sunnuntai 12. helmikuuta 2012

Koeajossa 2010 Aprilia RSV4 Factory

Kävin koeajamassa kyseisen pyörän kun se oli uusi eli vuonna 2010. Olkoonkin vanha juttu, mutta löysin kyseisen reissun muistiinpanot ja muut tiedot niin ajattelin jakaa ne. Kyseessä on siis "ykköskoppainen" RSV4, jonka parhaiten erottaa kulmikkaasta vakioäänenvaimentajasta. Uudempiin malleihin vuodesta 2011 eteenpäin on asennettu enemmän muotoiltu ja pyöreä änkkä. Tässä mallissa ei myöskään ollut vielä APRC-elektroniikkapakettia, joka myöskin tuli 2011. Pyörä oli muuten vakiokuntoinen, mutta siihen oli vaihdettu Akrapovicin vaimennin. Perusvarustukseen Factory mallissa kuuluu mm. Öhlinsin alusta ja kevyemmät takovanteet.


Pyörä tuntuu aika pieneltä ja katteet ovat todella niukat, kuitenkin ne suojaa viimalta aika hyvin. Pyörässä on muutamia hienoja aerodynaamisia yksityiskohtia kuten ram air-aukkojen vieressä olevat ilmanohjaimet ja takakatteen siivekkeet. Kivikova satula, jämäkkä alusta, ajoasento on todella tiukka ja äänet Akran putkella ihan messevät. Starttia sai sahata kauan ennenkuin lähti käyntiin, ihan sama oliko kylmä tai kuuma kone. Ykkönen sisään kovan rusahduksen saattelemana. Taajamassa ajaessa alkoi jo ajoasento hapottamaan, polvikulma on aika tiukka. Mutkapätkällä huomasi heti kuinka helppoa pyörä oli kallistaa ja viedä mutkiin ja muutenkin ajoasento alkoi heti tuntumaan paremmalta kun painoa alkoi siirtelemään. Mutkissa menee todella vakaasti, mutta esim. ajolinjan vaihto on todella vaivatonta ja pito tuntuu todella hyvältä. Ehkä tämä oli se hienoin fiilis mikä tuli; kuinka voi olla noin vakaa ja tunnokas ajaa mutta silti niin ketterä. Samoin suunnanmuutokset s-mutkissa on ajatuksenomaista. Kaikenkaikkiaan käytös oli todella luottamusta herättävä ja eleetön ja mutkiin uskalsi mennä aika agressiivisesti. Alusta kokonaisuudessaan oli todella hieno. Jarrut todella hyvät, joskaan sellaista wtf-fiilistä ei tullut kuin uusilla Ducateilla niiden monobloc-Bremboja ensi kerran kokeiltaessa.

Kone oli jopa pieni pettymys tai ei tarjonnut sellaista voiman tunnetta mitä odotin. Tämä oli ensimmäinen V4-moottori millä ajoin. Ehkä tasainen tehontuotto hämää mutta tuntui, ettei koskaan oikein lähde vaikka moottorissa on 180hv. Kyllähän se kulkee mutta kiihtyvyys ei tunnu ihan niin kovalta tai repäisevältä kuin rivi4-koneissa. Käytettävä kierrosalue on laaja mikä antaa joustavuutta rata- ja mutka-ajossa. Helposti voi ajella yhdellä vaihteella mutkia ja niiden välisiä pikkusuoria. Tätä tuli käytettyä paljon kun ajeli kolmosvaihteella jouhevia mutkia läpi ja suorilla nykäisi aina rajoittajan tuntumaan. Vaikka kierrokset laskevat alle 5000, niin silti lähtee nöyrästi mutkasta kun avaa kaasun. Jarrutuksissa osittain moottorin ohjauksella toimivan "luistokytkimen" toiminta on aika neutraalia. Moottorin käytöstä ja kaasuvastetta voi vaihdella asetuksilla Road, Sport ja Track. Itse ajoin koko ajan Sport-asetuksella.

Jäi sellainen mielikuva, että välitykset olisivat ehkä lyhyemmät kuin japseissa? Ykkönen on todella pitkä, mutta siitä eteenpäin vaihteiden välitykset ovat lyhyitä ja lähellä toisiaan. Moottori ei mielestäni tärise oikeastaan yhtään.  Kaikkiaan moottorin ja vaihteiston toiminta oli todella hyvää aktiivisessa ajossa. Kulutusmittari näytti about 9 litraa sadalle koko ajan. Kyseisenä koeajopäivänä pyörä tankattiin aina parin koeajon välein, joten kulutus oli todellisuudessakin erittäin korkea. Itse pääsin täydellä tankilla liikkeelle, joten en nähnyt missä vaiheessa bensavalo syttyy, mutta uskoisin, että jopa 180km on mahdottomuus yhdellä tankilla.

Mittaristo ihan perushyvä, mutta äkkinäiselle siinä on paljon tietoa ja tärkeimpiä numeroita saa hieman etsiä ja valikkojen toiminta oli hidasta. Vaihdenäyttö saisi olla isompi, nyt vähän hukkuu muun infon sekaan. Peilit ovat muuten hyvät, mutta kyynärpäät on tiellä, kuitenkin jos vähän liikutta käsiä pois tieltä, on näkyvyys hyvä ja tarkka kovemmassakin vauhdissa. Vaihdepoljin oli ehkä turhan lähellä jalkatappia, mutta tuonkin kai saa säädettyä. Kytkimen käyttö kevyttä.

+ alustan toiminta. Vakiosäätö on aika kova, mutta omalle painolle (n. 110kg ajovarusteineen) sopiva kadulla. Radalla ehkä jopa löysä jousien osalta.
+ ajettavuus, oikeastaan yhteydessä yllä olevaan.

- bensan kulutus, mutta tämä on jo korjattu ecu-päivityksillä nykyisellään.

Hieno kokemus, mutta en ehkä ostaisi tätä ensimmäistä mallia. 2011 tuli paljon hyviä päivityksiä mm. koneen luotettavuuteen ja vaihteistoon sekä elektroniikka hyppäsi uudelle vuosituhannelle APRC:n myötä. Lisäksi uudet ecu-päivitykset ovat pienentäneet kulutusta huomattavasti ja käynnistyminenkin on nyt nopeampaa sekä hieman muuttaneet moottorin käytöstä, joten 2011-> malleissa saa enemmän rahoilleen vastinetta.

1 kommentti:

  1. mulla on 2011 RSV4 R aprc ja voin allekirjoittaa noi kommentit! huippu pyörä!!

    VastaaPoista