keskiviikko 14. syyskuuta 2011

2012 Yamaha R1



Yamaha on julkaissut ensi vuoden mallejaan ja R1 jatkaa melko pitkälti samoissa kuosissa kuin nykyinen malli. Ulkoisesti muutokset ovat pieniä. Etuvalot ovat hieman muokatut ja niissä on nyt LEDit mukana, alakate on hieman erilainen ja pakoputkiston lämpösuoja on erimuotoinen. Merkittävin muutos on uudistettu moottorinohjaus ja sen mukana tuleva 7-portainen luistonesto. Pyörässä on lisäksi 3-asentoinen moottorinohjausmoodi, kuten oli vanhassa mallissa, ja luistoneston toiminnassa lienee eroavaisuuksia eri ECU:n asetuksilla, ts. käytettävissä on 21 eri luistoneston asetusta.

Moottori on yhä sama crossplane-kampiakselilla varustettu 998-kuutioinen rivi4. Väritys on mielestäni tyylikäs ja replikoi hienosti tällä kaudella M1:ssä nähtyjä Yamahan 50-vuotisgrafiikoita. Silti täysin uudistetun mallin puuttuminen on pieni pettymys, koska nykyinen R1 on ylipainoinen ja alitehoinen kilpailijoihinsa nähden. Useissa mp-lehtien testeissä olleiden dyno-lukemien mukaan eroa esimerkiksi BWM S1000RR:ään on yli 30 hevosvoimaa. Toki tuokin kuljettaa kadulla kortit hyllylle ja kaikkien taidot eivät riitä täyden potentiaalin hyödyntämiseen, mutta numeroilla myydään yhä monen monta pyörää. Luistonesto on tekohengitystä myyntiin, muttei nosta R1:stä tonnisten kärkeen.

1 kommentti:

  1. Tuohon vielä absit ja vilkut peileihin, niin olis kaikki, mitä kyykyltä toivois. Tuplavalot symmetrisesti, molemmat päällä kerralla, luistonesto, abs. Putket alhaalla vois olla ulkonäöllisesti parempi, mutta eipä tuolla väliä.

    VastaaPoista