lauantai 23. kesäkuuta 2012

Menokoneen ratapäivä Motoparkissa

Menokone järjesti ratapäivän Motoparkissa. Ns. melupäivä ja 40€:n ratamaksu oli helppo valinta ja kalenteriin tilaa, jotta pääsee radalle. Ratapäivä oli suunnattu ensisijaisesti Menokoneen asiakkaille ja mm. uuden pyörän ostajille ratapäivä oli ilmainen. Järjestelyt oli ihan hyvät kun oli tuotu mm. kompura ja rengaspainemittari, jotta saa renkaisiin oikeat paineet radalle ja lähtiessä kadulle. Lisäksi myynnissä oli bensaa, jos sattui loppumaan. Päälle vielä sämpylää ja limpparia tarjolla. Sää oli n. +17 astetta ja puolipilvistä. Tuuli oli navakkaa ja puhalsi vasten takasuoraa, joka kyllä tuntui riepottelevan bussipysäkillä ja näkyi suoranopeuksissa.

Ryhmät oli jaettu kolmeen, eli perinteinen hidas, keskinopea ja nopea. Alussa oli ajajakokous, jossa käytiin lähinnä päivän ohjelmaa ja muutamia sääntöjä läpi. Paljon oli katukuskeja joille päälle päin näytti olevan eka kerta radalla, joten ehkäpä rata-ajon perusjuttuja (ei kilpailua, ohittajalla vastuu, ajetaan vain omaa ajoa jne.) olisi voinut vähän kukkahattumaisesti painottaa, varsinkin kun peilaa päivän tapahtumiin. Lisäksi ryhmäjako oli vähän outo kun yli puolet (monta kymmentä pyörää) meni ja laskettiin ajamaan hitaaseen ryhmään. Keskiryhmässä lähti ekaan settiin ehkä 8-9 pyörää ja saman verran nopeaan. Menin itse keskiryhmään. Myöhemmin ryhmäkoot pikkaisen tasottui, mutta silti hitaassa oli varmasti vähintään puolet kaikista pyöristä.

Aluksi kaikki ajoi pari tutustumiskierrosta letkassa, ei ohituksia. Sen jälkeen varikolle ja hidas ryhmä liikkeelle. Jäin katsomaan maalisuoran kupeeseen touhua. Heti aluksi hämmästelin tolkuttoman suurta ryhmäkokoa. Lisäksi varikonportilta laskettiin kaikki kerralla ajamaan (ei porrastusta), joten touhu muistutti hieman kuin laskisi sonnit kevätlaitumelle ensimmäistä kertaa. Inttitermi häröpallo sopinee tähän. Kolmella ensimmäisellä kierroksella näkyi aika railakasta menoa ja mm. joka kierroksella oli shikaanissa tapahtumia. Ensin tuli harmaa naku (ehkäpä Z750) takarenkaan lukkojarrutuksella sisälinjaa hiekalle. En erottanut oliko kyseessä ohitusyritys vai mikä, mutta aika erikoinen linjavalinta tuohon paikkaan. Luulin ensin, että kone hajosi kun oli sisälinjalla ja savua tuli niin paljon. Seuraavalla kierroksella R1 ajoi kiihdytyssuoralle. Sitä seuraavalla jälleen joku tuli shikaanin hiekan kautta läpi. Ja sitten maalisuoralla motokaksimaisesti 3-4 rinnakkain hakemassa ohituksia.

Laittelin racechronot valmiiksi ja valmistauduin keskiryhmän avaukseen. Pari kierrosta ehdittiin ajamaan kunnes paluusuoraa ajaessani maalisuoran alueelta näkyi iso savupilvi. Luulin ensin, että joku polttaa varikolla kumia. Siellä olikin joku vetänyt highsidet shikaanin ulostulossa ja R1:nen syttynyt palamaan, josta savu lähti yhdessä sammutusaineen kanssa. Samalla oli myös Gixeri turvallaan shikaanin jarrussa, ilmeisesti nämä oli kuitenkin erillistapaukset. Setti jäi siihen ja radan kunnostukseen meni muutama tovi ja R1-kuljettaja sai ambulanssissa hoitoa. Ehkäpä tuo palotapaus vähän toppuutteli ihmisiä kun meno radalla hieman rauhoittui. Myöhemmin päivällä siellä sattui hitaassa ryhmässä myös yksi peräänajo shikaanissa kun Triumph täräytti Bemarin perään. Triumph nurin ja öljyä radalle kun asfaltti hankasi koneenposken auki. Isot kumijäljet Triumphin keulaputkessa kertoi oleellisen. Taisi olla vielä joku muukin kaato päivän mittaan. Enpä ole nähnyt näin paljoa romua yhden ratapäivän aikana ja suurin osa vieläpä hitaassa ryhmässä.

