sunnuntai 15. tammikuuta 2012

Luistonesto ja "luistonesto"

Kun listasin tämän vuoden pyörien hintoja ja elektroniikkavarusteita, tuli mieleen, että millaisia erilaisia luistoestoja pyörissä onkaan. Uusimmassa Motorradin numerossa oli mielenkiintoinen juttu luistoneston toiminnasta eri tilanteissa, kannattaa lukea. Valmistajat mainostavat samalla tavalla TC:tä ja muita omia hienoja nimityksiään systeemille, jonka tarkoitus on kontrolloida takapyörän nopeutta ja rajoittaa sitä tarvittaessa. Kuitenkin niiden toiminnassa ja edistyksellisyydessä on isoja eroja. Luistonesto on yksi kuumimmista varusteistä tällä hetkellä ja moni varmasti perusteleekin valintansa mm. luistonestolla.

Edistynein järjestelmä löytyy Bemarin S1000RR:stä ja Aprilia RSV4 APRC:stä, sekä MV Agustan F3:sta, joskin siitä ei vielä ole kokemuksia, mutta paperilla siinä on kaikki tärkeimmät elementit. Yhteistä näille kaikille kolmelle on etu- ja takarenkaan nopeusanturit sekä pyörän kallistuksia mittaavat gyroskoopit. Näin luistoa voidaan rajoittaa mahdollisimman monilla eri parametreilla kuten pyörien nopeusero, kallistuskulma ja moottorin tuottama data kuten kierrosnopeus, kaasun asento, vaihde jne. Näistä kaikista saadaan monimutkainen järjestelmä, joka pystyy tuottamaan parhaiten luistonestoa eri ajotilanteisiin. Lisäksi luistoon voidaan vaikuttaa monella tavalla kuten katkomalla tai muuttamalla sytytystä, polttoaineen saantia ja kaasuläppien asentoa (onnistuu vain ride-by-wiren avulla)

Luistonesto Ducateissa tukeutuu pääasiassa renkaiden nopeuseroihin ja moottorin tietoihin. Järjestelmä menee vielä hieman pidemmälle kun se laskee kallistuskulman perustuen pyörän nopeuteen, kierroslukuun ja vaihteeseen. Näin ollen se pystyy toimimaan erilailla mutkassa ja suoraan ajettaessa, mikä on yksi edellytys turvallisille toiminnalle.

Kawasaki ZX-10R ja Yamaha R1 käyttävät järjestelmää, jossa mitataan renkaiden nopeuseroja sekä moottorin datan muutoksia. Yksinkertaisin järjestelmä on mm. MV Agusta F4:ssa, jossa mitataan ainoastaan moottorin kierrosluvun äkillisiä muutoksia ja suhteutetaan se ennalta määriteltyyn normaalikiihtyvyyden haarukkaan. Mikäli nopeus muuttuu nopeammin kuin sen pitäisi, järjestelmä katkoo sytytystä ja polttoaineen syöttöä. Tällainen kampiakselin nopeuteen perustuva järjestelmä on myös monissa aftermarket-ratkaisuissa, kuten Bazzaz Z-Fi -luistonestossa.

Monimutkaisissa järjestelmissä on omat heikkoutensakin. Lähes kaikissa tapauksissa pyörän elektroniikkaan koskeminen tai sensoreihin vaikuttavien kokonaisuuksien modaaminen voi pilata koko järjestelmän toiminnan. Monelle pyöräharrastajalle on varsin normaalia kokeilla eri rengasmerkkejä ja -kokoja (varsinkin ratakäytössä, jossa ajetaan katurenkaista poikkeavilla rengasprofiileilla). Lisäksi on syytä huomioida, että vaikka rengaskoko olisi sama, on niissä eroja eri merkeillä ja malleilla. Välitysten vaihto lienee paras "virityskeino" ja melko yleinen modaus niin katu- kuin ratapyörissä. Esimerkiksi Ducatin järjestelmä on laadittu ja koodattu yhdelle tietylle rengaskoolle (ja tarkemmin yhdelle rengasmerkille ja -mallille) ja välityssuhteelle, jonka perusteella se laskee kallistuskulman, jota taas käytetään yhtenä kriteerinä luistoneston määrässä. Jos jostain syystä haluaa vaihtaa esimerkiksi eri profiilin taka- ja/tai eturenkaan vaikka ratakäyttöön, vaikuttaa se luistoneston toimintaan, koska uusien renkaiden tuottama nopeusdata on muuttunut verrattuna alkuperäiseen (renkaassa eri ympärysmitta keskellä ja reunoilla kuin alkuperäisrenkaassa). Eroa voi olla jopa jo kuluneella renkaalla verrattuna uuteen. Lisäksi nämä muuttavat myös välitystä, mikä voi vaikuttaa yhdessä välitysten muokkauksen kanssa siihen, että järjestelmä luulee pyörän olevan eri vaihteella. Kaikista näistä voi seurata tilanne, jossa luistoesto ei toimi oikein, koska se saa vääristynyttä tietoa. Vastaavasti esimerkiksi Aprilian järjestelmä oppii eri rengaskoot, jolloin vastaavaa ongelmaa ei pääse syntymään.

Mutta varmasti luistoeston tuoma hyöty on suurempi kuin renkaista tai välityksistä johtuvat pienet erot luistoneston toiminnassa. Joillekin siitä voi olla harmia ja itse ainakin tutkisin tarkkaan kuinka luistonesto toimii ja onko omilla modauksilla vaikutusta siihen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti