tiistai 19. kesäkuuta 2012

Mission R



Mission Motors on kehityllyt sähköisen superbiken, joka on varsin vaikuttava jo nyt. Nollasta sataan 3 sekuntia, huippunopeus n. 260kmh ja kierrosajassa jää MotoGP-pyörälle n. 10 sekuntia Laguna Secassa. Kaikki tämä vielä hieman ylipainoisesta pyörästä 100kW teholla. Pyörällä on mm. voitettu sähköpyörien TTX GP Laguna Secassa. Minusta todella komea pyörä, väritys sopivan ronski, jopa hieman RC8R-mainen, ja ladattu tietysti kaikilla herkuilla kuten Öhlinsin kaasukeula ja TTX-iskari (nimellä ei muuten ole yhteyttä sähköpyörien sarjan kanssa) sekä Brembon monobloceilla. Lisäksi tabletin käyttö mittaristona on aika hyvä idea, jota melkein toivoisi normipyöriinkin. Panigalen mittaristo on jo sinne päin. Android-käyttiksellä olevan tabletin saa customoitua sellaiseksi kuin haluaa ja yhteydet (netti, GPS jne.) aika helposti käytettävissä vaikka tiedonkeruussa. Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana bitti-insseille.

Aika jännä paketti kun alkaa miettimään millaista tuolla olisi ajaa ja ylipäänsä harrastaa. Ei vaihteistoa, joten koko ajan ollaan oikealla vaihteella ja tehoalueella. Ei moottorijarrua (toki tuossa on F1:sen KERS-tyylinen järjestelmä, joka lataa akkua jarrutuksissa). Painopiste ei muutu ajon aikana koska bensaa ei kulu. Mitähän huollettavaa tuossa olisi, kun ei tarvitse öljyä vaihtaa tai muuten moottoria (ilmeisesti) huoltaa? Ketjuun rasvaa, alusta ja jarrut kuntoon, uutta rengasta alle ja joskus vaihtaa akut jahka niiden teho ja kapasiteetti on pienentynyt? Ei ole päästöjä eikä melua, joten radoille pääsee ajamaan huoletta. Ainoa "jos" on ehkäpä toimintasäde, vaikka sekin on pitkälti yli 100 kilometriä sekä akkujen hinta jos niitä joutuu uusimaan. Niin, eikä Mission R ole edes myynnissä.

Cycle Newsissä on hieno juttu pyörästä. Alan Cathcart on ajanut jos jonkinlaista pyörää ja vertailu mm. 500cc GP-pyöriin on kuulostaa lupaavalta.

Pyörä on esitelty myös Jay Leno's Garage ohjelmassa:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti