torstai 1. joulukuuta 2011

Myötätuulia kotimaan radoilla

Motoparkin ympäristöluvasta tehty valitus kaatui Vaasan hallinto-oikeudessa (Savon Sanomat 26.11.2011). Hienoa nähdä edes pieni erävoitto jatkuvassa valitussarjassa, joka lähes sulki koko radan. Toivottavasti toiminta jatkuu positiivisissa merkeissä, joskin melurajoitukset ovat aika tiukat. Minulle Motopark on ikäänkuin kotirata ja olen siellä viettänyt eniten ratapäiviä.


Botniaring laajentaa rata-aluetta ja toimintaa uuden rataosuuden myötä. Samalla radalle saadaan lisäpituutta, monipuolisuutta ja loistava kovavauhtinen osuus, joita kotimaan radoilla on äärimmäisen vähän. Kokonaispituus kasvaa hieman yli 4 kilometriin. Lisäksi leveyttä tulee jopa 15 metriä, varsin hulppea lukema kotimaan "kyläradoilla". Rakennustyöt on jo aloitettu ja uuden osuuden tulisi olla käytössä viimeistään kesällä 2013.




Ehkäpä kaikista herkullisin uutinen liittyy Kouvolan seudulle suunnitteilla olevaan Iitin ratahankkeeseen, joka nytkähti jälleen askeleen eteenpäin (ESS 30.11.2011). Toteutuessaan tämä hanke toisi Suomeen kansainväliset mitat täyttävän moottoriradan. Radasta kaavaillaan autojen osalta FIA:n luokitusta 2 vastaavaa rataa. Tämä mahdollistaisi käytännössä kaiken muun kilpa-autotoiminnan radalla paitsi Formula 1-osakilpailut ja -testaamisen (vaativat luokitukset 1 ja 1T).



Noiden ylimpien luokitusten mukaisuus nostaisi radan kustannuksia kohtuuttomasti, jotka voidaan jakaa kahteen osaan:

1) Ykköskategorian rata vaatii laajemmat katsomo-, varikko- ja oheistilat sekä turvallisuusvaatimukset ovat kaikkein tiukimmat. Esimerkiksi Turkin F1-rata maksoi n. 150 miljoonaa euroa, Intian upouusi rata reilut 200 milj. €, Shanghain F1-rata jopa yli 300 milliä. Kaikki nämä vielä ns. halvan työvoiman maissa.

2) Jotta ykköskategorian radasta saataisiin kaikki hyöty irti, tulisi maksaa myös Formula 1-osakilpailusta. Ratayhtiöt joutuvat maksamaan F1-oikeudet omistavalle Bernie Ecclestonelle n. 25-50 miljoonaa USD yhdestä kisasta. Esimerkiksi nyt ilmeisesti reisille menevän Austinin GP:n hinta oli 25 miljoonaa dollaria, mutta Korean GP:stä maksettiin 50 miljoonaa taalaa, jonka maksamiseen ei tulevaisuudessa heillä ole rahaa. Pelkästään noilla rahoilla rahoittaisi lähes kokonaan tuon suunnitellun kakkoskategorian radan.

Toki F1-tasoinen rata olisi upea, mutta sen järkevyydestä voidaan olla montaa mieltä. Oma mielipiteeni on, että se olisi täysin turha, koska sellaisen radan ainoaa hyötyseikkaa ja tärkeintä tulonlähdettä eli F1-osakilpailua ei Suomeen saada. Piste. Nykysuuntaus on Euroopan ulkopuolella järjestettävät kilpailut ja taloudelliset vaatimukset F1-osakilpailulle ovat tolkuttomat. Jos edes perinteiset ja historiallisesti merkittävät euroradat eivät pysty enää järjestämään formulakisoja, niin kuinka Suomeen voitaisiin luoda tyhjästä täysin uusi osakilpailu F1-kalenteriin, johon osakilpailuiden lukumäärää ei kasvateta. Tämä tarkoittaisi sitä, että hypoteettisen Suomen osakilpailun tulisi syrjäyttää jokin Euroopassa ajettava kilpailu. Hankala olisi Iitin kilpailla esimerkiksi Monzan, Monacon tai Silverstonen kanssa. Formula 1:sten testikäyttöön radasta tuskin olisi hyötyä, koska talvitestit saisivat aivan uuden merkityksen ja kauden aikana on halvempaa ajaa testejä lähellä F1-tallien päämajoja eli käytännössä vain Englannissa ja Italiassa. Lisäksi kohtuuttomat taloudelliset vaatimukset Bernie Ecclestonen puolelta kaatavat viimeistään tuollaisen hankkeen.