Oma ajo lähti ihan hyvin rullaamaan. Harmillisesti racechrono oli mitannut vain 15 ensimmäistä kierrosta kun ajoin niitä kaikkiaan yli 30. Parhaaksi jäi toisen setin alusta 1.44.0. Juuri ennen reissua olin vaihtanut RSV4:seen uuden Pirelli Diablo Rosso Corsan taakse, kun alkuperäinen Metzeler Racetec K3 kulahti loppuun 2900km jälkeen. Pirelli oli selkeästi paremman tuntuinen rengas ja luottoa oli enemmän. Muutenkin oma ajo oli sopivan smoothia ja helppoa: "Slow is smooth, smooth is fast". Olisi pitänyt mennä ajamaan nopeaan ryhmään, koska nyt en saanut puhtaita kierroksia paljoakaan kun oli joku aina edessä ja puoli kiekkaa meni aina ohituspaikkaa hakien, kun ensin kattelee kaverin linjoja ja ajoa ja miettii sitten helpon ohituspaikan. Lisäksi halukkaita ei ollut tulossa minusta ohi, joten nopeassa olisi ollut hyvä kokeilla, jossa olisin saattanut saada myös arvokasta vetoapua. Ajoinkin useaan otteeseen varikon kautta, jotta muut pääsi edellä karkuun ja sain tyhjän radan. Lisäksi yritin passata aina setin alussa itselle tyhjää rakoa jättäytymällä suosiolla viimeiseksi ja antamalla muiden mennä ensin reippaan puoli kierrosta.

Ajolinjoissa on vähän sanomista. Ehkä käännän muutamiin mutkiin liian ajoissa sisään, jolloin ulostulo menee vähän leveäksi. Tätä yritin parannella ja kyllä se hieman auttoi. Viimeisillä seteillä meno tuntui jo paremmalta ja muutenkin sain hyvän rytmin päälle. Harmi kun aikaa en näiltä saanut. Lisäksi alan jo tottumaan Apriliaan, joten sekin puoli oli paremmin kuin viimeksi. Laitoin keulimisen eston pienimmälle asetukselle (eli vähiten rajoittava) ja luistonesto oli n.puolivälissä asennossa 4 ja 5. Nyt sai paremmin kiihtyvyyttä kun ei ihan niin paljoa AWC puuttunut peliin. Jopa pientä sladia sai parissa mutkassa, varsinkin takasuoran jälkeisen s-mutkan ulostulossa oli makea vetää kun osuu vaihdevälit siihen hyvin ja on kakkosella sopivasti alueella. Kaikenkaikkiaan jäi hyvä mieli päivästä ja hemmetin hauskaa se vaan on.

Pieni probleema iski kun parin setin jälkeen pyörästä tippui hieman jäähdytysnestettä. Vesipumppua ennen on pieni letkunpätkä ja sen liitoksesta hikoili pisaroita. Tuota ei esiinny kadulla, joten olisiko syynä kovemmasta rasituksesta tuleva lämpö ja paine, joiden vuoksi klemmari ei ihan jaksa pitää tiiviinä. Yritin kyllä körötellä jäähdytyskierroksen, muttei se taida niin paljoa siinä jäähtyä. Kyselin varikolta lisäklemmaria ja yksi löytyikin vanhalta 2t-harrastajalta. Kiitokset sinne. Viime kerralla ilmennyttä rajoitinongelmaa ei tapahtunut, vaikka pari kertaa napsahti rajoittajaan. Viime kerran jälkeen pyörään ladattiin uusin ECU-ohjelmisto, joten olisiko se auttanut? Kyselin asiasta myös foorumeilla ja joillain on ollut sama ongelma, joka on kuitenkin lähtenyt itsestään pois... tiedä sitten mikä bitti on ollut poikittain.

Varikolta sain kommenttia, että kylläpä kuulostaa V4 komealta ja erilaiselta takasuoralla ja bussipysäkillä. Varmasti outo sytytysjärjestys särähtää rivineloskuskien korvaan. Tuppinurin nelosella ja vitosella kierrosten ollessa koko ajan päälle 11 tonnia niin kyllähän se kuulostaa hienolta. Siihen vielä shifterin poksahdukset väliin. Paikalla oli myös toinen RSV4, 2011-mallin Factory. Kommenttien mukaan se ei kuulostanut ihan niin raa'alta, olisiko kuski ajanut pienemmällä kaasulla tai jotain. Molemmissa on kuitenkin sama kone ja vakioputkisto, joten eroa ei mekaanisesti pitäisi olla. Factory oli ilmeisesti koekäytössä eräällä porukalla, koska puhuivat, että oli maahantuojan laite. Ihmettelin paria asiaa siinä. Ensinnäkin takarenkaaksi oli laitettu 190/50 Pirelli Diablo III eli vanha katumalli ja väärässä koossa. Factoryssä on vakiona Supercorsa SP 200/55-kokoisena. Varmasti vaikutti negatiivisesti ajettavuuteen ja muutenkin aika karu downgreidaus pitävämmästä Supercorsasta. Lisäksi toisen keulaputken stefa vuoti. Jos tuossa kunnossa tuli maahantuojalta niin mikään paras promopyörä se ei ollut. Olen nyt nähnyt kaksi RSV4 Factoryä radalla tänä vuonna ja molemmissa oli vuotava stefa. Olen aiemminkin kuullut, että jostain syystä Öhlinsin stefat vuotavat helposti näissä.

Paikalla oli myös muutamia vanhoja 2t-kisapelejä. Komeat äänet, varsinkin siinä, jossa ei ollut äänenvaimentimia. Kilvettömiä pyöriä oli aika vähän, selkeästi oli "kadunmiehen" päivät kun itsekin olisin mennyt nopeassa ryhmässä ongelmitta. Varikolla oli perinteisesti mukava tunnelma ja hauskat jutut. Mukana oli myös koeajokalustoa Ducatilta ja yksi perusmallin Panigale oli mukana. Enpä jaksanut kysellä koeajoa ja ilmeisesti radalle ei olisi päässytkään, ainoastaan kadulle. Tämä tieto tosin kuulopuheena, virallista kantaa en Menokoneen pojilta kysynyt.

6 kommenttia:

  1. Moikka,

    Olin noilla samoilla ratapäivillä ja tein väärän valinnan kun menin tohon hitaisiin. Ei kaikilla ajajilla peilejä teipattu , päät pyöri kurveissa ja suorilla kun kuulivat ohittajan pakoäänet, Paljon tuli siis ohjelmaa heidän omaan ajoon.
    Olen samaa mieltä et järjestäjän olis pitäny kertoa ajpäivien säännöt ennekuin tän sonnilauman tai oli siin hitaas porukas yks mukava runkoiden naishenkilökin ajelemassa tuonne laitumelle. No ite olen anyway se bemaristi jonka päälle ajettiin..ekalla ns renkaitten lämmittelykierroksella. Kaverin eka kommentti päälle ajoon oli se että "toi veti liinat kiinni". Kuski on kaveri jolla on eka pyörä alla elämässään, eka ratapäivä ja kaiken kukkuraksi ei voimassa olevaa ajokorttia !!! Ottaa pikkasen nuppiin kun kilvenpidin ( ei muutenkan nätti) poikki+ takaswingi lommoilla+ takajalkatapit ruvella ja nyt jänskätään saako kaikki vauriot päälle ajajan piikkiin.

    VastaaPoista
  2. Harmi juttu. Kun näin pyöräsi ilman kilpeä ja Triumphin jäljet niin lyhyellä 1+1 matikalla selvisi mitä oli käynyt. En ole lakimies, mutta päälleajajan liikennevakuutuksen tulisi korvata sinulle sinun pyörän vauriot. Liikennevakuutus on voimassa radalla ja mm. pakollinen kilvettömissäkin ratapyörissä juuri tällaisten varalle, eli jos tötöilee toisen kaluston tai terveyden radalla. Vastuu ohituksessa on ohittajalla ja peräänajo samanlainen case kuin kadulla, eli peräänajanut on syyllinen. Kysäise lakimieheltä tai vakuutusyhtiöstäsi miten asia on.

    VastaaPoista
  3. Voi hyvänen aika teitä kotilakipoikia...satuin myös olemaan paikalla ja se BMW kuski oli kyllä linjoineen kaikkineen yhtä hukassa kuin toinenkin osapuoli..enkä kyllä kehtaisi tollasta kritiikkiä esittää kolumnistinakaan, kun se aikakin oli niin vaatimaton että olisit itte ollut yhtä hukassa ryhmässä jonka mainitsit!
    Nimim.puolueeton!

    VastaaPoista
  4. Kertokaas mitä siinä tapahtui kun kirvoittaa tuollaisia kommentteja puolueettomilta. Ja ajoiko hidas ryhmä siis jotain 1.35-1.40 aikoja jos 1.44 ei olisi siinä riittänyt? Just joo...

    Popparit mikroon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja tarkoitti että 1.44 olisi riittänyt muka nopeimpaan ryhmään heh heh urpot!

      Poista
  5. No ei se nopean ryhmän hitain osio tuota kovempaa kyseisenä päivänä ajanut. Kaikille en ottanut aikaa, mutta käsiajanotolla nopeassa ajettiin jotain 1.31-1.45, ne muutamat mitä kellottelin. Jos mittailit eri aikoja, niin laita toki esille. Myös omat aikasi kiinnostavat, tiedä vaikka saisi ajovinkkejä nopeammalta. Hitaassa yksi punainen CBR meni tasan 2.00 monta kiekkaa putkeen ja sai ajaa täysin omaa ajoa ilman jatkuvaa ohittelua puolin ja toisin, ei mielestäni ollut yhtään ohitusta noilla 3 kiekalla kun hänelle aikaa hänen kaveri otti ja turistiin samalla aiheesta. Nyt keskinopeassa pari pyörää tuli ohi (joista yksi ajoi loppupäivän nopeassa). Pari kertaa setin aikana tuli muutaman pyörän letka perä edellä vastaan, joten koukkasin varikon kautta, jotta pääsin taas ajamaan tyhjällä radalla. Tämän jälkeen sitten mietin, josko kokeilisin tuona päivänä nopeaa ryhmää,joka oli melko tyhjä ja siellä olisi ollut varmasti vetoapua tarjolla. Ja muutenkin ryhmäjako oli todella häilyvä eikä siihen pahemmin puututtu kun samat pyörät ajoi ja kokeili vauhtiaan useassa ryhmässä.

    Järjestetyillä ratapäivillä (MotOrg, MP-tuki jne.) ryhmien vauhdit ovat kovempia: nopeimmassa saa ajella alle 1.35. Keskiryhmä ehkä 1.35-1.45 ja loput hitaassa. Nyt kun osallistujista ehkä 90% oli katukuskeja katu- ja touring-pyörillä, iso osa goret päällä ja laukkuja pyörissä, sekä kourallinen kilvettömiä niin tuskin kannattaa odotella tuota kovempia aikoja mitä nyt siellä ajettiin.

    Kolarista en nähnyt itse osumaa, ainoastaan sen jälkeiset tapahtumat kun Triumph vielä liukuu asfaltilla oikealla kyljellään ja BMW rullaa radan sivuun, heti paistoi silmään, että kilpi puuttui Bemarista ja se siinä vielä aiemmalla kiekalla oli kiinni (jäi mieleen kun taisi olla ainoa BMW siinä ryhmässä). Lähelläni seisoskelleista joku näki kolarin livenä ja möläytti: "eei nakupyörä veti ton kyykyn perään" (joka sai oman katseen sinne kääntymään). Sitten lähdin kävelemään kohti kolaripaikkaa, pyöriä siivottiin pois ja kaikki puhui peräänajosta. Joku vielä heitteli kilpeä ja telinettä siinä. Menin lopuksi harjailemaan imeytysainetta pois radasta kun Triumphista tuli aika pitkät öljyvanat.

    Mukava olisi kuulla näiden takana ajaneiden kommentit. Tiedä vaikka olisi jollain videolla kun kameroita pyörissä näkyi jonkin verran. Toivottavasti asianosaiset saa sovittua asian kuntoon.

    VastaaPoista