maanantai 18. heinäkuuta 2011

Back to basics



Kävin lauantai-iltana lenkillä. Oli hieman tylsää, telkkaristakaan ei tullut mitään ja päivän MotoGP-aika-ajot nostattivat ajohaluja. Hieman kuin pikkupojat menevät pomppimaan pihalle ninjaleffan jälkeen. Sääkin oli loistava: n. 20 astetta ja poutaa. Juuri sopivasti lämmintä, ei ole liian kylmä ajaa eikä nahkapuku muutu paistopussiksi jo pihalla.

Kävin alussa tankkaamassa ja katsomassa rengaspaineet, jotka viimeksi oli laitettu rengaspajalla aiemmin kesällä. Etusessa oli liian vähän painetta (n. 2 baria), takarenkaaseen laitoin nuukana miehenä hieman lisää pienemmän rengaskulutuksen toivossa. Mukava ajaa illalla kaupungin läpi kun ei ole liikennettä ja merituulikin puhaltaa viileäksi kun on valoissa paikoillaan.

Otin videokameran mukaan, senkin täysin spontaanisti kiskasin mukaan katsomatta onko muistikorttia sisällä tai akussa virtaa. Meni päälle joten se riitti. Heti kaupungin ulkopuolella kamera päälle ja malliksi kevyt powerkeula suljetulla alueella, minne ei lapsia pääse teleporttatutumaan myöhään illalla. Ajelin vielä siirtymää ja sammutin kameran. Mutkatien alkaessa päätin kuvata kyseistä tietä, mutta kamera ei inahtanutkaan, akku tyhjä. Kamera pois, ja se muutenkin oli hieman tiellä tankinpäällä painonsiirroissa ja eipähän tarvitse "näyttää" kameralle.

Seuraavat hetket olivat kesän parhaita kilometrejä. Pääsin ajamaan täysin tyhjää tietä kesäillassa. Täydelliset olosuhteet. Pyörä toimi loistavasti, olinkin jo ihmetellyt aiemmin kuinka pyörä oli parempi ajaa. Rengaspaineet kunniaan. Ajorytmi löytyi heti, mukavan soljuvaa kurvailua rennolla otteella. Jos ajaisin noin radalla, tekisin uuden oman kierrosennätyksen.

Illalla tuumailin taas näitä ajamisen perusasioita kun selailin jenkkifoorumeita, missä laitettiin suoraan ajamatta muutaman tonnin alustapäivityksiä ja muuta täysin uuteen eurooppalaiseen kyykkypyörään, joka tulee 100% katuajoon. Oma superbike replica tuntui täydelliseltä alusta tehdassäädöissään kun rengaspaineet oli kunnossa, tie oli loistava, sää oli optimaalinen ja kuski osasi rentoutua, "naattia". Eikä maksanut mitään. Miltähän harrastus tuntuisi jos poraa youtube-kuvaajien toivossa Mulholland Hwy:tä hartialukolla takamus roikkuen kylki edellä ja ihmetellen kun polvipala ei kulu vaikka kuinka ruuvailee sitä öhlinsiä. You're doing it wrong.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti