perjantai 27. heinäkuuta 2012

BMW HP4


BMW S1000RR hyppää pykälän eteenpäin kun baijerilaiset tuovat uuden HP4 version markkinoille. HP2 Sport oli taannoin eksklusiivinen malli boxerisportista, nyt samanhenkinen käsittely tehdään S1000RR:lle.

Speksilistaa tutkiessa joku varmaan pettyy kun tehoa on yhä vain samat 193hv. Se, missä on menty eteenpäin, tai alaspäin, on paino, nyt 169kg kuivana (perusmalli 178kg) ja varustepuolella on pientä herkkua mm. aktiivijousituksen ja launch controllin myötä. Mielenkiintoisin on selkeästi aktiivijousitus (DDC). Se siis muuttuu koko ajan lennossa olosuhteiden mukaan kiihdytyksessä, jarrutuksessa tai mutkissa. Esim. jarrutuksessa keula jäykkenee tai pompuissa jäykkenee ja löysenee. Järjestelmä käyttää hyväksi muita elektroniikan järjestelmiä kuten luistonesto tai ABS-jarrut ja mukauttaa myös näiden perusteella alustan vaimennusominaisuuksia. Kuulostaa sopivan monimutkaiselta jos joskus joutuu tienpäällä vianetsintään. Järjestelmä on erilainen kuin Panigalen järjestelmä tai Bemarin enduroista ja matkapyöristä tuttu ESA, jossa valitaan napilla erilaiset vaimennus- ja jousitusominaisuudet, jotka pysyvät samoina kunnes uusi asetus valitaan.

Nyt myös luistonesto on helpommin säädettävissä (ainoastaan Slick-moodissa) ja mukana on tietty shifterit, keulimisen estot ja absit. Elektroniikassa näyttäisi olevan pientä fiksausta muutenkin kun myös Rain-kartta antaa täydet huipputehot. Varmaan myös luiston- ja keulimisen eston parametreja on säädelty. Jarrut ovat nyt monobloc-Brembot aiempien kaksiosaisten sijaan. Vanteet on kevyemmät seitsemänpuolaiset ja Akrapovicin putkisto vakiona. Varmasti näistä kahdesta viime mainitusta löytyy suurimmat syyt kevennykseen. Lisävarustelistalla on Competition pakettia jolla saa hiilikuitua, jalkatappia tms. HP-lisäpalikkaa, joita on saanut jo perus S1000RR:ään.

Selkeästi Bemarilla on haluttu nostaa malli kukkulan kuninkaaksi kilpailijoihin nähden. Suunnittelupöydällä on katsottu mitä mm. Ducati ja Aprilia tarjoaa hifistelyvarusteiden puolella ja on haluttu mätsätä tai voittaa ne. Elektroniikka on nyt laajin paketti mitä kaupasta saa ja muutenkin yksityiskohdat on viety loppuun asti kunnon osilla. Hiilikuidun jättäminen pois on vähän outoa, koska HP2 Sport oli täysin hiilikuituinen katteiltaan. Äänenvaimennin saisi olla vähän pienempi omaan makuun. Väritys on mielestäni onnistunut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti