sunnuntai 17. heinäkuuta 2016

HJC R-PHA10 loppukommentit

Aikoinaan tein pienen jutun HJC:n silloisesta lippulaivakypärästä. Kypärä on nyt ollut viitisen vuotta ja useinhan sitä pidetään kypärän elinikänä. Arai taitaa suositella seitsemää vuotta ja HJC:llä mm. takuu on viideksi vuodeksi. Mutta tässä vähän yhteenvetoa millainen kypärä on ollut.

Aloitetaan huonoista puolista ensin. Leukaverho kului ja repesi muovisista reunoistaan, joten ostin uuden ebaystä Koreasta hintaan $10 sis. postikulut. OEM-osa ja oikealla sisustan värillä. Ehkä hajoaminen johtui käyttäjästä kun leuka ja nenä hieman verhoon aina raapaisi kun kypärän otti pois ja puki päähän. Ei iso juttu mutta kuitenkin. Onneksi HJC:lle saa hyvin osia ja halvalla, joten kypärää ei tarvitse uusia pikkujuttujen takia.

Toinen oikeastaan enemmän vaivaava asia, johon jo alkuperäisessä tekstissä viittasin, on huonohko näkyvyys jos ajaa napa tankissa katteen takana. Aukon yläreuna tulee näkökentän eteen vaikka miten kääntäisi kypärää takaraivolle. Tähän HJC on tehnyt jo parannuksia uuteen R-PHA11 malliin. Välissähän oli vielä R-PHA10+ facelift-versio. Todennäköisesti seuraava kypäräni on juurikin tuo 11-malli, koska siinä tuntui olevan kaikki huonot jutut fiksattuna ja muutenkin hyvä kehitysversio samalla istuvuudella ja ehkä paremmalla laadulla. Joissain muissa uusissa kypärissä tämä ongelma ei esiinny, esim. AGV:n huippumallissa PistaGP jossa on todella iso näkökenttä.

Kolmas pienempi asia liittyy huurtumiseen. Mukana tulee pinlock-kalvo mutta sen yläreuna ennestään huonontaa näkyvyyttä kisa-asennossa. Huurtumisen takia joutuu välillä pitämään visiiriä raollaan ja tämä edestakaisin availu ja sulkeminen on mulla naarmuttanut visiirin yläreunaa kun se hankaa näköaukon ylätiivisteeseen. Sitten kun visiirin sulkee kokonaan lukitukseen asti, tulee tämä hankautunut visiirin sisäreuna näkökentän yläreunaan, eli siihen joka muutenkin saisi olla parempi. Visiirejä sai kypärän mukana 2kpl ja halpoja ne on ostaa muutenkin joten ongelma on helposti ratkaistu.

Näkökenttäongelma on vain kuin ajaa kyykkypyörällä radalla, ja esim. kadulla tai nakupyöräkuskilla se ei ole ongelma.

Hyvinä puolina olen pitänyt sisäosien laatua. On ollut helppo pestä useaan otteeseen, kaikki pehmusteet on säilyttäneet muotonsa ja nepparit tms kiinnikkeet toimii. Kypärä tuulettaa hyvin ja on muutenkin miellyttävä pitää. Kaikkiaan siis hinta/laatu-suhteeltaan hieno ostos. Nyt saa 10+ -malleja halvalla Suomesta ja netistä, ja eipä 11 -mallitkaan kalliita ole.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti