa.

Alumiinitankin paljaasta pinnasta annan henkilökohtaisen plussapisteen. Kannattaa myös huomata, että 195hv on vakioputkiston teho. Termignonilla ja ecu-ohjelmistolla pitäisi tulla pikkaisen lisää huipputehoa ja erityisesti paikata vakioputken tehokuoppaa keskialueella. Hinta USA:ssa $29 995, vertailun vuoksi S-malli alkaen $22 995.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti