maanantai 21. marraskuuta 2016

Jatkoa kymmenvuotishuollolle - nesteet ja vesipumppu

Aiemmassa postauksessa aloittelin huoltohommat. Yhdellä paukulla en kaikkea ole tehnyt mutta pikku hiljaa ajan kanssa. Nyt on taas sen verran kötöstelty tallissa, että on aika jotain kirjailla ylös.

Ajokauden jälkeen oli aika siis normaalille perushuollolle, joka usein ollut vain öljyn ja suodattimen vaihto. Tällä kertaa oli pakko tehdä muutakin, koska jäähdytysnestettä tihkui kahdesta paikasta. Ensinnäkin vasemmalla puolella olevasta syylarista näytti tihkuvan nestettä kun laittoi pyörän käyntiin ja kylmänä tippui pari pisaraa. Sen verran hankalassa paikassa, että pikaisella tutkimisella ei oikein näe mistä se tarkalleen tulee ja pelkäsinkin, että syylari on rikki, ollut jopa pienenä tyyppivikana tärinästä johtuen. Lähempi tutkiskelu pienen katteiden purun jälkeen paljasti, että kyseessä oli onneksi löystynyt vesiletkun klemmari. Se tiukalle ja homma hoidettu. Mielessä vilahti jo satasien lasku uudesta syylarista.

Toinen selkeämpi ja työläämpi ongelma oli pyörän oikealla puolella. Vesipumpulta lähtee ns inspection tube ja kun konsultoi huoltomanuaalia, selviää että siitä valuva neste tarkoittaa vesipumpun tiivisteen (mechanical seal) olevan rikki. Inspection tubesta oli muutama pisara valunut oikean katteen alareunaan, josta vuoto on helppo huomata. Googlettelin hieman ja joillain on ollut samaa ongelmaa ja moni ajatellut vaihtavansa sen vasta kun kunnolla vuotaa. Ajattelin, että joskus se on vaihdettava niin miksei nyt heti. Joten osat tilaukseen. Samalla kannattaa uusia tiivisteen lisäksi vesipumpun öljytiiviste, laakeri sekä oikean moottorinposken o-renkaat. Ohessa lista osista osanumeroineen:


19217-MAL-300 mechanical seal            
19226-MCF-000 vesipumpun kopan tiiviste              
91201-965-000 öljytiiviste                
96100-62003-00 laakeri                             
91201-MCF-003 öljytiiviste              
91301-MCS-A11 (2kpl) o-rengas
91310-PH3-003 (2kpl) o-rengas


Huoltomanuaalissa on homma kuvattu joten sen mukaan edetään. Kun katteet on pois, lasketaan öljyt ja vedet pois. Samalla laitoin jo uuden öljyfiltterin paikoilleen.


Vesipumpun kopan otin jo pois ja sen jälkeen oikea moottorinposki pois. Samalla on hyvä tarkastella esim. öljypohjaa ja muutenkin koneen sisäosia onko siellä öljysakkaa, metallia, osia, oravia tms. Tässä pyörässä öljyt on vaihtunut niin pienillä kilsoilla, että öljypohjakin oli tosi puhdas. Kun kone on auki, kannattaa olla varovainen, ettei mene vanhoja kopan tiivistesilikonin palasia tai jäähdytysnestettä sisään. Hankala puhdistaa ilman isompia purkamisia.



Vesipumpun osat on prässätty moottorin poskeen. Akselissa on sisältäpäin lukien ratas, öljytiiviste, vesitiiviste (mechanical seal) ja lopuksi vesipumpun siipiratas. Tässä kohtaa olin hieman kassalla kuinka vesitiiviste pitäisi vaihtaa. Mulla on UK-version huoltomanuaali ja siinä ei ollut puhettakaan vaihdosta. Tuurilla sitten hoksasin, että US-versiossa tämä oli selostettu (kannattaa siis ladata molemmat versiot) ja vaikka prässi olisi käytössä niin en uskaltanut alkaa sähläämään magnesiumista valettua koppaa vaan vein osat liikkeeseen ja hain pois tiiviste vaihdettuna.





