torstai 16. kesäkuuta 2011

Mondial Piega


Niin mikä?

Piega on pienen, joskin historiallisesti merkittävän italialaismerkin, Mondialin, valmistama superbike, jonka historiassa olisi käänteitä elokuvaksi asti.

Mikä on Mondial? Mondial on/oli 1948 toimintansa aloittanut moottoripyöräpaja. Heidän erikoisalaansa oli kisapyörät. Nykyiset ikonit kuten Ducati tai monet japanilaismerkit olivat vielä taipaleensa alussa. Mondial oli tuolloin yksi johtavia merkkejä kilpailutoiminnassa ja harppauksia edellä teknisesti em. merkkejä, joskin Mondial oli vahvasti erikoistunut pienpaja eikä stealershippejä täyttävä massamerkki.

Honda halusi mukaan vauhdikkaaseen kisatoimintaan ja tie saattoi olla kivinen tuohon aikaan. Mondial napsi mestaruuksia ja Soichiro-san halusi kalifiksi kalifin paikalle. Niinpä Honda osti 125-kuutioisen kisapyörän Mondialilta ja käytti sitä omaan R&D-työhön, joka on lopulta osoittautunut melko hyväksi sijoitukseksi.

Vuosien saatossa Mondialin menestyksekäs merkki hiipui ja toiminta pysähtyi. Vuonna 1999 italialainen Roberto Ziletti seurasi unelmaansa ja osti merkin. Alkoi uuden pyörän suunnittelu. Mondial kääntyi vastavuoroisesti Hondan puoleen ja pyysi apua. Honda harvinaisesti suostui auttamaan toimittamalla heille uuden moottorin. 90-asteinen, 999cc v-twin pata päätyi Mondialille. Samaa moottoria Honda käytti oman uuden superbike-legendan, VTR 1000 SP1:sen rungossa. Mondial hoiti loput eli rungon, alustan ja katteet.

Mondialin tavoitteena oli tuottaa hohdokasta premium-pyörää joitain satoja kappaleita vuodessa. Kunnianhimoisesti tavoitteena oli myös Superbiken MM-sarjaan, joka tuolloin vuosituhannen alussa oli otollinen alusta tonniselle v-twin-pyörälle. Kaikki ei kuitenkaan mennyt kuten elokuvissa ja vuosittaiset tuotantomäärät jäivät tavoitteista, yrityksellä oli rahoitusvaikeuksia jne. Silti he onnistuivat tuottamaan erittäin mielenkiintoisen pyörän. Runkona oli heidän suunnittelema putkirunko. Alustaksi valikoitui Paiolin valmistama keula ja Öhlinsin takaiskari. Jarrut Brembolta ja vanteet Marchesinilta. Nam. Koristeeksi vielä täyshiilikuituinen katesarja. Hondan moottorista kutiteltiin muutamat lisähevoset ulos omalla airboxilla, pakoputkistolla ja moottoriohjauksella.

Tuloksena n. 140 hevosvoimainen ja 180-kiloinen taideteos.

Merkillä alkoi menemään yhä huonommin ja seurasi mielenkiintoisia, joskin hämäriä tapahtumia. Tuotantomäärä jäi n. 120 yksilöön kaavailtujen useiden satojen sijasta. Tusinan verran pyöriä varastettiin tehtaalta (villeimpien huhujen mukaan työntekijät olisivat "perineet" palkkasaataviaan) ja yhtiön omistuksessa oli omituisia muutoksia, käräjiä ja rahoitusongelmia. Mondial teki Piegasta myös yhden nakuversion, Starfighter, siis yhden kappaleen. Lisäksi Piegasta tehtiin kaksi kappaletta EVO-malliksi nimettyä pyörää. Näissä oli Öhlins-keula ja radiaali-Brembot. Huippumallina oli kisakäyttöön tehty Superbike (3 kpl), jolla oli tarkoitus osallistua Superbiken MM-sarjaan. Kuitenkin sääntömuutokset (sallittiin 1000cc 4-sylinteriset pyörät) tekivät Piegasta altavastaajan ja pyörillä ajettiin vain muutamia Endurance-kilpailuja.

Miksi tälläinen perusjamppa on kiinnostunut pyörästä? Ensinnäkin, pyörässä on pomminvarma ja upea Honda RC51-tekniikka. Usein huippuharvinaiset ja kalliit spesiaalipyörät ovat varustettu unobtainiumista tehdyillä palikoilla, joiden hinta hipoo pilviä. Piegan omistaja voi käydä Hondan varaosatiskiltä hakemassa huolto-osat huokeaan hintaan. Toisekseen, pyörän design on upea ja kasattu laadukkaista osista. Kultaista Paiolin keulaa voisi katsella päivän, samoin Brembot olivat aikansa huippua. Öhlins ja Marchesini ovat kisavarikoiden ikoneja. Lisäksi muovi ja muu sekunda loistaa poissaolollaan koko pyörässä. Käytännössä Piega on luotettava jokapäiväiseen ajoon sopiva harvinaisuus (mikäli omistaja raskii pyörällä ajaa, esimerkiksi hiilikuitukatteet ovat varmasti kiven alla jos vahinko pääsee sattumaan). Pyörien hinnat ovat lisäksi uskomattoman alhaiset, mobile.de:ssä silloin tällöin on näkynyt Piegoja varsin kohtuulliseen hintaan (n. 11-15 tonnia). Samalla rahalla saat siis lievästi käytetyn, jokatoinenvuosiuusiutuvantusinaraaserin tai tälläisen klassikon.

Mikäli tälläiseen törmäät (siis myyntipalstoilla tms.), suosittelen tekemään kulttuuriteon ja hankkimaan Piegan välittömästi. Tarkista toki ensin valmistajan sivuilta, ettei ko. yksilö ole yksi varastetuista.

Lähteet:
http://www.mondialmotors.it/eng/index.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti