sunnuntai 11. marraskuuta 2012

2014 MotoGP-säännöistä

Kauden päätöskisassa julkaistiin sääntöjä kaudeksi 2014. Odotettu spec-ecu sieltä on tulossa. 2014 Dorna tarjoaa kaikille saman ecun (hardware) ja tiedonkeruujärjestelmän, mihin MSMA tallit (Honda, Yamaha, Ducati) saavat tehdä oman ohjelmiston (software). Näin toimittaessa bensamäärä kisaa kohden on 20 litraa (laskee siis litralla nykyisestä 21 litrasta) ja kauden aikana käytössä on 5 moottoria. Uusilla tulokkailla (mahdollisesti Suzuki) on käytössä 9 moottoria jos he käyttävät omaa softaa. Jos tallit (nykyiset CRT-statuksella olevat) käyttävät yhteistä Dornan softaa, käytössä on 24 litraa ja 12 moottoria.

MSMA-tallit voivat yhä käyttää rajattomasti resursseja elektroniikan hiomiseen tai sitten voidaan valita halvempi, mutta hieman bulkkiratkaisu. Uskon, että tässä on taustalla lähinnä Hondan vaatimus vapauksista ecun suhteen, hehän olivat pitkään spec-ecua ja/tai kierrosrajaa vastaan. Ilmeisesti bensamäärän pudotus on heille helpompi asia niellä kuin moottorin fyysiset rajoitteet, mutta sekin lisää kustannuksia. Nyt kun isoilla tehtailla on vielä vapauksia, saatiin ne sitoutumaan sarjaan muutamaksi vuodeksi. Säännöt eivät kuitenkaan ole vielä lopulliset vaan vaatii vielä päätöksen siitä, että MSMA valmistajat tuovat saataville moottoreita tai kokonaisia pyöriä muiden käyttöön. Viime aikoina Yamaha on puhunut tekevänsä M1-moottorin myyntiin ja Honda tekee asiakaspyörän RC213V:stä. Sääntöjen lopullinen päätös tulee vielä talven aikana ennen 2013 kauden avausta.

Lisäksi moottorien kehitystyö jäädytetään kauden ajaksi, eli kauden aikana ei moottoreihin saa tehdä teknisiä muutoksia. Myös poraus ja isku jäädytetään vuosille 2013-2015, eli tallien on nyt talven aikana päätettävä sylinterimitat kolmeksi kaudeksi eteenpäin. Selkeitä kustannusleikkauksia nämä kun vähennetään moottorikehitystyötä. Ihan järkevä päätös, koska tehoja ei enää kaivata lisää. Toisaalta moottorisääntö voi aiheuttaa ongelmia koko kaudeksi jos talven aikana ei saa konetta luotettavaksi ja tehokkaaksi. Esimerkiksi Ducati on nyt tuonut useita moottoriversioita viimeisen kahden kauden aikana ja tämä ei enää ole mahdollista.

Samalla päätettiin myös hyvästä Moto2-sääntömuutoksesta, joka astuu voimaan 2013 kauden alussa. Nyt minimipaino, 215kg, on pyörän ja kuskin (varusteineen) yhteispaino. Ennen ainoastaan pyörän minimipaino oli 140kg. Tässä on taustalla kilpailun tasoittaminen, koska isommat kuskit antavat liikaa tasoitusta melko tehottomilla pyörillä eikä kuskien tarvitse mennä dieetille parempien kierrosaikojen toivossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti