maanantai 7. marraskuuta 2011

Mika Kallio kaudella 2012?



Mika Kallio päätti kuluvan vuoden mainiosti kakkossijalla Valenciassa. Joutui itsekin jännittämään viimeisiä kierroksia pitkästä aikaa oikein tosissaan. Vaikean kauden päätteeksi hieno onnistuminen ja muutenkin nousujohteinen kauden loppupuolisko toi hieman tyydytystä. Lisäksi se antaa hyvät asetelmat ensi kauden neuvotteluihin. Mitäs Mika sitten tekee ensi vuonna?

Alkujaanhan siirto Moto2:seen piti olla ns. välivuosi MotoGP-luokasta. Ducati oli hankala ajaa ja tuhosi Mikan 2010 kauden käytännössä kokonaan. Lisäksi säätöongelmat vaivasivat jatkuvasti. Korkeimmalle tasolle on koko ajan tunkua ja kun kausi meni ns. vihkoon niin vauhtia lähdettiin hakemaan mm. GT-autopuolelta tunnetun MarcVDS-tiimin kanssa. Siirron ideana oli palata MotoGP-luokkaan kaudeksi 2012 ns. CRT-tiiminä. Eli tallina, joka ajattaa uusien sääntöjen mukaista pyörää, jossa on tuotantopyörään perustuva moottori ja prototyyppirunko. Tuolloin MarcVDS oli runkopaja Suterin asiakas ja MotoGP-projektia viriteltiin heidän kanssaan ja Suterin runkoon istutettiin BMW S1000RR:n kone. Sounds like a plan.

Tänä vuonna testeissä kävi selväksi, että tehdastiimien vauhtiin ei ehdi ja näin maallikon korviin lausunnot Bemarin moottorin tehottomuudesta olivat outoja. Aluksi vauhtieroa oli yli 5 sekuntia, lopulta syksyn 2011 Brnon testeissä eroa oli satelliittipyöriin n. 2 sekuntia ja Stoneriin n. 4 sekuntia. Kuitenkin tässä vaiheessa MarcVDS:n osalta alkoi hiljaisuus ja Kallio ei tiettävästi ole sen jälkeen projektipyörää ajanut. Suter kehitti pyörää koko ajan myös itse ja omilla testikuljettajilla.

Valencian päätöskisan jälkeen tuli jälleen pieniä uutisia. MarcVDS nimittäin päätti hylätä Suterin Moto2-luokassa. Syiksi huhuiltiin lähinnä toisen Suter-kuljettajan, Marc Marquez'n suosimista. Marquez sai ensin käyttöön uudet runko-osat ja ajoi eniten testiä Suterille.Niinpä MarcVDS vaihtoi Kalexin runkoihin, joita Kallion ja Scott Reddingin tulee ajamaan tänään sateisessa Valenciassa. Ainakin Redding kävi jo radalla uudella pyörällä.

Minusta viimeistään siirto Kalexin runkoihin Moto2:ssa tarkoittaa sitä, että MarcVDS on hylännyt MotoGP-projektin, ainakin Suter-BMW:n kanssa. En jaksa uskoa, että talli voisi olla yhteistyössä Suterin kanssa MotoGP:ssä jos ajavat Kalex-rungoilla Moto2:ssa. Tämä taas tarkoittaa sitä, että MarcVDS hylkäsi samalla kaikkein pisimmälle kehitetyn CRT-pyörän. Onko heillä halua lähteä jälleen ns. nollista kun uuteen kauteen ei ole enää kuin 4-5 kuukautta.

Kallion osalta tuo tarkoittanee sitä, että MotoGP-optio kaudelle 2012 MarcVDS:n kanssa on puissa, koska talli ei näillä näkymin ole nousemassa kuninkuusluokkaan. Mikan huhuiltiin neuvottelevan jo tänään Valenciassa MarcVDS:n kanssa ensi kaudesta Moto2-luokassa.

Viime aikojen tapahtumista jäi sellainen kuva, että Kallio olisi jatkamassa nykyisessä tallissa Moto2-luokassa. MotoGP-luokka ja CRT-tallit, saatika -pyörät ovat vielä täysi arvoitus. Ainoastaan Colin Edwardsin siirto on varmistettu, mutta siinäkään ei vielä täyttä varmuutta millaisella pyörällä CE ajaa. Lisäksi Asparin tiimi ei jatka kuninkuusluokassa satelliitti-Ducatilla (liian kallis) ja jatkanee näin ollen CRT-tallina.

Moto2 voi olla kaikesta huolimatta hyvä vaihtoehto Kalliolle. Tottakai MotoGP on tavoite, jonka Mika on monesti myöntänyt mutta jatko nykyisessä tallissa ja luokassa ei välttämättä ole huono idea. Talli on tuttu, Kalexin runko voittaja-ainesta ja samalla pääsee seuraamaan MotoGP:n CRT-tallien alkua sivusta. Karu totuus voi olla, että CRT-pyörät ovat kuin uudet tallit Formula 1:ssä pari vuotta sitten. Useita sekunteja muita jäljessä, eikä eroa tahdota saada umpeen. Tässä on erittäin suurena vaarana jämähtää hännille, joka ei osaltaan ole hyvää näkyvyyttä.

Kannattaa huomata, että Dorna-pomo Carmelo Ezpeleta on myöntänyt, että sarjan tulevaisuus on CRT-talleissa, joten siirto sitä kautta on realistisin ja lopulta ainoa vaihtoehto, tulee siirto nyt tai vuoden päästä. Mielummin antaisi tilanteen nyt kehittyä ja katsoa mitkä runko-moottori -yhdistelmät ovat toimivia. Nuohan ovat täysin halpaa (MotoGP-tasolla) ostotavaraa eikä nykyisen kaltaista tehdasprotojen megakallista leasing-käyttöä eli tallit voivat kuoria ns. kermat päältä kun kalustoa valitaan. Lisäksi ensi vuoden CRT-tallit ovat suurelta osin painottuneita pyörän kehitystyöhön ja testaamiseen, joka ei liene Kallion kovin osa-alue, ainakin Ducati-aikojen kommenttien perusteella.

Mutta jäädään odottelemaan lopullisia vahvistuksia. Tilanne tällä hetkellä on moneltakin kantilta outo kun vielä tässä vaiheessa on niin paljon kysymysmerkkejä talleista, pyöristä ja kuljettajista.

1 kommentti:

  1. YLE urheilu kertoo, että Kallio on tehnyt vuoden jatkosopimuksen MarcVDS:n kanssa Moto2-sarjaan.

    VastaaPoista