Kun vanhaa pyöritteli, kuului selvää rahinaa ja laahausta. Lisäksi vesipumpun kopassa oli tummia palasia, ilmeisesti hajonneesta vesitiivisteestä. Uusilla osilla se on äänetön joten lupaavalta näyttää ja tuntuu. Samalla puhdistelin sitten kaikki osat, vanhojen silikoonitiivisteiden poistoa tms. valmistelua kasausta varten. Vesipumpulle uusi tiiviste vesipumpun koppaan, lisäksi vaihtui moottorin poskeen kaikki uudet öljytiivisteet ja o-renkaat. Oikeastaan pari o-rengasta, jotka tulee vesikanaviin, oli vaihtokunnossa. Sen jälkeen hipostelin vielä hieman ja öljysin uuden vesipumpun laakerin ja vähän pyörittelin sitä, jotta varmasti voitelu pelaa ekassa startissa heti. Koska öljythän vaihtuu samalla ja kestää hetken, ennen kuin öljynpaine on kunnossa. En tiedä onko käytännön merkitystä, mutta mielenrauhaa ainakin.

Silikonitiivistettä posken reunoille ohjekirjan mukaan ympäröiden kaikki pulttikolot ja sitten paikoilleen. Samalla pitää vesipumppua hieman pyöritellä, jotta asettuu rattaalle oikein. Sitten kiristys ristiin rastiin tasaisesti, antaa kuivua tunnin ja sitten vielä n. 1/6-kierroksen kiristys jokaiselle pultille ja 24 tunnin kuivuminen.



Sen jälkeen öljyt koneeseen ja öljypuoli oli nyt ok. Vesijärjestelmän vielä huuhdoin moneen kertaan laskemalla vettä eri putkista, ylhäältä ja alhaalta, jotta varmasti sain kaiken vanhan nesteen pois, sekä mahdollisesti tiivisteen palaset ja muut epäpuhtaudet. Syylarit ja vesikanavat näytti hyviltä sisältäpäin ja onneksi mitään tukoksia ei tunnu olevan.

Jäähdytysnesteen paisuntasäiliö sen sijaan oli todella likainen ja saostunut. Nestehän pääosin seisoo siinä ja seinämille oli aikamoiset sakat tarttunut. Irroittaminen on aika ahdas paikka ja letkut tietty mukavasti jumissa. Lopulta sain sen irti ja sitten pohtimaan, että miten sen saa puhtaaksi. Mikään hammasharja ei sinne taivu. Kokeilin letkun pätkällä jynssätä mutta ei. Kuuma vettä, ei sekään. Lopuksi pieni macgyver sisälläni heräsi ja laitoin hiekkaa säiliöön ja ravistelua. Sehän tepsi ja kaikki sakat irtosi helposti. Lopuksi huolellinen pesu ja huuhtelu. Ja siitähän tuli uudenveroinen:



Sen jälkeen säiliö ja kaikki letkut kiinni ja uudet nesteet sisään. Vaatimus on ainoastaan etyyliglykoli-pohjainen ja silikaattivapaa neste. Mietin, että olisinko aiemmin käyttänyt vahingossa silikaattia sisältävää nestettä, koska ohjekirjassa tästä erityisesti varoiteltiin ja se hajoittaa vesipumpun tiivisteet. Kun shoppailin uusia nesteitä, oli aika hankala saada selvää missä on mitäkin aineita, koska usein mainitaan vain etyyliglykoli, tai hyvä jos sitäkään. Tuotetietoja saa metsästää valmistajan sivuilta ja sieltä saattaa jotain löytyä. Varmaan 80% nesteistä mitä hyllyissä oli, ei löytynyt riittäviä tuotetietoja ja myyjätkään ei osanneet sanoa mitään, joten pelasin varman päälle ostin sellaista joka varmasti täytti ehdot. Lopulta Teboililta löytyi sopivaa nestettä, joka lantrattiin tislatun veden kanssa ja sisään.

Ilmaaminen on näissä aika työläs koska on kaksi eri syylaria. Mutta kun hitaasti täyttää, niin ilma pääsee samalla pois ja välillä kallistelee. Syylarista piripintaan ja paisariin ylärajalle ja käyntiin. Kone ilmaa itsensä suht hyvin ja kun termostaatti aukeaa, nestepinta laskee jonkin verran ja sitten vain kaataa uutta nestettä.

Kaikki toimi, ei vuotoa. Öljyn vahdon jälkeinen startti tarjoaa aina elämän pisimmät sekunnit kun odottelee öljynpaineen merkkivalon sammumista.

Sen jälkeen katteet paikoilleen ja pyörä on nipussa. Putsasin vielä katteiden sisäpinnat kun siellä oli nestetahroja niin näkeepähän heti jos alkaa uudelleen vuotamaan. Nyt olisi siis kesäkunnossa näin talven alla. Äänenvaimentajien villat pitää vielä vaihtaa...






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti