perjantai 25. toukokuuta 2018

Arai RX-7V kokemuksia

Arain huippumalli RX-7V on ollut kaupoissa nyt muutaman vuoden ja tässä hieman kokemuksia kypärästä. Netissä on vaikka kuinka paljon videoita ja arvosteluja, en käy samoja juttuja läpi mutta ainakin nämä kaksi videota kannattaa katsoa, jotta saa käsityksen kypärän hienoista ja ehkä monimutkaisistakin ominaisuuksista (USA:ssa sama kypärä on nimellä Corsair X):



Kypärän ostaessa laatikossa on kypärähuppu, kypärä, ohjekirjat, tarroja, työkalu ja silikonivoidetta visiirimekanismille. Mukana on vain yksi visiiri ja siihen pinlock-kalvo.

Ulkomuodoltaan kypärä on hyvin araimainen, ja äkkiseltään näyttää samalta kuin aiempi huippumalli RX-7GP. Lisäksi siluetti ja visiirin muoto on perinteisen oloinen. Jo kaukaa näkee että tuo on Arai. Uusi RX-7V on kuitenkin hieman eri muotoinen ja päälaen tuuletussysteemit on erilaiset, ja ehkäpä tärkeimpänä visiirisysteemi (VAS Max Vision) on täysin uusi ja paranneltu.

Visiirin vaihto on perinteisesti ollut Araissa aika työläs jos vertaa muihin esim. HJC:n tai AGV:n kypäriin. Ennen piti irroitella poskipalat, varoa ettei ne tipu käsistä, visiirimekanismi oli vähän hankala jne. RX-7V:ssä systeemi on jo parempi, poskipalat pysyy paikoillaan pienten pidikkeiden avulla ja visiirin irroitus on looginen, joskin silti hieman työläs. Visiirin sulkeminen ja avaaminen on myös alkuun hieman outo, mutta kun lukee ohjeet ja opettelee sen, on systeemi oikeastaan aika hyvä ja toimintavarma, eli tiedät koska visiiri on kiinni varmasti ja pysyy myös kiinni. Avaus tapahtuu ensin nostamalla pientä liipaisinta, joka avaa visiirin ns. tuuletusasentoon, eli se on vielä kiinni, mutta hieman auki reunoilta. Sen jälkeen visiiriä nostetaan vasemman puolen ulokkeesta, jolloin se aukeaa tuosta liipaisin systeemistä. Kiinni sama toisinpäin, eli ensin visiiri menee tuuletusmoodiin lähes kiinni, ja viimeinen napsu kiinni vielä visiirin vasemmasta reunasta painaen, jolloin se tiivistyy todella hyvin kypärään koska visiirimekanismi ei vain laske alas, vaan vetäytyy taaksepäin.

Visiiri muuten on todella hyvä. laadukas ilman taittoharhoja tai muita virheitä ja näkyvyys on laaja ja hyvä. Oikeastaan uudempien AGV Corsa ja Pista GP kypärien ohella kerrankin kypärä josta näkee hyvin eteenpäin täysin kisa-asennossa leuka tankissa. Visiirin ylälaidassa on kulmakarvojen lähettyvillä tuuletusaukot, jotka näkyvät näkökentässä, mutta eivät minusta häiritse. Toki ilman niitä näkökenttä olisi parempi. Lisäksi kypärästä näkee hyvin sivulle ja päätä kääntäessä esim. kaistanvaihdossa on todella hyvä näkyvyys takaviistoon. Pinlock-kalvo on iso ja sen reunat ei ole näkökentässä, joten nyt ainakin omalla kohdalla ensimmäistä kertaa on käytössä pinlock, joka ei haittaa näkyvyyttä. Ja visiiri pysyy aina kirkkaana eikä hengitysilma höyrystä sitä.

Tuuletus on erinomainen ja sitä voi säätää monella tapaa. Edessä on leukaosan tuuletussäädin joka voi olla kiinni, puoliksi auki tai kokonaan auki. Puoliksi aukinainen asento kääntää ilmavirran visiirin sisäosaan, ja kokonaan auki puhaltaa suoraan suulle. Tykkään varsinkin puoliksi aukinaisesta asennosta, koska siinä ilma vaihtuu ehkä paremmin suun edessä ja kasvoilla. Jotenkin tuonkin suunnittelu ja yli-insinöröinti on vaan niin Araita ja toistuu kypärässä monessa kohtaa.

Otsan seudulla on yksi keskituuletus ja kaksi sivuilla, sekä visiirin läpi tulevat tuuletusaukot. Näillä saa päänseudun ilmavirran kohdilleen. Lisäksi takana on ylhäällä kaksi säädettävää poistoaukkoa ja korvien takana kaksi kiinteää poistoaukkoa ja niskassa vielä yksi. Lisäksi takaosassa on tuttu säädettävä spoileri ilmavirtoja ohjaamaan.