Mutta ei kannata vaipua epätoivoon koska FIA-luokitus 2 on silti loistava vaihtoehto "hinta/laatu-suhteeltaan". Se vastaa FIM:n luokitusta A, joka sallii kaikkien FIM:n alaisten moottoripyöräkilpailujen järjestämisen. Tuo mahdollistaisi siis MotoGP- ja Superbiken MM-osakilpailujen järjestämisen, jotka olisivat realistisempia vaihtoehtoja kuin F1. Modernit Imatran Ajot... ah. Nuokin ovat varmasti päiväunia realistisesti ajatellen, mutta eniten siitä hyötyisi kotimainen kilpa- ja harrastustoiminta. Kerrankin olisi kunnon rata kotimaassa, jossa kehittää kilpatoimintaa ja meille harrastajille tuo olisi aivan loistava lisäpotku rataintoon. Varmasti muistakin Pohjoismaista ja lähialueilta tulisi käyttöä Kouvolan seudun radalle.

Sivusilmällä olen tätä ratahanketta seurannut ja suurin ongelma on raha (yllätys). Kustannukset ovat vähintään joitain kymmeniä miljoonia euroja. Valtion osallistuminen olisi välttämätöntä. Toivottavasti kimiräikköset, heikkikovalaiset, valtteribottakset, mikakalliot ja niklasajot nostattavat Suomessa pientä moottoriurheilubuumia, joka kannustaisi valtiota satsaamaan ratahankkeeseen. Jos muuhun kulttuurihihhulointiin saadaan upotettua kymmeniä miljoonia, miksei tähän voitaisi panostaa saman verran? Moottoriurheilun panosta suomikuvan luomisessa on turha kiistää.

Yksityistä rahaa tuskin saadaan Suomesta kerättyä noin paljoa. Piirit ovat kuitenkin niin pienet moottoriurheilussa ja muutenkin talous tiukalla, joten hankalalta näyttää. Ehkä todellisin vaihtoehto on jokin näiden yhdistelmistä, jossa rahoitusta tulee valtiolta, moottoriurheiluliitoilta ja yksityisiltä esimerkiksi pienten omistusosuuksien muodossa. Yksi jokerikortti voisi olla ulkomaiset sijoittajat (lue venäläiset). Rajan takana on intoa ja rahaa. Joskin uusi Moskovan ratahanke, jonne mm. WSBK menee ensi kaudella ja lähitulevaisuudessa F1, siirtänee suurimman kiinnostuksen pois Suomesta kun Venäjälle lopulta saatiin iso rataprojekti.

Rahaongelma heijastuu samalla käyttäjien kukkaroon. On turha unelmoida 60€:n ratapäivistä tuolla radalla. Todennäköisesti ratapäivän hinta liikkuisi n. 200-300 eurossa. Tuo on se hintataso, jota ulkomaisilla huippuradoilla on. Samalla toki rahoille saa vastinetta hieman erilailla kun oheistilat ja -palvelut ovat aivan huipputasolla, puhumattakaan radasta. Ja onhan tuo alustava rataprofiili varsin maukkaan oloinen. 

2 kommenttia:

  1. Vakkarina luen jatkossakin2. joulukuuta 2011 klo 0.22

    Mahtava postaus. Hienoa, että olet selvittänyt meille taviksille noiden 1 ja 2 kategorian ratojen erot. Tuosta kun luki, tuntuu ihan selvältä, että ei olisi mitään käytännönjärkeä yrittää laittaa tänne 1 kategorian rataa. Kakkosen saaminen sen sijaan olisi mahtavaa. Noh suomalaisten kannalta kakkonen on siis ykkönen.

    VastaaPoista
  2. Olis mahtavaa jos Ahvenistokin saataisiin huippuvireeseen. Tosin aika pienellä vaivalla siitä tulisi paljon vielä nykyistä parempi.

    VastaaPoista