lauantai 14. huhtikuuta 2012

Pirelli Diablo Rosso Corsa kokemuksia



"Black round Pirelli" kuten rallietunimikaima kerran lohkaisi. Tässä juttua Pirelli Diablo Rosso Corsa renkaista, joita olen ajanut muutaman setin n. kahden ajokauden aikana. Kyseinen rengas oli Pirellin uutuus vuodelle 2010 ja voitti muutaman sporttirengas testin samana vuonna. Käyttötarkoitus näille on sekalainen kadulle ja radalle, jossa harrastaja ajaa näillä sellaista keskiryhmän vauhtia ongelmitta. Pirellin katurengassegmentissä nämä nakit sijoittuvat katurenkaista sinne sporttisempaan päähän, alla rengasmallit kaikkein sporttisimmasta touring-renkaaseen asti:
- Supercorsa SP
- Diablo Rosso Corsa
- Rosso II
- Angel

Supercorsa SP on tällä hetkellä kuuminta hottia mm. Panigalen ensiasennusrenkaana ja varmaan itsekin tulee SP:tä kokeiltua myöhemmin. Supercorsaa saa myös kuviollisena ns. seosrenkaana (malli SC) rata-ajoon. Rosso II oli 2011 uutuus ja ilmeisen hyvä yleisrengas katuajoon, joskaan siitä minulla ei ole kokemuksia.

Käytetty rengaskoko on minulla ollut se perus eli 120/70-17 edessä ja 190/55-17 takana. Ajoin myös yhden takarenkaan pyöräni alkuperäiskoossa eli 190/50 ja sanoisin, että tämän renkaan kohdalla profiiliero ei ole niin iso kuin joillain muilla renkailla, toki 55 tuntuu paremmalta mutka-ajossa ja on parempi valinta. Kannattaa myös huomioida, että 55 on hieman korkeampi rengas kuin 50-profiililla varustettu, joten se muuttaa hieman pyörän geometriaa helpommin kääntyväksi (perä nousee) ja samoin välitys kasvaa pidemmäksi kun renkaan ulkokehän pituus kasvaa. Korjaa siis alkuperäistä mittarivirhettä hieman. Itse käytän Speedohealeria ja siinä ero korjauskertoimissa kahden eri profiilin välillä on n. 2%.

Rosso Corsassa on takarenkaassa 3 eri seosaluetta. Keskellä on kovempi seos ja reunoilla pehmeämpi. Seoksien reuna näkyy helposti renkaassa pienenä sävyerona. Hyötyinä tästä on parempi kestävyys arkikäytössä, kun kovempi keskiosa ei kulu niin helposti mutta pehmeät reunat antavat paremmin pitoa mutkissa. Samalla rengas myös kuluu pyöreämmin ja mm. omassa käytössä renkaista ei ole tullut kantikkaita, mikä voi olla ongelma varsinkin kadulla. Renkaassa ei ole uraa keskellä, joten kuluneisuuden arvioiminen on hankalaa.

Minusta parasta näissä on pidon ja kulutuskestävyyden suhde. Mitään pito-ongelmia ei ole ollut ja takarengas kestää n. 7 000km sekakäyttöä. Eturengas vielä enemmän. Ajettavuus on hyvä ja melko neutraali. Rengas lämpiää kylmilläkin keleillä hyvin. Pidon loppuessa rengas lähtee luistoon pehmeästi eikä karkaa käsistä silmänräpäyksessä, mutta näitä tilanteita on ollut harvemmin, joten pieni mutufiilis noista on vain jäänyt. Olen ajanut näillä autobahnalla paria sataa pidempiäkin matkoja yhteen soittoon, mutkateitä Alpeilla ja rataa mm. Nürburgring Nordschleifella ja Suomen radoilla. Radalla rengas on helppo ajaa ja lämpenee nopeasti (yksi kierros riittää). Suorituskyvyn suhteen ei siis ole valittamista tämäntyyppisen renkaan kohdalla.