Sisusta on normaalia nopeasti kuivuvaa teknistä materiaalia. Hienous on kuitenkin säädettävissä pehmusteissa, joita voi säätää eri asentoihin koko pehmustinosaa siirtämällä kiinnitysten avulla tai lisäämällä ja poistamalla yksittäisiä pehmustin paloja, joilla saa kustomoitua istuvuuden. Lisäksi korvien kohdalla on tilaa kuulokkeille tai kypäräpuhelimelle. Leuan alla on lisäksi kaksi erilaista tuulisuojaa tai spoileria: on normaali leukaverho ja sen alla vielä liikkuva leukasuoja tai -ohjain. Ilmeisesti aivan ensimmäisissä malleissa leukaverho oli erilainen tai puuttui, koska ainakin omassa kypärässä siitä on maininta, että kyseessä on päivitetty versio.

Turvallisuus on varmasti huippuluokkaa, en ole testannut, mutta mitä lueskelee testejä ja katsoo Arain promo/propaganda-videoita niin en ainakaan osaa sanoa vastaan. Pyöreä muoto ei tartu mihinkään kiinni liukuessa asfaltilla ja kaikki ulkopuoliset osat on suunniteltu irtoamaan, jottei ne haukkaa kiinni vaikka kanttikiveen. Hihnassa on tuttu tupla-D lukitus.

Värityksiä on laidasta laitaan retro-Doohaneista special edition-malleihin eri pyörä merkeille. Varmasti kaikille jotain. Hinnat on näissä aika suolaiset, tai oli uutena ensimmäisenä vuonna, mutta nyt on jo tarjouksia puoleen hintaan mm ebaystä kun saksalaiset ja brittiläiset liikkeet myy varastoa pois. Mutta on myös ovh-hintaa laajasti.

Käytössä kypärästä en keksi huonoa sanottavaa. Ajaessa se on todella vakaa, pahempikaan pyörteily katteista ei haittaa ja aerodynamiikka selkeästi pitää kypärän suorassa. Jos päätä kääntää niin huomaa kuinka kypärä haluaisi suoristaa itsensä. Ehkä takaspoileri tekee tämän? Minusta tämä on hyvä seikka koska kypärää on aika kevyt ja helppo pitää, Arai puhuukin ns. all day comfortista, eli kypärä voisi olla päässä koko päivän ajaessa. RX-7V on hieman painavampi kuin muut kypärät (n. 150-200g) mutta en käytössä koe sitä ongelmana, koska se on niin vakaa päässä että niska ei rasitu pitämällä kypärää paikoillaan. Näkyvyys on hyvä ja ilma kiertää. Melu on kuitenkin yksi asia joka on ehkä pyöräkohtainen, mutta myös kuskikohtainen. Ajan aina tulpat korvissa, joten kaikki kypärät on enemmän tai vähemmän hiljaisia. Ilman tulppia RX-7V kuitenkin hieman viheltää ilmeisesti poskipaloista johtuen, tulpilla tätä ei kuule. Samoin ilman tulppia kuuluu selkeää jumputtavaa turbulenssiääntä, hieman kuin avonainen auton ikkuna moottoritiellä, mutta en tiedä johtuuko se minusta, pyörästä vai kypärästä. RX-7V on kuitenkin kisakypärä, jossa melu ei ole prioriteetti, joten se on syytä muistaa.

Yksi asia mistä myös pidän on laadun tuntu kaikessa ja tavallaan kokemuksena koko kypärä kaikkine oheistarvikkeineen on arvokas. Kaikki osat sopivat hienosti paikoilleen, ne ovat laadukkaan ja kestävän oloisia. Lisäksi ohjekirjat ovat tasokkaat ja myös suomeksi oikein kirjoitettu eikä kömpelösti käännetty, selkeät kuvien kanssa ja käy läpi kaikki kypärän huollosta, purkamisesta ja käytöstä. Ainakin itse koin, että kun kerrankin lukee ohjeet, saa kypärän käytöstä enemmän ja oppii myös hieman alkuun hankalat systeemit. Muistan esim. kun joskus sovittelin kypärää messuilla niin en saanut visiriiä auki. Read the f*cking manual!

Yhteenvetona voisin todeta, että ylivoimaisesti mukavin ja paras kypärä mitä minulla on ollut. Ok en ole omistanut vastaavia huippukypäriä AGV:ltä, Shoeilta tai Schubertilta, joten on varmasti muitakin hyviä kauppojen hyllyillä. Ja lisäksi istuvuus on aina henkilökohtainen, joten jos tämä ei sovi päähän niin älä osta. Mutta jos sopii niin annan täydet suositukset, kunhan tiedostat muutamat alkuun monimutkaiset ratkaisut. Lisäksi nyt hinta-laatu on parempi kun RX-7V:n saa muullakin hinnalla kuin sillä tonnin ovh:lla. Siihen hintaan en tällaista raski ostaa. Todennäköisesti 2-3 vuoden sisällä Arailta tulee uusi malli, joten silloin näitä voi saada vieläkin halvemmalla, toki taas uusi on parempi/hienompi/haluttavampi sillä hetkellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti