sunnuntai 8. heinäkuuta 2012

Autoblip


Autoblip voisi olla seuraava lelu elektroniikan lisääntyessä kisa- ja katupyörissä. Kyseessä on käytännössä quickshifterin vastakohta, shifteri pudottaa kierroksia isompaa vaihdetta varten ja autoblip toimii pienemmälle vaihtaessa nostamalla kierrokset oikealle tasolle. Kun kuski vaihtaa vaihdetta, vaihdepolkimen painesensori lähettää eculle signaalin antaa hetkellisesti lisää kiekkoja koneeseen. Ikäänkuin automaattinen välikaasu. Nimi autoblip tulee automaattisesta, hetkellisestä kaasun lisäyksestä (automatic throttle blip).

Kuljettajan ei tarvitse koskea mihinkään muuhun kuin vaihdepolkimeen ja elektroniikka hoitaa loput, joten esim. jarrutukseen voi keskittyä paremmin kun ei tarvitse välittää kaasusta. Myöskään kytkintä ei tarvita pienemmälle vaihtaessa ja käytännössä shifterillä ja autoblipillä varustettu pyörä tarvitsee kytkintä ainoastaan lähtiessä liikkeelle esim. varikolta tai liikennevaloista. Autoblipin määrä voidaan säätää vaihdevälikohtaiseksi osumaan juuri oikein vaihdevälitysten kanssa. Tällöin kierrokset täsmää aina uuteen vaihteeseen, joten toiminta on "saumatonta" ja moottorijarrutus tasainen ilman nykimisiä tai muita häiriöitä.

Nyt tuota on lähinnä saatavilla säädettävien ecujen kylkeen, tyyliin Motec, mutta miksei se kohta olisi katupyörissäkin. Autoblip on ollut käytössä autoissa jo pidempään. Ensin kilpa-autoissa ja sittemmin katuautoissa, varsinkin uusien kaksoiskytkinvaihteistojen kanssa. Vaihdeläpistä vain pienempää ja ecu hoitaa välikaasun kuin Ayrton Senna konsanaan heal and toe-meiningillä. Ainakin muutamissa Superbiken MM-laitteissa systeemi löytyy (muistelisin lukeneeni, että Tom Sykesin Kawassa se on ollut jo pidempään) ja maailmalla sitä on väsätty kaikentasoisiin harrastepeleihin. MotoGP:ssä tuo ei vielä ole kaikilla käytössä, koska niin moni käyttää kytkintä vaihtaessaan pienemmälle.

Ohessa pari videota:






1 kommentti:

  1. Techtronics (www.techtronicsracing.com) tekee R1 ja R6 sopivaa boxia, mutta se aktivoituu kytkimestä, tai oikeastaan kytkinkahvan mikrokytkimestä. Quay Garage-tiimi BSB:ssä on käyttänyt välikaasuboxia jo SC57 Bladessa, en kyllä tiedä mistä vuodesta alkaen, Performance Bikes lehdessä tuosta oli juttua jokunen numero sitten

    VastaaPoista