keskiviikko 6. heinäkuuta 2011

Näkymiä kaudelle 2012 kyykkypyörien osalta

Edellisessä tekstissä oli pieni katsaus nykyisiin tonnisiin kyykkyihin. Mitä onkaan tulossa ensi vuodelle?

On lähes varmaa, että Ducatilta tulee uusi malliston lippulaiva eli superbike. Katso lisää aiemmasta jutusta. Sittemmin italialainen Motociclismo on julkaissut lisää kuvia uudesta Ducatista:





Kyseessä lienee Ducatin kannalta harkittu "vuoto", saadaan hypetettyä uutta pyörää jo ennen sen julkaisua. Pyörässä tulee olemaan paljon normaalista poikkeavia teknisiä ratkaisuja, joihin Ducateissa on totuttu vuosien saatossa. Uudessa pyörässä tulee olemaan märkäkytkin, ratas- ja ketjuvetoiset nokka-akselit (hieman kuin RSV4:ssa ja RC8R:ssä), moottorin alla sijaitseva pakoputkisto, putkirunko jää historiaan... Oletettavasti Ducati lataa pyörän tutuilla tekniikkapaketeilla, kuten luistonesto, shifteri, tiedonkeruu (DDA), ehkä jopa ABS-jarruilla?


Muita vahvoja ehdokkaita uudistuviin malleihin on melko helppo nimetä: Suzuki, Yamaha ja Honda.

Kawalla on uusi Ninja, Bemarin S1000RR on edelleen "bike to beat", KTM toi uuden RC8R:n, MV Agustalla on uusi F3 tulossa, sekä F4:sta julkaistiin uusi Corsacorta tehopakkaus. Aprilia toi lisää elektroniikkaa RSV4:seen, joten kaikilta heiltä on tuskin tulossa mitään mullistavaa ensi vuodeksi.

Suzuki toi viimeisimmän version isosta Gixeristä kaudelle 2009. Nyt he ovat jo jäämässä jälkeen kehityksestä erityisesti elektroniikassa ja pyörä alkaa tuntumaan jo hieman dinosaurukselta modernimpien pyörien rinnalla. Suzuki toi tälle kaudelle rankasti uusitut pikku-Gixerit, joten josko olisi odotettavissa päivitys GSX-R1000:seen?

Yamaha toi niinikään uuden R1:sen vuodelle 2009. Crossplane-kampiakseli oli kova uutuus ja vieläkin sen ääni kuulostaa niin erilaiselta. Pyörä on säilynyt samana nyt jo kolme vuotta ja on hieman alitehoinen ja ylipainoinen kilpailijoihin nähden, joskin SBK-puolella pyörä on erittäin kilpailukykyinen. Lisäksi elektroniikkapuolella ei ole tarjolla samoja herkkuja kuin esim. BMW:llä, Kawasakilla tai Aprilialla.

Honda uudisti CBR 1000RR Firebladea kaudelle 2008. Ulkonäkö jakoi mielipiteet, pyörässä oli muutamia teknisiä ongelmia ja pyörään oli sittemmin saatavilla kohutut ABS-jarrut. Moottori on upea, pyörä kevyt ja ajettavuus todella hieno. Malli koki jo pienen päivityksen kaudelle 2010, lähinnä kevyt facelift, jossa muutettiin muutamia osia (mm. katteissa). Mikä erottaa Hondan tilanteen Suzukista ja Yamahasta, on se, että CBR on yhä kilpailukykyinen ja menestyy testeissä hyvin. 2012 olisi looginen jatkumo uudelle pyörällä, täten Hondalla olisi isompi päivitys tullut neljän vuoden välein (2004, 2008 ja 2012) sekä pienemmät updatet kahden vuoden päästä uudesta versiosta (kuten oli vuonna 2006 ja 2010).

Japanilaisia tehtaita hidasti ensin talouskriisi, joka katkaisi totutun kaksivuotisen kehityssyklin, erityisesti Suzuki ilmoitti tämän julkisesti ja mm. USA:ssa ei myyty ollenkaan uusia vuosimalleja K9:n jälkeen vaan 2010 oli saatavilla vain K9:ä ylivuotisena. Nyt tuli luonnonkatastrofi, jolla oli vaikutuksia mm. osien saatavuuteen ja varmasti tuntui (heh) myös muussakin toiminnassa. Lisäksi Japanin jeni on kallistunut suhteessa euroon, mikä tekee pyöristä yhä kalliimpia eurooppalaisille motoristeille. On hieman hankala perustella asiakkaille hintojen nousuja kun malli ei kehity vuodesta toiseen. Tehtaiden kannalta onneksi pakottavaa tarvetta uudistuksille ei ole, koska päästönormit eivät ole tiukentumassa ensi kaudelle. Esimerkiksi vuosien takaisia päivityksiä saneltiin pääosin uusien tiukempien Euro-normien toimesta.

Kyykkyjen markkinakilpailu on siirtynyt selkeästi elektroniikkapuolelle ja hevosvoimakilpailu on hieman hiipunut, tai sen merkitys tärkeimpänä kilpailuvalttina ei ole enää itsestäänselvyys. Toki sitäkin yhä on, kuten BMW ja Kawasaki ovat osoittaneet. Nyt muidenkin japanilaisten olisi aika vastata kilpailijoille, sillä eurooppalaiset valmistajat ovat tuoneet kovia pyöriä myyntiin hyvillä varusteilla halpaan hintaan. Esimerkiksi Aprilia RSV4 R on halvin 2011 Suomessa myytävistä kilokyykyistä ovh:n perusteella. Olisitko uskonut tuota joitain vuosia sitten?

3 kommenttia:

  1. Olispas kiva lukea. Vielä kun kuvat olisivat näkösällä, eikä kaistan loppumisen vuoksi kadoksissa.

    Kyykkyjen uutuuksien spekulointia nimenomaan. Ei nuita jaksa itse seurata ties mistä, kun ei oikein tiedä, mistä, mutta tälleen kootusti ja hieman analysoituna ja suodattettuna oikein toimivaa.

    Kiitokset blogista ja tästä postauksesta.

    VastaaPoista
  2. Mitähän muuten "ratas- ja ketjuvetoiset nokka-akselit (hieman kuin RSV4:ssa ja RC8R:ssä)" mahtaa tarkoittaa? Tälleen tekniikkaa ymmärtämättömänä maallikkona ihmettelen kovasti, että mitä siellä tehdään sekä ratasvälityksellä että ketjulla? Eikös tuossa jo toinen riittäisi ilman toista? Vai onko tää joku sellanen nyanssi, että rattaillahan sitä ketjua pyöritetään...

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommenteista. Harmillisesti kuvat eivät tosiaan aina näy, koska samoja kuvia on linkitetty ympäri nettiä ja liikenne varmasti kova (kuvat eivät ole minun hostaamia). Mutta kyllä ne tasaisin väliajoin sieltä ovat näkyviin tulleet.

    Ratas- ja ketjuvetoiset nokka-akselit näissä parissa moottorissa toimivat niin, että ketjulla otetaan voima kampiakselilta vain toiselle nokka-akselille, ja siitä rattailla toiselle nokka-akselille. Tuossa vielä esimerkkikuva RSV4:n moottorista, josta asia selviää: http://blog.motorcycle.com/wp-content/uploads/2010/02/RSV4_distribuzione.jpg Normaalistihan ketju kiertäisi molempien nokkien kautta (yleisin ratkaisu) tai sama ratas jakaisi voiman nokka-akseleille (esim. Hondan VTR SP1 ja SP2 v-twinit, VFR V4:t jne.)

    VastaaPoista