Huonoja puolia on ollut tasan yksi, mutta sitäkin inhottavampi. Käytössä minulta on puhjennut yksi eturengas ja kaksi takarengasta, kaikki vieläpä saman kesän aikana. Ensimmäinen näistä oli loppuunajetun (7tkm) takarenkaan puhkeaminen kun rautalangat tuli parista kohtaa näkyviin ja kivi tai muu pieni esine lävisti ohuen renkaan keskeltä. Sitten puhkesi vielä hyväkuntoinen n. 8tkm ajettu eturengas Ahveniston varikolle kun jokin esine lävisti renkaan aivan keskeltä varikolle ajaessa. Kolmannella kerralla vain reilun tuhannen kilsaa ajettu takarengas puhkesi n. 5mm renkaan oikealta reunalta kun ajoin moottoritien ramppia. Ajossa tuntui pieni luisto ja woblaus, luulin osuneeni johonkin saveen, öljyyn tms. josta pito lähti, mutta kohta alkoi ajo muuttumaan raskaaksi ja takarengas oli tyhjä. Kokeilin hätäpaikata tätä rengasvaahdolla, mutta sen asettuminen renkaan reunalle oli mahdotonta (keskipakovoima heittää muusit renkaan keskelle).

Sateella en ole oikeastaan ajanut, joten sadekelin ominaisuuksista en osaa sanoa. Rengaspaineina olen käyttänyt kadulla n. 2,5bar edessä ja 2,9-3,0 takana. Radalla kylmäpaineita olen pitänyt on n. 2,0-2,1barin tietämillä edessä ja takana. Hinnoittelultaan Diablo Rosso Corsa on ihan ok-tasolla, ehkä aavistuksen korkeampi tai samoissa kilpailijoiden kanssa. Omat olen ostanut kerran Italiasta rengasliikkeestä, jolloin uudet renkaat ja asennus maksoi tasan 300€. Muut olen tilannut ongelmitta mynetmotosta hintaan n. 270€/setti.

Kilpailevia renkaita olen ajanut ainoastaan yhtä, Michelin Power Purea. Siihen verrattuna sanoisin, että Rosso Corsa pitää paremmin ja silmämääräisesti Misukan profiili on pyöreämpi kun taas Pirelli on enemmän V-muotoinen. Michelin tuntui ehkä hieman kevyemmältä kun uusia renkaita nostelin.

Yhteenvetona sanoisin, että hyvä rengas vielä about 80/20 katu-/ratakuskille. Pääasiassa rataa ajavan kannattaa katsella Supercorsia, etenkin jos vauhtia löytyy ja käytössä mm. rengaslämmittimet. Rosso Corsa toimii matka-ajossa hyvin, joten Euroopanreissu menee yhdellä takarenkaalla. Puhkeamiset hieman huolestuttavat, mutta voivat olla yksittäistapauksia ja todella huonoa tuuria. Minulla on vielä yksi takarengas varastossa, joten sen meinasin ainakin ajaa. Jos sekin puhkeaa niin siirryn muihin renkaisiin.

Lisätietoja renkaasta markkinointijargonilla höystettynä löytyy Pirellin nettisivuilta.

4 kommenttia:

  1. Olen näitä miettinyt ducatin alle.
    Toinen vaihtoehto on pirellin diablo rosso II.
    Rosso II:n puolesta puhuu halvempi hinta. Radalla tulee joskus käytyä, kai se toimisi sieläkin.

    aiemmin ajettu vanha Diablo corsa, metzeler rennsport (harmi etttä näitä ei enää saa, oli sikahalpoja englannissa).
    Nyt on alla P. Dragon supercorsa.

    M.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi olla että Rosso Corsassa ja Rosso II:ssa on hieman erilainen profiili. Uskoisin jos noissa on profiilieroa niin Rosso Corsa on ehkäpä aavistuksen agressiivisempi. Eli vaikka noissa on seoseroa, voi niissä olla myös profiilissa eroavaisuuksia vaikka olisikin numeroina samankokoinen rengas.

      Poista
  2. Omassa Monsterissa on ollu Diablo Rosso (ei tuo II) alla aina, niistä olen kaksi takasta saanut puhki (eli kaikki mitä mulla on siinä ollut paitsi nykyinen :) ). Toisessa oli ruuvi ja toisesta meni sepelin murena läpi. Olivat kyllä molemmilla kerroilla ihan vaihtovalmiita mutta toi sepeli yllätti kyllä, siinä ei hirveitä ole renkaasta jäljellä kun kuvio alkaa katoamaan. En tiedä olisko muu merkki sit sen parempi, paskaa mäihää syytän ja koitan olla ajamatta renkaita jatkossa ihan loppuun...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, juttelin viime kesänä myös parin henkilön kanssa, jotka ajaa Supercorsilla ja siellä oli myös mennyt takarengasta rikki kun sepelillä kuorrutettua tietä joutunut mökille ajamaan. Minullakin renkaissa kaikissa tod. näk. kiven tekemät reiät jälkien perusteella.

      Poista