Monta mielenkiintoista asiaa tapahtui ja oli puheenaiheena Imolan kisaviikonlopun aikana. Jotenkin Imolan kisa on yksi niitä, jossa on aina jotain spesiaalia. Yleisö on vauhdissa, upeat podium-seremoniat laulavien tifosien valloittaessa maalisuoran (nytkin upea yhteislaulu Checan voiton myötä kun Ducatin kunniaksi soitettiin Italian kansallislaulu), kovia taisteluja radalla... 2002 oli legendaarinen Edwards vs. Bayliss. Marco Simoncelli opetteli 4-tahtipyörää pari vuotta sitten Aprilia RSV4:lla.
Castrol Honda ajoi uudella Firebladella, jonka suurimmat uudistukset ovat elektroniikkapuolella. Fly-by-wire -kaasu auttaa erityisesti luistoneston ja moottorinohjauksen kanssa, kun kuljettajan kaasunkäyttöä voidaan kontrolloida suoraan elektronisesti. Hondassa oli myös uusi, mp-ympyröistä hieman tuntemattoman ECU-valmistaja Cosworthin rakentama ECU ja elektroniikkapaketti, jotka näyttivät toimivan heti alusta alkaen. Johnny Rea oli heti huippuvauhdissa ja mm. voitti ensimmäisen lähdön. Kakkoslähtökin näytti olevan hanskassa, kunnes akkunavan kiinnike irtosi n. 4 kierrosta ennen maalia ja pyörä alkoi pätkimään. Lopulta Rea joutui keskeyttämään. Se on sitä motorsporttia.
Carlos Checa otti jälleen tukevamman otteen mestaruudesta. Melandri kämmäili koko viikonlopun ajan ja Checa nappasi vielä voiton kakkoslähdössä, joten mestaruus on käytännössä varma, joskin Melandrilla on vielä matemaattinen mahdollisuus, mutta se vaatisi voittoja kaikissa lopuissa neljässä lähdössä ja Checan jäämistä käytännössä pisteittä. Piste-ero on 97 pistettä, kun jaossa on enää 100 pojoa.
Max Biaggin mestaruustaistelu meni jo Nürburgringillä, kun harjoituksissa hänen vasempaan jalkaan osui radalla ollut pyörän osa ja jalkaan tuli murtuma. Biaggi oli osallistumassa Imolan viikonloppuun ja hänelle mm. tehtiin spesiaaliajokenkä, mutta vasemmalla jalalla vaihtaminen ei onnistunut siitäkään huolimatta.
Kuskimarkkinat ovat myös täydessä vauhdissa. Ensi kaudellahan Ducati ei ole tehdastiiminä mukana ja uudella superbikella, 1199 Panigalella ajetaan Superstockissa ensi kaudella ja Superbikessa vasta 2013. Yamaha jättäytyy myös pois tehdastiiminä. Kawasaki ilmoitti viime kisassa, että yhteistyö loppuu Paul Bird Motorsportin kanssa ja ensi vuoden kuviot ovat vielä auki. Täten varmoja tehdastiimejä ensi kaudella on Honda, Aprilia ja BMW. Hieman yllättäen BMW alkaa olemaan suosituin talli kuskien keskuudessa: heillä on näin tiukan talouden aikana hyvä budjetti (voivat maksaa kuskeille) ja tehokkaassa pyörässä on yhä potentiaalia.
Lisäksi kuskeja on tarjolla enemmän kuin ajopaikkoja, voi neuvottelut olla aika mielenkiintoisia lähiaikoina ja huhuja MotoGP-kuskien tulosta Superbikeen on jatkuvasti. Tiettävästi ainakin Hiroshi Aoyama on tulossa Hondalle. Tom Sykesin kohtalo on karu. Mies käytännössä itse on kehittänyt uuden ZX-10R:n voittaja-, tai ainakin kärkipyöräksi ja nyt näyttää siltä, että joutuu etsimään uuden pyörän ensi kaudeksi. Siinä olisi hyvä haku jollekin Kawasakia ajattavalle tiimille, tulisi varmasti arvokasta kokemusta vihreän pyörän säätämisestä. Kovista nimistä Rea, Biaggi ja Checa jatkavat samoissa tiimeissä ja heidän tallikavereiksi on varmasti hinkua monella. Rea ilmoitti jo julkisesti, että haluaa kunnon tiimikaverin, koska se motivoi häntä. Tällä kaudella tallikaveri Ruben Xaus on kontannut ja ollut kipeänä koko kauden ja tulokset olleet surkeita.
FIM julkaisi myös alustavan ensi kauden kalenterin (aukaise pdf-tiedosto). Mielenkiintoisena lisänä on Moskovassa ajettavat kisat elokuun lopussa. Harmittavasti Imola on pudotettu kalenterista.
Loppukevennyksenä kumotaan huhu, jonka mukaan "jamaha ei pamaha".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti